Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Seznamte se, prosím. Elka, tak se jmenuje nová virtuální asistentka na krajském webu. Sojka neprošla 

30.07.2025 | 15:15

AKTUALIZOVÁNO: Elka. Tak by se měla jmenovat webová asistentka, která od září poskytne své služby návštěvníkům internetových stránek Krajského úřadu Libereckého kraje. Jméno vzešlo z návrhů, s nimiž lidé přispěli v anketě na facebookovém profilu kraje. Schválit jej musí ještě krajští radní.
 

sojka
Kdo by neznal Krakonošovu sojku, která ho informovala o všem, co se mu dělo v rajonu. Tak sojku na Kraji nemají, ke komunikaci slouží Elka. Na ilustračním snímku je sojka, Elka fotku nemá.

Celkem se sešlo 374 hlasů a 62 komentářů. „Velice mne těší zájem, jaký lidé o pojmenování naší virtuální asistentky projevili. Ukázalo se, že jim kraj, v němž žijí, není lhostejný,“ uvedl ředitel krajského úřadu René Havlík.

Mezi navrhovanými variantami jména pro chatbota byly Ještědka a Zdislava. Návrh na Elku se objevil v komentářích. „Pro Liberecký kraj se často užívá zkratka LK. Upravit jej do podoby příjemně znějícího křestního jména pro webovou asistentku je nápadité a originální,“ soudí hejtman Martin Půta. „Rád bych poděkoval všem, kteří se do ankety zapojili.“
Mezi tipy se objevovala například jména jako Krajka, Líba, Nisa, Liberka, ale třeba také Bílý Tygr nebo Sojka – s odkazem na Krkonošské pohádky.

LK/Jan Mikulička

K dispozici bude od září, kraj za ni ročně zaplatí 100.000 korun

Takzvané chatboty mají běžně například zákaznické podpory na webech firem, jsou v mobilních aplikacích či na sociálních sítích. Objevují se ale i na webech měst, kdy je jejich vyhledávání omezeno právě jen na web města. V Libereckém kraji od března pomáhá chatbot s vyhledáváním na webových stránkách České Lípy. V minulosti pomáhal také třeba na stránkách Semil chatbot Emil, rychlý rozvoj AI ale jeho schopnosti překonal, a tak ho podle starostky Leny Mlejnkové (Volba pro Semily) zrušili.

"Chatbot pomůže lidem, kteří hledají nějaké informace na webu Libereckého kraje s vyhledáváním, informace, které už někdo vyhledával, poskytne přímo," doplnil hejtman. Webová asistentka bude fungovat na principu umělé inteligence (AI) k dispozici bude od září, kraj za ni ročně zaplatí 100.000 korun.

čtk