Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Vyřazené tramvaje z Ostravy by měly v Rokytnici nad Jizerou sloužit nejen jako "metro", ale i pro výzkum

08. 08. 2021 | 9:49

Vyřazené tramvaje T3 z ostravského dopravního podniku získal spolek Přítel Krkonošského metra. Čtyři vozy má nyní na nádraží v krkonošské Rokytnici nad Jizerou. V budoucnu by měla jedna souprava fungovat pro historické turistické jízdy a druhá by měla být zkušebně výzkumná, řekl dnes ČTK za spolek Karel Jakubů.

tramvajMetroRokytnice
Foto ostravské tramvaje z www.http://mhd86.cz

"Cíl je vyvinout prototyp nového vozidla pro regionální tratě na principu vlakotramvaje, tedy podvozkového vozidla s hybridním pohonem na zemní plyn," uvedl Jakubů. Doufá, že na první zkušební jízdy by mohla tramvaj vyjet příští rok. Podle něj je do projektu zapojena i fakulta dopravní ČVUT.

Ambicí spolku je, aby tato ekologická vozidla jezdila v budoucnosti po regionálních tratích v Krkonoších. V jeho plánech je také vybudování tramvajové trati mezi vlakovým nádražím v Rokytnici a tamním skiareálem. Jde o šestikilometrový úsek, z toho skoro pět kilometrů by mělo vést po krajské silnici II. třídy. "Rekonstrukce silnice by se řešila formou vestavby tramvajové tratě vyšších parametrů. Projekt už na to máme hotový, to nám studenti v rámci diplomových prací udělali," uvedl Jakubů.

Peníze na vybudování tratě by podle něj bylo možné získat z evropského dotačního programu. "Ceny máme staré z roku 2014, tehdy to bylo 590 milionů korun," řekl. Realizace projektu je ale zatím nejistá, podle Jakubů sice v minulosti o něm s krajem jednali, ale bez výsledku. Jednání podle něj chtějí obnovit po podzimních parlamentních volbách.

Spolek plánuje také rekonstrukci výtopny na nádraží v Rokytnici, v níž je z prostorových důvodů jen jedna ze získaných tramvají. Zbylé tři stojí zatím venku. "V Ostravě stály také venku. Není to nic neobvyklého, i když jim to samozřejmě nepomůže a doufáme, že nebudou stát venku dlouhodobě. Tím, že rozjíždíme projekt, tak samozřejmě připravujeme do budoucna i kryté stání pro ně," dodal Jakubů.

čtk