Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Nový informační systém stavebního řízení zatím práci úřadů v Libereckém kraji ztěžuje

24. 07. 2024 | 14:23

Nový informační systém stavebního řízení (ISSŘ), který připravilo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), vykazuje podle oslovených zástupců stavebních úřadů v Libereckém kraji zásadní nedostatky. V provozu je systém od 1. července, zlepšení od té doby ale podle radnic zatím nedoznal.

"Systém v současné době není připraven natolik, abychom byli schopni v něm pracovat," řekl vedoucí odboru stavebního úřadu v Liberci Miroslav Šimek. Podle něj jsou schopni v systému ISSŘ zatím jen rozdělit došlé žádosti k jednotlivým pracovníkům. "A tím naše účast v tomto systému skončila, protože v systému chybí ikony, které k práci potřebujeme," dodal.

Vyčkávají zřejmě i stavebníci, po zavedení nového systému dostal stavební úřad v Liberci 59 žádostí. Pro srovnání, ke zpracování zbývá úředníkům v Liberci 1260 žádostí, které dostali před zavedením nového systému.

Obdobně je na tom Jablonec nad Nisou. Od 1. července stavební úřad obdržel 30 žádostí, do konce června jich bylo 752. "Všichni úředníci dělají co mohou, ale stále máme k vyřízení ještě 543 žádostí," uvedla vedoucí stavebního úřadu v Jablonci Petra Haltufová.

Také podle ní nový systém ani tři týdny od jeho spuštění není plně funkční. "V systému jsou desítky nedostatků a problémů. Nejsou k dispozici vzorové dokumenty a stavební úřad musí vše znovu a znovu psát a vyplňovat. Dokument, který jednou úředník vytvoří, už nelze jakkoliv upravit, nepropisují se informace zadané v systému - e-mailová adresa vyřizující osoby, specifikace stavebního úřadu a podobně," uvedla. Na dotazy, které zasílají na ministerstvo, podle ní odpovědi nedostávají. "Poskytnutý manuál obsahuje funkcionality, které však nejsou v dostupném programu ISSŘ přístupné. K dnešnímu dni nebyl zpracovateli digitalizace předveden celý postup řešení jakéhokoliv druhu řízení," dodala.

Spokojení s novým systém nejsou ani v České Lípě. "Systém běží, nicméně sám o sobě rozhodně nesplňuje to, co by měl, minimálně z pohledu stavebního úřadu a spolupůsobících dotčených orgánů," uvedla mluvčí radnice Kristýna Kňákal Brožová. Úroveň funkčnosti ISSŘ podle ní ani zdaleka nedosahuje vlastností, funkcí a přehlednosti dosud využívaných programů. "Základní nastavení a rozdělení rolí jednotlivých uživatelů se podařilo po velkých problémech provést, ale i zde jsou zásadní nedostatky v samotné logice systému. Podpora se strany MMR ČR je de facto mizivá, ačkoliv se navenek snaží pořádat webináře k tématu obsluhy a funkce, tyto prostě stále opakují a samé základní popisy, ale skutečnou práci a postup nikdo prakticky ještě neukázal, neprezentoval. Call centra pouze zaznamenávají požadavky, bez přímé odpovědi," vypočetla mluvčí.

Také v České Lípě stavebníci s podáním žádostí vyčkávají, podali jich za tři týdny deset. I s nimi jsou problémy. "Bohužel systém Portálu stavebníka umožňuje podávat i chybně vyplněné žádosti, bez identifikace a příloh, dokumentace," dodala Brožová.

Velké problémy s novým systémem řeší i Nový Bor na Českolipsku. O špatné funkčnosti systému podle mluvčí radnice Radmily Pokorné svědčí například to, že vytvoření jednoho sdělení trvalo třem zkušeným lidem tři hodiny, normálně by na něj stačilo jednomu úředníkovi deset minut i s odesláním. "Ani po více než třech týdnech práce v novém systému v něm úředník i při sebelepší vůli nedokončí celý proces řízení. Systém mu uprostřed práce přestane nabízet možnosti pokračování a tím zastaví vyřizování záležitosti," řekla mluvčí.

Komplikací je podle ní i absence obvyklé funkce zvané krok zpět. "Pokud by úředník udělal chybu, nemůže ji opravit. Systém ale třeba ani nenabízí možnost vytvořit zástup pro příjem žádostí, což představuje problém v případě dovolené nebo nemoci," uvedla Pokorná. Systém podle ní zatím také ani neumí poslat žádost o stanovisko všem dotčeným orgánům najednou, najít automaticky osoby s datovou schránkou nebo úředníkům neumožňuje přikládat přílohy k žádostem stavebníků. V Novém Boru od 1. července přijali 30 žádostí. Pro srovnání, za poslední červnový týden jich bylo 140, což je pětinásobek normálního stavu. K dnešnímu dni z nich úředníci vyřídili 40.

čtk