Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Chcete se podívat do vesmíru? Nemusíte podávat přihlášku k letu na Mars, stačí zajít do Muzea skla a bižuterie v Jablonci n. N. 

30. 05. 2022 | 0:00

Je vlastně s podivem, že výstava na toto téma nevznikla již dávno. Vždyť v každém kousku křišťálu kousek vesmíru je. Ostatně i sami autoři, ať již záměrně, nebo podvědomě, často pracují s návrhy skla a šperků nějakým způsobem vesmír evokujícími.

Z výstavy Vesmír v MSB Jablonec n.N.
Z výstavy Vesmír v MSB Jablonec n.N.

Idea uspořádat v jabloneckém muzeu skla a bižuterie tematickou výstavu se zadáním „Vesmír“ vznikla v hlavě tamější kurátorky Dagmary Havlíčkové, když pobývala na Novém Zélandu a měla možnost v klidu sledovat večerní nebe jižní polokoule. Vzpomíná: „Tím, že tam je vzduch naprosto čistý, tak vidíte neuvěřitelné množství hvězd. Hvězdy byly tak blízko, že mi lezly do spacáku.“ Kurátorka Havlíčková vytipovala tvůrce ateliérového skla, a aby byla přehlídka pestřejší, spojila se s kolegyní, kurátorkou Kateřinou Norou Novákovou, která vytipovala okruh autorů šperků.Kateřina Nora Nováková (vlevo) a Dagmar Havlíčková, kurátorky výstavy.Třetím tvůrčím členem týmu se stal sklářský tvůrce a scénograf Ricardo Hoineff, Brazilec okouzlený možnostmi práce se sklem natolik, že zakotvil v Česku a dnes tvoří ve Slunečné na Novoborsku. Za sebou již má několik takovýchto výstavních scénografií a v tomto oboru získal i ocenění. Co se skla týče, je to ale jeho výstava první a okamžitě je vidět, že si práci užíval. „Sklářství i scénografie jsou dvě profese, které opravdu miluji, a tentokrát jsem je mohl skloubit dohromady. Takže to byla jízda, bylo to opravdu velmi příjemné. Byla to i velká vzpruha po covidové izolaci a prostor, který jsem tu dostal, byl vesmírně obohacující,“ potvrzuje Ricardo.Ricardo Hoineff ukazuje svoji žákovskou práci na sklářské škole, zdroj prvotní inspirace pro scénografii výstavy.Součástí Hoineffovy koncepce výstavy je i podlaha polepená definicemi pojmu vesmír od všech čtyřiceti vystavujících autorů.Základní motiv, na kterém je postavený celý vizuál výstavy, je přitom velmi prostý, Ricardo vytahuje z kapsy malou skleněnku a vysvětluje: „Jsou to fotky této kuličky, kterou jsem dělal v druháku na sklářské škole. Je taková šišatá, nepovedená, ale právě z ní vyšel tento můj vesmír. Možná i my jsme právě teď v nějaké takové kapičce těžítka, které někdo drží v ruce. Vždyť nevíme, kde to začíná, kde to končí. Mikro a makro, to mě také hodně inspirovalo. Ta prvotní myšlenka možná byla dětinská, ale, a teď to bude smrdět, jsem strašně pyšný, že se mi povedlo zvizualizovat myšlenku vesmíru.“Vteřiny před vpádem prvních návštěvníků.Vesmír přitáhl do muzea mnoho návštěvníků již o vernisáži.Výstavu Vesmír tedy navrhoval sklář, sám tvořící velmi abstraktní kompozice, na místě je otázka, zda autorovi nebylo líto, že se neúčastnil i jako vystavovatel. Ricardo nesouhlasí: „Musím přiznat, že to bylo docela osvobozující nemít tendenci přistrčit někam nějaké svoje věci. To by nedělalo dobrotu, protože bych to viděl očima autora jednoho exponátu a měl tendenci aranžmá přizpůsobit sobě. Pro mě to byla především úžasná příležitost poznat umělce, které jsem ještě neznal, a vidět jejich práce, jejich myšlenkový přístup. Bylo to hodně inspirující.“Lidé neskrývají emoce.Z výstavy Vesmír.Nutno říci, že jistým způsobem se Hoineffovi podařilo svoje dílo propašovat aspoň na vernisáž, protože masivní šperk, který nosila kurátorka Kateřina Nora Nováková, byl Ricardovým dílem. Kateřina Nora Nováková je původní profesí šperkařka a na rozdíl od Ricarda připouští, že: „Prsty mě trochu svrběly, i nápad na vesmírný šperk jsem měla, ale času se nedostávalo, třeba to ještě stihnu během výstavy.“ Původní profese se každopádně odráží v jejím pohledu na věc, přiznává: „Samozřejmě, že se na ty věci dívám trochu jinak než jen očima kurátora. Často si prohlížím i zadní stranu, jak je šperk vyrobený, jaké má zapínání. Zajímá mě i řemeslné zpracování, nejen šperk jako umělecký objekt.“Hoineffovo scénografické řešení umocňuje dojem z exponátů.Vlákna vesmíru.Na výstavě se sešly práce celkem čtyřiceti autorů, z nich patnáct je sklářskými výtvarníky. Řadit umělce do škatulek je ovšem zvláště v tomto případě velmi ošidné, protože někteří autoři dodali exponáty pro obě kategorie. Kurátorka Havlíčková popisuje, jak výběr autorů a děl probíhal: „Vycházely jsme z okruhu lidí, jejichž tvorbu známe, a ty jsme oslovily. Pak jsme si sedly a vybraly ty věci, aby korespondovaly s tématem, tak to byl takový začátek.“Jeden z mnoha vystavených vesmírných šperků.Jeden z mnoha vystavených vesmírných objektů.Kateřina Nora Nováková připomíná, že: „Ta čtyřicítka je krásné číslo, navíc velmi symbolické. V numerologii má čtyřka a nula vztah k přírodě, harmonii a zároveň k nekonečnosti a všehomíru. Výsledek je každopádně velmi zajímavý pro nás všechny, protože autoři k tématu přistoupili různým způsobem a z různých úhlů pohledu na téma universa, všehomíra.“ Někteří autoři dodali práce již hotové, jiní tématické objekty a šperky vytvořili přímo na výzvu, takže v Jablonci uvidíte i pár předmětů, které mají datum vzniku květen 2022. Výstavu můžete navštívit do 11. září 2022. Přitom je dobré sledovat kalendář akcí muzea, protože například již 31. května zde proběhne speciální program určený pro seniory.V poslední době se hodně psalo o objektu Sagittarius A, supermasivní černé díře v jádru naší galaxie. V Jablonci si ji můžete prohlédnout, aniž by vás pohltilaText a foto Mad