Od ledna se změní ceny v hromadné dopravě. Časové kupóny a síťové jízdenky se zdražovat nebudou
Od 1. ledna 2023 upraví Liberecký kraj ceny jednotlivého jízdného v rámci integrovaného dopravního systému IDOL. Ty se zvýší o 10 až 12 %. Časových kupónů ani síťových jízdenek se změna týkat nebude. U nich zůstanou dosavadní ceny. Kraj chce zachovat rozsah dopravní obslužnosti a nadále ji zkvalitňovat. Změnu tarifu ještě musí schválit Zastupitelstvo Libereckého kraje.
„Celá republika se potýká s rostoucími cenami vstupů, aktuálně zejména růstem cen pohonných hmot. Pro rok 2023 počítáme s nárůstem nákladů na stávající rozsah dopravní obslužnosti až o 160 milionů korun. Je potřeba zdůraznit, že kraj nechystá rušení spojů a jeho snahou i nadále zůstává zajistit komfort, kvalitu služeb, a především dostupnost dopravy v okrajových částech regionu. Aby ale mohli dopravci vůbec vypravit své spoje a měly alespoň pokryté všechny náklady, je nutné navýšit cenu jízdenek. Pravidelných cestujících se tato změna nikterak nedotkne. Chceme je naopak tím, že pro ně současné ceny zachováme, podpořit. Zvedne se pouze cena jednorázových jízdenek, a to o 10 až 12 %, počínaje 1. lednem 2023,“ uvedl hejtman Martin Půta.
„V praxi se nyní cestující tím, že si koupí jízdenku, podílí na nákladech na dopravu jednou pětinou. Pokud si například lidé pořídí jízdenku za 20 korun, neznamená to, že její hodnota odpovídá pokrytí všech nákladů dopravcům. Znamená to, že kraj dalších 80 korun musí dopravci doplatit, protože jeho výdaje jsou u tohoto konkrétního příkladu celkově 100 korun,“ dodal Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.
Se 160 miliony korun navíc na náklady na dopravní obslužnost Liberecký kraj počítá i zpětně pro rok 2022 tak, aby nedošlo k ohrožení fungování dopravních firem v regionu. Přestože smlouvy obsahují detailní výpočty pro aktuální postupy při zvyšování cen, prudký nárůst nákladů na pohonné hmoty je třeba řešit rychleji.
Cestující, kteří využívají dopravu v Libereckém kraji pravidelně, zvýšení cen nepocítí. „Chceme je motivovat, aby v dnešní nejisté době dali přednost veřejné dopravě, pokud možno dlouhodobě,“ doplnil Sviták. S ohledem na zhruba poloviční objem financí u časových a síťových jízdenek tak dojde ke zdražení v průměru o 5–6 %. „Počítáme s tím, že do rozpočtu kraje se zdražení promítne navýšením výnosů o 18 až 20 milionů korun,“ vysvětlil Sviták.
Liberecký kraj objednává zhruba 4,6 milionu kilometrů v železniční a 15 milionů kilometrů ročně v linkové dopravě. Nadto přispívá na provoz tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a na vybrané linky městské hromadné dopravy, které obsluhují přilehlé obce. Ročně tak kraj vynakládá na dopravní obslužnost zhruba miliardu. Výnosy včetně kompenzací jsou na úrovni zhruba 400 milionů.
Integrovaný dopravní systém se neustále rozvíjí. V posledních letech kraj usiluje o obnovu vozidel a jejich vybavení, a to v linkové i železniční dopravě, a daří se mu to. „V souladu se standardy dopravní obslužnosti došlo v posledních letech mimo jiné k podstatnému navýšení podílů bezbariérově přístupných vozidel, respektive garantovaných spojů,“ dodal Otto Pospíšil, jednatel společnosti KORID LK.
Pokračuje také modernizace odbavovacích zařízení v celém kraji. „Aktuálně řešíme certifikaci nových zařízení a také obměnu ve vozidlech v linkové dopravě. Dokončena by měla být v prvním čtvrtletí roku 2023,“ uzavřel Pospíšil.
LK/Filip Trdla