Sportovkyně a podnikatelka z Jilemnice si splnila dětský sen. Vyrábí spodní prádlo z odpadového mléčného proteinu
Když jí bylo třináct, rozstříhala nové lyžařské rukavice, aby zjistila, z čeho jsou ušité. Dnes Marie Rysulová z Jilemnice vyrábí spodní prádlo z odpadového mléčného proteinu. Materiál, který má kořeny už ve 30. letech minulého století, proměnila v moderní, funkční a šetrnou látku. Její značka Marylu se šije v českých dílnách a zakládá si na cirkularitě a transparentnosti.
„Textilní průmysl produkuje obrovské množství odpadu. Chtěla jsem ukázat, že se dá vyrábět i jinak – z materiálů, které by jinak skončily bez užitku,“ říká Marie Rysulová, zakladatelka Marylu. „Mléčné vlákno je přirozeně jemné, prodyšné a hypoalergenní. Navíc má i historický kontext, využívalo se už ve 30. letech minulého století, tehdy sloužilo jako náhrada za drahá a nedostatková vlákna z vlny a hedvábí. Dnes se k tomu vracíme v mnohem udržitelnější podobě.“
Od dětství k inovaci
Rysulová má k textilu vztah od dětství. Vyrůstala v Jilemnici, od čtyř let závodně lyžovala a v juniorském věku dokonce působila v reprezentaci. „Závodila jsem, měla úspěchy, ale pořád mě zajímalo, z čeho jsou ty věci, co mám na sobě, vyrobené. Ve třinácti jsem si vymyslela i název Marylu – tehdy jen jako sen, že jednou budu dělat sportovně-outdorové oblečení po svém,“ vzpomíná.
Na myšlenku mléčného vlákna narazila o mnoho let později, když poslouchala podcast o cirkulární módě. Brzy našla italskou továrnu, která odpadové mléko zpracovává: extrahuje z něj protein, přemění ho na vlákna a ta pak vetká do látky. Společně jen upravili její složení, aby byla vhodná právě pro spodní prádlo. „Látku vyrábíme v Itálii, prádlo už pak ale šijeme v českých dílnách,“ dodává Rysulová. „Pruženky nám dodávají výrobci z Hrádku nad Nisou, další komponenty máme z Liberce.“ První kolekce spodního prádla s mléčnou bílkovinou spatřila světlo světa letos v dubnu.
Pomoc z Lipo.inku
Cestu od nápadu k udržitelnému podnikání pomohl Rysulové posunout Lipo.ink, podnikatelský inkubátor Libereckého kraje. „Marie ukazuje, že inovace může vzniknout i v malém městě, pokud má člověk odvahu a nápad. V rámci inkubace s ní řešíme strategii značky, financování i vstup do retailu,“ říká Zuzana Haburajová z Lipo.inku. „Marylu je skvělý příklad propojení regionální tradice, inovace a zodpovědného podnikání.“
Cirkularita jako přirozenost
Značka Marylu staví svůj rozvoj na principu odpovědnosti a lokální výroby. „Slovo udržitelnost se dnes používá všude, ale já dávám přednost slovu zodpovědnost – za materiál, který použiji, i za zákazníka, který ho nosí,“ říká Rysulová.
V současnosti už plánuje další inovativní látky, například materiály z pomerančových slupek, které obsahují přírodní oleje a napomáhají hydrataci pokožky. I zde jde o zpracování odpadu, který by jinak skončil bez využití.
TZ Lipo.ink/Dana Filipová






