Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Lokomotivní depo v Turnově se zařadilo mezi památky, zejména díky rotundě

24. 04. 2021 | 9:49

Lokomotivní depo v Turnově, staré přes 80 let, se zařadilo mezi kulturní památky. Je to zejména díky rotundě, které se říká i výtopna nebo kruhová remíza. V republice jsou památkově chráněna jen dvě další depa, jedno je v Bohumíně a druhé, nepoměrně menší, v Kořenově na Jablonecku.

vytopnaTurnov1
Foto: Artur Irma

"Rotundu podobné velikosti a podobného významu byste tady hledali široko daleko marně," řekl ČTK Alexandr Stamenov ze spolku Klubu přátel železnic Českého ráje, který návrh na zapsání turnovského lokomotivního depa mezi památky podával. Rotunda je zajímavá svou průmyslovou předválečnou architekturou. Stamenov, profesí stavební inženýr, považuje za unikátní hlavně její krov. "Je to klasická tesařská dřevěná konstrukce, která v maximální míře zachovává volný půdorys a navíc, když se podíváte na to tesařské provedení, tak to je prostě nádhera. Ačkoliv dnes je to sešlé," uvedl.

Foto: Artur IrmaProvoz v rotundě byl oficiálně zahájen v roce 1940, nachází se v ní 14 kolejí s kolejovými jámami, vše je původní. Stavěla se pro parní lokomotivy. "Tady se lokomotivy opravovaly, dělaly se tu různé běžné opravy a přes noc tady byly lokomotivy naskladněné. Udržoval se v nich oheň, aby ráno mohly zase vyjet a měly dostatečný tlak páry," uvedl Stamenov. V minulosti měla výtopna i centrální odvod kouře. "Byly jen tři v republice, co měly centrální kouřovody na svod kouře z parních lokomotiv," uvedl předseda Klubu přátel železnic Českého ráje Josef Semecký. Komín byl ale podle něj zbouraný zhruba před 30 až 40 lety.

Foto: Artur IrmaV depu s rotundou jsou nyní jen historické lokomotivy a vozy různých spolků, České dráhy ho přestaly využívat už téměř před 20 lety. "S přechodem z parních lokomotiv na motorové význam toho depa klesal a klesal, až ho v roce 2002 České dráhy opustily," uvedl Stamenov. Železničářský spolek má depo pronajaté. Zařazení mezi památky vnímá Stamenov jako jeho větší ochranu. "My jsme měli hlavně strach z toho, že pokud depo nemá žádný účel a žádný smysl pro České dráhy, aby nedošlo k prodeji a ke zbourání jako rotundy ve Všetatech," uvedl. Od památkové ochrany si slibuje také to, že bude možné na opravy získat dotace. O příspěvku spolek podle něj jedná i s Českými drahami. Opravit potřebuje zejména děravá střecha, na což bude potřeba odhadem 3,5 až čtyři miliony korun. Prohlédnout se musí i krov, do něhož zatéká, a opravit se musí i kolejiště.

Foto: Artur IrmaKromě rotundy má v depu památkovou ochranu i věžový vodojem, stanoviště točnáře, točna či kolejiště s popelovou jámou a vodním jeřábem. Předseda železničářského spolku upozornil, že točna je unikátní tím, že je původní z roku 1938. Točna slouží k tomu, aby se mohly lokomotivy snadno dostat do rotundy. "Lokomotiva najede na točnu, ta se otočí na jednotlivý paprsek, což je kolej do rotundy, a dostane se tak dovnitř na stání pro jednu lokomotivu," dodal Semecký.

čtk