Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Kam za výhledy v slunných dnech babího léta? Do Prachovských skal v Českém ráji

08. 10. 2023 | 10:19

Miláčkem turistů je skalní město Prachovské skály v Českém ráji. Ve slunných dnech skýtají tato skaliska útočiště před horkem; k dispozici zde návštěvníkům jsou dva odpočinkové okruhy.

„Říjnová předpověď počasí slibuje stále ještě krásné dny babího léta. Je to příležitost navštívit místa, která byla o prázdninách plná turistů. Máme pro vás tipy na dvě trasy, obě jsou však nenáročné a zvládnete je i s malými dětmi,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Malý okruh

Délku 1,5 kilometru a zhruba třičtvrtěhodinku lehké chůze nabízí Malý okruh, který je vyznačen žlutou turistickou značkou. Od Turistické chaty společně s dalšími značkami mírně stoupá lesní cestou k Přední Točenici, kam odbočuje modrá značka a dál před začátek Císařské chodby. Žlutá značka se obrací vpravo a strmě stoupá Malou Fortnou. V úzkém průchodu pískovcovými bloky je vidět na skalní stěně medailon Jana Žižky. Cesta vede na skalní plošinu k odbočce na první vyhlídku. Tato vyhlídka Českého ráje nabízí jeden z nejkrásnějších výhledů v celé oblasti. Po žluté se pak pokračuje pohodlnou lesní cestou k rozcestí U buku. Následuje společný úsek se zelenou značkou k odbočce na vyhlídku Míru. Odtud se pokračuje k rozcestí nad Císařskou chodbou – po modré značce vpravo by se turisté dostali do Čertovy kuchyně a k hotelu Šikmá věž, po červené vpravo do Prachova. Malý okruh ale klesá Císařskou chodbou a dál pohodlnou cestou nazpět k Turistické chatě.

Velký okruh

Tři kilometry, dvě hodiny lehké chůze. To je Velký okruh, který vede po zelené turistické značce. Od Turistické chaty stoupá společně s červenou značkou od Zelené rokle a namáhavým Řehákovým výstupem, zabezpečeným zábradlím, na Pechovu vyhlídku. Dále následuje pohodlnější úsek k rozcestí nad Fortnou. Odtud se společně s červenou značkou sestupuje do úzké ztemnělé chodby. Z Fortny odbočuje vlevo nepřístupná Lví sluj, trasa Velkého okruhu ale pokračuje k Nové rokli, která dovede až k zajištěnému výstupu na další vyhlídku Šikmá věž. Ze Šikmé věže se vrací k červené značce, kterou překročuje v místech, kde se nalézá pamětní deska Vojtěcha Náprstka. Zde začíná rokle Babinec. Odtud cesta mírně stoupá k divoké Americké sluji, míjí jeskyni Kladivo a stoupá k rozcestí U buku. Následuje společný úsek se žlutou značkou k vyhlídce Míru a k rozcestí nad Císařskou chodbou. Společně s červenou značkou se pokračuje vpravo k odbočce na Hlaholskou vyhlídku. Vrací se asi sto metrů na hlavní cestu a po několika metrech odbočuje stále po zelené značce z červeně značené trasy a klesá po stezce, klikatící se mezi skalami.

Skalním labyrintem pokračuje k Rumcajsově vyhlídce, ze které je vidět především skupinu Krkavčích skal, a dále k sousední Hakenově vyhlídce. Pak se jde členitým terénem na hřebínek Plecháček k posledním dvěma vyhlídkám – Všetečkově a Šlikově. Odtamtud již sestupuje úzkou pěšinou, místy po schodech a podél zábradlí k zadní Točenici a vpravo již známou cestou k Turistické chatě.