Může lékař vyžadovat od pacienta pokutu za nedodržení smluveného termínu ošetření?

24. 09. 2022 | 10:44

Pokud se pacient nedostaví k plánovanému vyšetření zdravotního stavu, může to pro lékaře znamenat ušlý zisk, neboť daný výkon za provedené vyšetření nevykáže zdravotní pojišťovně. Lékař by mohl po svém pacientovi požadovat zaplacení náhrady škody, která mu vznikla v důsledku nedostavení se na objednané vyšetření, případně, za splnění určitých podmínek, i zaplacení smluvní pokuty. Ze strany lékaře se nejedná o protizákonné jednání, ale přípustné je pouze za předpokladu splnění přesně stanovených podmínek.

zubyreklamní 201
Ilustrační foto

Práva a povinnosti lékaře i pacienta týkající se ujednání smluvní pokuty se řídí občanským zákoníkem (zákon č. 89/2012 Sb.). Lékař může po pacientovi vyžadovat zaplacení smluvní pokuty pouze v případě, že s pacientem dopředu sjednal, za jaké situace vzniká povinnost zaplatit smluvní pokutu a jaká bude její výše. Se sjednáním smluvní pokuty musí pacient souhlasit. Pokud na sjednání smluvní pokuty nepřistoupíte, nemůže po vás lékař smluvní pokutu platně požadovat.

Upozorňujeme, že lékař nemůže ošetření pacienta podmiňovat jeho souhlasem se smluvní pokutou. Pacient má dle zákona o zdravotních službách (zákon č. 372/2011 Sb.) právo na svobodnou volbu lékaře. Lékař, kterého si pacient zvolil, může odmítnout přijetí pacienta do péče nebo péči o pacienta ukončit pouze z důvodů, které jsou uvedené v tomto zákoně. Nesouhlas se smluvní pokutou (odmítnutí sjednání smluvní pokuty) mezi těmito důvody uveden není.

Pro úplnost doplňujeme, že podmínky pro případné sjednání smluvní pokuty platí bez ohledu na to, zda je daný lékař smluvním partnerem pacientovy zdravotní pojišťovny či nikoliv.

TZ/VZP

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace