Lídři kandidátek politických stran a uskupení považují za krajskou prioritu pavilon urgentní péče v liberecké nemocnici
Zdravotnictví a zejména výstavbu nového pavilonu urgentní péče v Liberci považuje za investiční prioritu v Libereckém kraji většina lídrů kandidátek politických stran a uskupení, které jsou zastoupené v parlamentu nebo krajském zastupitelstvu. Peníze ale musejí směřovat i do silnic, obnovy krajiny či výstavby bytů, vyplývá z jejich odpovědí na dotazy ČTK. Volby před čtyřmi lety vyhráli Starostové pro Liberecký kraj. Hlas jim dala téměř třetina voličů, získali 18 ze 45 míst v zastupitelstvu. Druhé ANO má devět mandátů, třetí jsou komunisté. Za nimi byly ČSSD, ODS, Změna pro Liberecký kraj a Koalice SPD a SPO. Kraji vládne koalice starostů s ANO, ČSSD a ODS, má 35 křesel.
V odpovědi na první otázku se Jan Korytář (ZpLaK) opakovaně dopouští lži, kterou musíme opravit. Už proto, že tato čísla uvádíme ZDE.
1) Počet nových lůžek v ZS LK (domovů se zvláštním režimem) v období 2016–2021* = + 188 v síti kraje (tedy financovatelných z veřejných prostředků);
2) Počet nových lůžek v ZS LK (domovů pro osoby se zdravotním postižením) v období 2016–2021* = + 24 v síti kraje (tedy financovatelných z veřejných prostředků);
3) Počet nových lůžek v ZS LK (chráněné bydlení) v období 2016–2021* = + 23 v síti kraje (tedy financovatelných z veřejných prostředků);
* ZS LK – Základní síť Libereckého kraje na rok 2021 byla již schválena, proto ji zde již uvádíme.
Zdroj: Filip Trdla, mluvčí Libereckého kraje
1/ Jaké projekty by měly být investiční prioritou kraje v nadcházejícím volebním období? (odpovědi jsou řazené abecedně podle názvů stran)
Jitka Volfová (ANO): "Prioritou bude zdravotnictví. Kraj se zavázal, že přispěje na modernizaci Krajské nemocnice Liberec částkou 2,1 miliardy korun a současně bude financovat projekty Nemocnice s poliklinikou Česká Lípa ve výši 320 milionů v období let 2022 - 2029. Pozornost bude věnována i dalším páteřním nemocnicím. Mezi priority budou patřit i projekty spolufinancované EU, na které alokujeme řádově 200 až 300 milionů korun ročně. Dominovat bude financování silnic, školství a navýšení počtů lůžek v domovech důchodců a domovech s pečovatelskou službou."
Josef Jadrný (ČSSD): "Dlouhodobou prioritou kraje jsou investice do vlastního majetku. V tom by měl kraj jistě pokračovat. Jsou to investice do dopravní infrastruktury, škol, nemocnic a dalších zařízení v majetku kraje. Mimořádnou investicí je pak rozšíření Krajské nemocnice Liberec. Ta investice je dlouhodobě plánovaná a jediná, kvůli které se kraj bude muset zadlužit. Je potřeba konečně zrealizovat úpravu pozemku a říčního koryta před budovou kraje."
Stanislav Mackovík (KSČM): "Další významná investice musí být směřována na Zdravotnickou záchrannou službu Libereckého kraje, která jako jedna z posledních záchranek v ČR nemá sídlo s odpovídajícím moderním vybavením a zázemím. Další investice musí jít do výjezdových základen záchranky," uvedl. "Českolipská nemocnice má nový kabát. Ale je nutné měnit i vnitřní technologie této nemocnice," dodal. Za posledních osm let podle něj došlo ke zhoršení menších mostních konstrukcí na silnicích. "Není řešením, že se na špatné mosty dají železobetonové panely, aby se z nich někdo nezřítil. Zároveň si kraj musí stanovit priority a údržbu silnic a mostů realizovat průběžně a ne jako součást předvolebního karnevalu," uvedl.
Dan Ramzer (ODS): "Naprostou prioritou jsou investice do zdravotnictví. Investice do dopravy, vzdělávání a sociální péče musíme řešit formou spolufinancování ze zdrojů EU a programů státního rozpočtu ČR."
Zbyněk Miklík (Piráti): "Z celkového pohledu rozvoje kraje, podnikání, cestovního ruchu jsou největší prioritou investice do komunikací, dopravních staveb. Liberecký kraj trpí přetíženou silniční sítí II. a III. třídy. Další prioritou je zdravotnictví, modernizace Krajské nemocnice Liberec, dostavba centra urgentní medicíny. Investice do projektů zadržování vody v krajině je naše prioritní téma a také vzdělávání a nutný rozvoj středních škol v Libereckém kraji."
Josef Šedlbauer (Pro KRAJinu): "Potřebujeme uzdravit krajinu, která ztratila schopnost odolávat suchu a povodním. Znamená to tisíce nových tůní, mokřadů, rybníků, zasakovacích příkopů, mezí, hrázek. Řídit a vést tuhle práci nemůže nikdo jiný než krajská samospráva! Plán pro krajinu prosazujeme už několik let. Slovy ho podporují všichni, ale reálně se toho děje málo."
Michal Švarc (SPD): "Investice na rozvoj infrastruktury zejména do okrajových částí kraje. Podpora výstavby bytů pro mladé pracující rodiny a nových domovů pro seniory. Regionální firmy, podnikatelé a živnostníci musí mít vytvořené podmínky pro získání veřejných zakázek. Podpora regionální turistické přitažlivosti kraje a na turistiku navázané podnikatelské aktivity. V případě výpadku příjmů kvůli koronaviru je potřeba tuto otázku řešit změnami parametrů v rámci RUD."
Jiří Klápště (Společně pro Liberecký kraj): "Zásadní investiční akcí pro nadcházející, ale i další volební období je bezesporu modernizace Krajské nemocnice Liberec tak, aby byla nemocnicí 21. století. Nezbytné je pokračovat v rekonstrukcích krajských komunikací, tedy silnic II. a III. třídy a zahájit obnovu národní kulturní památky - Horského hotelu a vysílače Ještěd."
Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj): "Za zásadní pro budoucnost kraje považuji stavbu Centra urgentní medicíny pro špičkovou zdravotní péči v Krajské nemocnici Liberec. Kraj ale musí pro svoje obyvatele zajistit lepší veřejné služby i v dalších oblastech. Vybudovat více výjezdových stanovišť záchranky, nová centra odborného vzdělávání, investovat do domovů pro seniory, škol, muzeí, veřejné dopravy a také do oprav a modernizací silnic."
Jan Korytář (Změna pro lidi a pro krajinu): "Výstavba dostupných bytů ve spolupráci s obcemi a s využitím peněz ze Státního fondu rozvoje bydlení. Zvýšení míst v krajských domovech pro seniory, kde kraj v uplynulých osmi letech navýšil počet míst o pouhé jedno lůžko! Projekty zlepšující stav krajiny, zejména její schopnost zadržovat vodu a také zlepšení stavu lesů, než je jako na Vysočině sežere kůrovec.
2/ A neohrozí krajské investice očekávaný výpadek daňových příjmů způsobený hospodářským poklesem kvůli epidemii koronaviru?
Volfová (ANO):" V případě investic počítáme se stejným objemem jako ve schváleném rozpočtu 2020. Pouze u revitalizace okolí sídla kraje a náplavky bude roční posun, projekt je stále v přípravě. Máme ale také signály od stavebních firem, že mají kvůli pandemii nedostatek zahraničních pracovníků. Jejich současná kapacita je proto trochu omezená a poněkud to znemožňuje realizovat velké množství akcí najednou."
Jadrný (ČSSD): Jistě ohrozí. Nikdo asi dnes neumí predikovat, jak se budou vyvíjet příjmy do krajského rozpočtu další čtyři roky v závislosti na výpadku daňových příjmů vinou koronaviru. Kraj bude muset přizpůsobit výdajovou část příjmů rozpočtu té příjmové a chovat se tak jako doposud - držet vyrovnaný rozpočet."
Mackovík (KSČM): "Výpadek daňových příjmů pocítí každý. Stát i kraje nemůžou příčinu ztráty používat následující čtyři roky jako zaklínadlo k nicnedělání. Proinvestiční politika je za těchto podmínek nutností. Nesmí se miliony utrácet jako doposud za reklamu kraje a za plat šéfa pofidérního podnikatelského inkubátoru. To je vyhazování peněz, které teď budou scházet."
Ramzer (ODS): "Ohrozí. Musíme se s tím vyrovnat a o to lépe se musíme strategicky připravit na další roky."
Miklík (Piráti): "Samozřejmě ohrozí. Nemyslím si ale, že je třeba investice škrtat, je třeba hledat taková řešení, která umožní situaci zvládnout a současně neomezovat investice a rozvoj v dalších letech. Pokud bude propad daňových příjmů ohrožovat prioritní investice, budu prosazovat rozložení takových investic v čase. Problém není ani zadlužení v rozumné míře. Nyní se úrokové sazby pohybují kolem jednoho procenta, zatímco inflace kolem tří procent."
Šedlbauer (Pro KRAJinu): "Nejde ani tak o peníze, ty je možné získávat i jinak než z krajského rozpočtu. Rozhodující je osobní nasazení lidí ve vedení kraje. Drobné stavby v krajině jsou ideální zakázky pro místní firmy, přinášejí lepší podmínky pro zemědělství a pro lesy a šetří peníze, které nevydáme za kilometry vodovodů, hlubší vrty a povodňové škody. Je to skvělá investice!"
Švarc (SPD): "K výpadku daňových příjmů na straně kraje. V současné době je předložen k projednání v Poslanecké sněmovně kompenzační balíček, který by měl částečně výpadek na straně příjmu kraje kompenzovat. Dále je nutné hledat rezervy ve stávajícím rozpočtu kraje a v přehodnocení priorit na straně investic."
Klápště (Společně): "Výši propadu příjmů v důsledku COVID krize nelze v tuto chvíli jasně předpovědět, je však jisté, že musíme hledat úspory ve výdajích - zodpovědné omezovat provozní výdaje. Mimo hledání úspor v provozu kraje je třeba dobře zvážit větší investice. Tzn. některé odložit či nastavit rozumnou míru zadlužení tak, aby krajské finance propad příjmů zvládly."
Půta (Starostové): "Pokles ekonomiky po epidemii a snížení daňových příjmů je celosvětová realita, budeme ji muset překonat, stejně jako obyvatelé kraje, firmy a další organizace. V letošním roce se snížení příjmů odhaduje na 600 milionů korun, přesto musíme pokračovat v přípravě projektů. Šanci kraje vidím v nových programech obnovy z EU, ze kterých chceme financovat projekty nemocnic a zdravotnické záchranné služby."
Korytář (Změna): "Kraj staví skoro za půl miliardy tzv. podnikatelský inkubátor, což je zcela zbytná záležitost, navíc stále pohlcující další veřejné peníze. Kraj si pořídil svého vlastního autobusového dopravce, který ale jezdí za podstatně vyšší ceny než jiní dopravci. Vedení kraje dává každoročně více než deset milionů do vlastní sebepropagace. Stačí šetřit - zdroje tu jsou."
3/ Měl by Liberecký kraj do budoucna regionální autobusovou dopravu zajišťovat jen vlastní firmou, nebo nechat prostor i pro soukromé subjekty?
Volfová (ANO): "Na základě zkušeností a toho, kolik peněz kraj stojí zajištění regionální autobusové dopravy, by ji měl kraj dominantně zajišťovat vlastní firmou. V rámci zachování konkurence a pro porovnání cen na trhu však považuji za vhodné ponechat zbývající část zajištění veřejné dopravy v kraji v rukou soukromých subjektů."
Jadrný (ČSSD): "Kraj je ze zákona zodpovědný za dopravní obslužnost na svém území. Přibližně na třetině území kraje začal autobusovou obslužnost provozovat kraj sám ve své režii. Nyní je období, kdy by kraj měl situaci v dopravní obslužnosti nechat fungovat tak, jak je. Po dvou až třech letech vyhodnotit ekonomiku, úroveň a potenciál rozvoje srovnáním krajské a soukromých společností a teprve pak se rozhodnout jak dále pokračovat."
Mackovík (KSČM): "Pokud má mít kraj vlastní dopravní firmu - tak jedině ve formě krajské příspěvkové organizace. Budování autobusové obchodní společnosti je ve skutečnosti vytváření toho - co u jiných subjektů současné vedení kraje kritizuje. V současném legislativním prostředí se ptát, zda má být ponechán prostor i pro soukromé subjekty - to je jako se ptát, zda v zimě může sněžit. Vše se řídí zákonem a pokud nedojde k výrazným úpravám zákonů, tak v dopravě bude působit více firem. To je objektivní realita."
Ramzer (ODS): "Každopádně je potřeba nechat prostor soukromým firmám. V prostředí, kdy je, s podporou regulačního úřadu státu, ohýbána a znemožňována veřejná zakázka, je nutné mít krajského dopravce jako alternativu."
Miklík (Piráti): "Součástí našeho programu je široká veřejná soutěž zakázek ve všech oblastech. Tedy i ve veřejné hromadné dopravě. Podobně jako se v posledních letech soutěží jednotlivé linky na železnici, můžeme i v autobusové dopravě soutěžit dopravní obslužnost v menších celcích. Pokud je kraj schopen zajistit autobusovou dopravu vlastní společností za výhodnějších podmínek než soukromý subjekt, je to dobrá zpráva. Výhodnějších podmínek, myslím jak ekonomických, tak v oblasti komfortu cestujících."
Šedlbauer (Pro KRAJinu): "S návrhem na dopravní firmu vlastněnou krajem jsme přišli už v roce 2014, to se nám ještě všichni smáli. Ideální je, aby si kraj zajišťoval zhruba polovinu dopravy pomocí vlastního dopravce a na zbytku území byly určeny dvě oblasti, kde se bude soutěžit. Jenom tak je možné zachovat konkurenci a udržet výdaje na dopravu pod kontrolou."
Švarc (SPD): "Vznik vlastního dopravce Autobusy LK vnímáme jako velmi pozitivní. Vlastní dopravce dokáže nejen snížit náklady na zajištění dopravní obslužnosti ale dokáže pozitivně ovlivnit i kvalitu poskytované služby. Nicméně pro zachování tržního prostředí se domnívám, že je vhodné ponechat část dopravy i jiným poskytovatelům."
Klápště (Společně): "Z hlediska určité kontinuity by nebylo rozumné nově zavedený systém krajského autobusového dopravce z roku na rok měnit. V současnosti je cena za jeden kilometr dopravního výkonu výhodnější než u soukromých dopravců. Pokud by soukromí dopravci nabízeli srovnatelné služby za výhodnější cenu, bylo by vhodné způsob zadávání krajské autobusové obslužnosti znovu vyhodnotit."
Půta (Starostové): "Vytvoření vlastního dopravce v roce 2018 byla obrana kraje před snahou mafie, schované za jednou z dopravních firem, ovládnout autobusovou dopravu v Libereckém kraji. Chtěla kontrolovat 400 milionů korun ročně zaplacených občany na daních. Osobně považuji za rozumnou kombinaci několika dopravních firem a podniků, včetně soukromých. Veřejná doprava není klasické podnikání, je to plnění veřejné služby, kde jsou 2/3 placené přímo z veřejných rozpočtů."
Korytář (Změna): "Když vidím, jak draze jezdí dopravce zřízený krajem, tak by tu měl být prostor i pro soukromé firmy, aby bylo nějaké srovnání. V minulosti jsme jako Změna kritizovali BusLine za jeho spojení s politiky a vysoké ceny, to jsme ale netušili, že až si kraj zřídí vlastní firmu, bude to stát ještě více. A může se na nás hejtman mračit, ale čísla hovoří jasně."
4/ Je nutné zadlužit Liberecký kraj kvůli plánované výstavbě nového pavilonu liberecké nemocnice, jak vysoký úvěr je přijatelný a do budoucna únosný?
Volfová (ANO): "Částka 2,1 miliardy korun je velkým soustem i pro krajský rozpočet. Představa je proto taková, že by měl úvěr tvořit 1,18 miliardy. Měli bychom ho začít splácet od roku 2026 s tím, že ho chceme splatit co nejdříve. Tato částka je pro kraj přijatelná a neohrožuje další rozvoj oblastí, jako jsou sociální služby, školství nebo kultura."
Jadrný (ČSSD): Úvěr na dostavbu KNL bude nutný. Vybalancovat částku, kterou kraj poskytne ze svého a kolik si bude muset půjčit, je jednou z priorit při sestavování krajského rozpočtu na příští roky. Kraj není zadlužen a úvěr na dostavbu KNL je zcela jistě schopen splatit."
Mackovík (KSČM): "V této fázi projektu výstavby už moc nelze posuzovat přijatelnost úvěru. První kroky k výstavbě nového pavilonu jsou učiněny. Cesta zpět není. Pavilon je nutné postavit. Musím připomenout, že to jsou tři roky, kdy v předvolební debatě pozdější poslanec za ANO pan Bláha sliboval, že zajistí miliardu na výstavbu nemocnice v Liberci. Tehdy jsem to označil za populismus a nesmysl. Měl jsem pravdu - nicméně voliči mají raději populismus. Vedení kraje tvoří Starostové pro Liberecký kraj, ČSSD, ANO a ODS. Ani spojení vládního hnutí ANO a vládní ČSSD nepřineslo nic významného ke snížení ekonomické zátěže kraje spojené s výstavbou nemocnice. Inu - slibem nezarmoutíš. Kraj už některé kroky kolem úvěru a výstavby realizoval. Proto za těchto podmínek zastavit stavbu nemocničního pavilonu může jen člověk mdlého rozumu."
Ramzer (ODS): "Ano, je to nutné. Stávající pravidla financování rozvoje zdravotnictví Vlády ČR nám nedávají jinou možnost. Výši a přijatelnost úvěru, nad rámec již schválené 1,5 miliardy Kč, ukáže budoucí vývoj ekonomiky státu a výše daňových příjmů Libereckého kraje."
Miklík (Piráti): "Rozvoj Krajské nemocnice (etapa č. 1) a s tím související investice především do CUM (Centrum urgentní medicíny) je dle mého názoru správný směr. Krom CUM je také třeba investovat do rozvoje nemocnice Turnov. Každopádně je úvěr, vzhledem k celkové výši plánované investice 3,4 miliardy korun, nutný. Výše i parametry úvěru jsou vzhledem k očekávanému propadu daňových příjmů kraje k další diskusi, výhodou je nyní příznivá úroková sazba půjčených peněz."
Šedlbauer (Pro KRAJinu): "Ten projekt je nezbytný pro udržení kvality zdravotní péče v kraji. Rozhodnutí stavět jeden klíčový pavilon, které jsem pomohl prosadit jako předseda dozorčí rady KNL hned na začátku, tu stavbu zachránilo. Celou nemocnici by nikdo neufinancoval. Aby se dál projekt neprodražoval, je nutné, aby všechny výdaje a zakázky hlídali důvěryhodní lidé."
Švarc (SPD): "Pro SPD je zásadní, aby byla zabezpečena odpovídající zdravotní péče pro všechny obyvatele kraje stejně a k tomu jistě napomůže výstavba nového pavilónu Liberecké nemocnice. K otázce výše úvěru, tak tento by měl zůstat v takové výši, aby jeho splácení neomezovalo kraj v dalším rozvoji."
Klápště (Společně): "Při rozpočtu Libereckého kraje cca 3,6 miliardy korun není reálné zafinancovat bez úvěru tak finančně náročnou investici, jako je rekonstrukce krajské nemocnice. Kraj je pro banky extrémně solventní klient a díky tomu si lze půjčit za nízké úrokové sazby. Výše úvěru by měla být taková, aby jeho splátky neohrozily běžný chod kraje i další nezbytné investice."
Půta (Starostové): "Během pěti let přípravy projektu se jiný způsob financování zatím nenašel. Ani sliby o podpoře projektu od ministrů či vlády nebyly naplněny. Bez Centra urgentní medicíny hrozí zdravotnictví v kraji ztráta špičkové péče, obyvatelé kraje by museli dojíždět do Prahy za velkou částí péče a v Liberci by zbyla okresní nemocnice. Proto kraj přijal za projekt záruku ve výši 2,1 miliardy korun. Můžeme si to dovolit díky odpovědnému hospodaření a splácení úvěrů v posledních osmi letech. Další zdroje budeme dál hledat."
Korytář (Změna): "Modernizace krajské nemocnice je investiční priorita. Když to nepůjde jinak, bude úvěr nutný. Ale kraj, který vedou Starostové a ANO, by se mohl více snažit získat tyto peníze od státu. Problém vidím spíše v tom, že jde o stavební zakázku za několik miliard, tam už se pár desítek milionů pro zúčastněné schová. A nevidím nikoho, kdo by to chtěl pohlídat."
čtk