Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Policie po více než pěti letech odložila vyšetřování vstupu kraje do ČSAD Liberec

31.10.2023 | 19:17

Policie po více než pěti letech odložila vyšetřování radních Libereckého kraje z volebního období 2016 až 2020 v souvislosti se vstupem kraje do dopravní společnosti ČSAD Liberec. Na jednání krajského zastupitelstva o tom dnes informoval hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Vyšetřování souviselo s plány kraje na zřízení vlastního dopravce, policie ho podle hejtmana zahájila 6. března 2018, v čele kraje tehdy stála koalice Starostů pro Liberecký kraj, ANO, ČSSD a ODS.

autobus LK DSC 1170
Foto: LK

Policie podle hejtmana vyšetřovala všechny krajské radní. "Za porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže a zneužití pravomoci úřední osoby. Národní centrála proti organizovanému zločinu vyšetřovala to, že se samospráva na základě usnesení rady a zastupitelstva rozhodla pořídit vlastního autobusového dopravce," doplnil Půta. Podnět podle něj podala konkurenční společnost BusLine později přejmenovaná na Witbystar, která je od loňského roku v konkurzu.

V dubnu 2018 zasahovali vyšetřovatelé z národní centrály proti organizovanému zločinu na krajském úřadu, v ČSAD Liberec a také v poradenské firmě NEXIA AP. Vyžádali si materiály, které souvisely se zajištěním dopravní obslužnosti v oblasti Sever. Zahrnuje Liberecko a Frýdlantsko a na základě příkazní smlouvy ji zajišťovala firma ČSAD Liberec. Policie se zajímala také o dokumenty, které se vztahovaly k záměru kraje koupit akcie dopravce a záměru na zřízení vlastního dopravce. Teď podle Půty toto vyšetřování skončilo.

Liberecký kraj se v roce 2017 rozhodl pro vytvoření vlastního dopravce s cílem získat kontrolu nad dopravou i stamiliony, které na veřejnou autobusovou dopravu samospráva vynakládá. Jako nejjednodušší a nejlevnější variantu doporučili odborníci nákup akcií existující firmy. Nejdál se tehdy dostala jednání s ČSAD Liberec. Kraj chtěl za 14,353 milionu korun odkoupit 86 procent akcií od majoritního vlastníka. Dalších 20 milionů se chystal do firmy investovat, protože dopravce byl v té době na pokraji insolvence.

Ke koupi ale nedošlo, záměr napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže BusLine kvůli údajnému obcházení zákona o veřejných zakázkách. Úřad nejprve pochybení neshledal, pak ale rozhodl, že kraj musí na nákup akcií vyhlásit veřejnou soutěž. Akcie ČSAD Liberec nakonec nekoupil kraj, ale krajská společnost Autobusy LK, kterou v únoru 2018 založil. Vedle autobusové dopravy na Liberecku a Frýdlantsku jezdí od prosince 2021 autobusy teď už krajského dopravce ČSAD Liberec i na Českolipsku.

čtk