Modernizace železniční trati Praha - Liberec vyjde asi na 120 miliard, stavba by měla začít v roce 2028
Celkové odhadované náklady na modernizaci železničního spojení mezi Prahou a Libercem jsou zhruba 120 miliard korun. Částka zahrnuje napojení až na státní hranici, elektrifikaci Frýdlantska a další rozšíření tratí. Na dnešním pražském setkání k rychlému spojení měst to řekl ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic (SŽ) Pavel Paidar. Stavba nového spojení by měla začít v roce 2028, hotovo má být v roce 2035.
Podle náměstka hejtmana Libereckého kraje Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) by se kraj stal bez rychlého železničního spojení s Prahou výspou republiky. Starostka města Hodkovice nad Mohelkou Markéta Khauerová (Budoucnost pro Hodkovice) dnes uvedla, že plány na stavbu již několik let ovlivňují rozvoj obcí na trase trati.
K modernizaci trati vzniklo od roku 1990 už 16 studií. Plány z roku 2014 počítaly s vedením trati jinudy, než s čím počítají plány aktuální. To podle Khauerové blokuje rozvoj obcí, kudy má trať vést. Tam, kde bylo dřív stanovená trasa koridoru, nebylo možné 11 let stavět. Nakonec se ale plány změnily a trať má vést místy, kde za tu dobu vyrostlo 48 nových domů. "Lidé potřebují vědět, na čem jsou," dodala.
Podle Paidara je cílem SŽ vytvořit rychlé spojení regionů na páteř vysokorychlostních tratí (VRT), kdy hlavní trať by měla propojit Drážďany, Prahu, Brno a Vídeň a druhé hlavní rameno vede od Brna do Ostravy. V souvislosti s výstavbou rychlých tratí to podle Khauerové znamená, že zmizí obslužnost některých stávajících zastávek a bude potřeba řešit návaznost na terminály. Rychlé spojení by ale podle Svitáka mohlo pomoci rozvoji regionů.
Nová trať má být z velké části dvoukolejná a elektrifikovaná a počítá s řadou přeložek, což by mělo umožnit zvýšit rychlost až na 200 kilometrů v hodině. O úpravách trati na Prahu se hovoří léta. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Přednost ale vždy dostaly jiné železniční tratě v Česku.
Železniční trať z Liberce na Prahu byla vybudována stejně jako většina tratí v Libereckém kraji ve druhé polovině 19. století. Od té doby nebyla zásadněji modernizována. Trasa do Prahy je jednokolejná a cesta do hlavního města dnes z Liberce trvá 160 minut. Modernizace má cestu zkrátit na 69 minut, umožní tak i lepší spojení do Polska a Německa. Lepší spojení Frýdlantska má podpořit rozvoj příhraničních oblastí.
Samostatným projektem je modernizace železniční stanice v Liberci, která by se měla proměnit v dopravní terminál, který propojí železniční dopravu s autobusovou a MHD. Letos vyhlásil Liberecký kraj ve spolupráci se Správou železnic a městem Liberec architektonickou soutěž na návrh terminálu, do které bylo přihlášeno sedm návrhů. Nyní je soutěž ve fázi druhého kola, které potrvá do března příštího roku. Stavba má vyjít na dvě miliardy korun.
čtk






