Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberecký kraj je region historicky zasvěcený sklářskému umění

26. 09. 2020 | 10:55

Z období okolo roku 3000 před naším letopočtem pochází nejstarší objev skla. Od těch dob se práce s ním výrazně posunula; Liberecký kraj je sklu historicky zasvěcený a staletou tradici dnes podporuje například projekt Křišťálové údolí. Hned několik sklářů se pak pyšní titulem Mistr tradiční rukodělné výroby.

sklo florianova huť  BST7740
Ilustrační foto, LK

„Je vidět, že sklářství, bižuterní a šperkařská výroba jsou u nás v kraji opravdu tradiční a živé. Dokládá to počet mistrů, které v těchto oborech máme. Díla, která vzešla z jejich rukou, jsou opravdovou lahůdkou nejen pro milovníky skla, ale i pro odborníky,“ uvedla Květa Vinklátová, radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Zdeněk Sochor, který pochází z Železnobrodska, získal titul Mistra tradiční rukodělné výroby v oboru sklářství – výroby hutních figurek. Ve sklářské rodině se Sochor narodil a potřebné znalosti a vědomosti v tomto velmi složitém odvětví sklářské výroby získal od svého otce, mistra ve svém oboru.

Dalším nositelem titulu je sklářský mistr Petr Novotný, jenž založil jako vůbec první sklář v tehdejším komunistickém Československu vlastní studio zaměřené na využívání starých tradičních sklářských technik a na výrobu replik historického skla. Od roku 2003 se Petr Novotný věnuje pedagogické činnosti v oblasti sklářského uměleckého řemesla, a to na vlastní škole, kterou založil v Novém Boru. Učí se zde tradiční sklářské techniky při využití klasických sklářských nástrojů.Foto: LKLadislav Oliva si zvolil práci s tepanou a patinovanou mědí a vykazuje přitom zručnost a zkušenosti šperkaře. Aby mohlo sklo ve šperku tvarově, barevně a světelně vyniknout, kombinuje do černa laděný styl kovu s tmavou kůží. V roce 2006 přišel další profesní zlom v podobě ateliéru skleněné mozaiky, který založil společně s manželkou Marií Olivovou.

Mistryně tradiční rukodělné výroby Kamila Parsi Žďárská si bezprostředně po dokončení studií založila vlastní ateliér, kde vyráběla skleněné foukané květiny a masivní tvarované figury. Ke skleněným objektům přibyla i výroba vinutých perlí. Prohloubení znalosti této techniky, v průběhu studia jen letmo zmíněné, jí otevřelo nové obzory tvorby, a tak vznikla bohatá kolekce skleněné bižuterie a autorského šperku.

LK/Jan Mikulička