Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Příhraniční města i dopravci z Česka, Německa a Polska žádají modernizaci železnice z Hrádku do Žitavy

30.10.2019 | 15:05

AKTUALIZOVÁNO: Příhraniční regiony, města i dopravní svazy z Česka, Německa a Polska volají po modernizaci železniční trati z Hrádku nad Nisou do Žitavy. Zhruba 2,7 kilometru dlouhý úsek trati přes polské území je v tak špatném stavu, že tam vlaky musí jezdit maximálně 40kilometrovou rychlostí.

vlakHrádekIdol
Foto z www.iidol.cz

V sobotu proto u příležitosti oslav 160. výročí trati z Liberce do Žitavy podepíšou zástupci regionů, měst i dopravních svazů společné prohlášení, v němž vyzvou vlády ke spolupráci na obnově. ČTK o tom dnes informoval mluvčí libereckého kraje Filip Trdla.

"Trasa představuje důležité spojení v rámci Euroregionu Nisa, které propojuje Liberecký kraj, ale také polské Krkonoše se saským hlavním městem a německou a evropskou sítí železnic. Prosíme polskou centrální vládu, aby přistoupila na nabídku německé a české strany. Po 15 letech společného soužití v Evropské unii není možné stav železnice považovat za úspěch," řekl dnes ČTK k výzvě liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Železniční trať z Liberce do Žitavy patří k nejstarším v Libereckém kraji. Jednokolejná trať prošla v minulých deseti letech modernizací, která umožnila, aby vlaky na českém území od Liberce k hranici jezdily až stokilometrovou rychlostí. Podobné je to v Německu. Nákladnou modernizací navíc prošlo i nádraží v Žitavě. Slabinou je úsek v Polsku, který přeshraniční spojení komplikuje a zpomaluje.

Jízda ze Žitavy do Liberce se kvůli pomalé rychlosti přes Polsko prodlužuje, což s sebou přináší problémy také pro zavedení plánované křižovatky sítí osobní dopravy v Žitavě. "Bohužel jsou stav trasy a dlouhodobé překážky v sanaci důkazem, že také uprostřed Evropy, v Trojzemí, v rámci kterého se spolupracuje na tolika myslitelných úrovních, ještě stále existuje tolik nepochopitelných překážek," poznamenal primátor Žitavy Thomas Zenker.

Euroregion Nisa, okresy a města v Trojzemí o modernizaci polského úseku usilují už léta. Zatím bez úspěchu. Náklady se odhadují na více než tři miliony eur (77 mil. Kč). Česká a německá strana už v minulosti nabídly, že modernizaci zaplatí. Pro Poláky není trať důležitá, protože vlaky na jejím území nikde nestaví. Proto se objevil návrh pro zlepšení obsluhy polského území vybudovat novou zastávku v obci Porajów.

čtk