Sypače poprvé v nové zimní sezoně vyjely v kraji i do nižších poloh. Údržbu zajišťuje 34 dispečerů a 180 řidičů

23. 11. 2021 | 13:25

Sypače v Libereckém kraji dnes poprvé v nové zimní sezoně vyjely i do nižších poloh. Ráno mrzlo na většině míst regionu a během dopoledne někde i sněžilo. Technika tak vyjela na Liberecku a Jablonecku, v Krkonoších, ale také na silnice na Českolipsku.

silniceLK1irma
Foto: Artur Irma

Novinářům to dnes řekl Petr Správka, předseda představenstva krajské společnosti Silnice LK, která se stará o krajské silnice druhých a třetích tříd, ale také o část hlavních tahů v kraji.

Zimní údržbu bude v kraji zajišťovat 34 dispečerů a 180 řidičů, firma se podle Správky snaží vánočním bonusem motivovat zaměstnance k očkování. "Věříme, že proočkovanost bude kolem 75 procent, což nám umožní se směnným provozem, kdy se ty party nebudou potkávat, zimu zvládnout," doplnil. Silnice LK budou v zimě udržovat ve sjízdném stavu zhruba 2000 kilometrů krajských komunikací, které jsou rozdělené do 59 okruhů. Z toho na 27 okruzích se solí, na 32 se sype drtí a pluhuje. Zcela bez údržby zůstane v kraji 59 kilometrů silnic.

Silničáři jsou na zimu připraveni už od začátku listopadu, většina techniky je přestavěna. "Až na dvě auta máme připraveno úplně všechno," řekl předseda představenstva. Zbylá dvě auta budou podle něj v tomto týdnu dokončovat pokládku asfaltu na silnici u Nového Boru na Českolipsku, kde společnost rekonstruovala propustek na příjezdu od silnice I/9. Práce by tam měly být podle Správky hotové do konce listopadu.

Plné jsou před zimou i sklady posypového materiálu, sůl nakupovali silničáři tradičně už v létě za výrazně lepší ceny. "Čekali jsme, že celosvětový trh je pandemií pokřiven a my jsme si to zažili už v zimě, když v únoru zamrzly vlaky v Německu, tak byl opravdu problém tu sůl sem dostat. Máme 12.700 tun soli, 25.000 tun drtě a také 150.000 litrů solanky," dodal. Stejné zásoby posypu mají silničáři v kraji před každou zimou. Například v zimě 2019/2020 vyčerpali sotva polovinu zásob, minulou zimu museli naopak posyp ještě dokupovat.

Od roku 2008 stojí zimní údržba v Libereckém kraji v průměru 117 milionů korun ročně. Nejdražší byla zima 2012/2013, kdy údržba stála 153,5 milionu korun, loňská zima s cenou 143,6 milionu tak byla v posledních letech druhou nejdražší. Podle náměstka hejtmana Jana Svitáka musel kraj na zajištění údržby v závěru letošního roku přidat silničářům dalších zhruba 20 milionů korun. Většinu peněz přidělených na zimní údržbu totiž silničáři vyčerpali na začátku roku, náklady zejména na pohonné hmoty a energie navíc rostou.

čtk

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace