Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Cimrman se mýlil, budoucnost nepatří aluminiu, ale bioCNG. V České Lípě již slavnostně natankovali

12.12.2019 | 0:00

Možná to je tím, že tento český génius nenavštívil výzkumnou společnost MemBrain ve Stráži pod Ralskem ani ČOV v České Lípě. Společnost MemBrain se totiž pyšní tím, že jako jediná česká firma dotáhla do fáze realizace vlastní postup úpravy bioplynu na vysoce kvalitní bioCNG plyn vhodný pro motorová vozidla i pro distribuci v sítích zemního plynu. Česká Lípa je prvním okresním městem, kde se postup úspěšně ověřuje.
 

Bioplyn je jedním z produktů organického rozpadu například v zemědělství, na skládkách nebo ve vyhnívacích nádržích čistíren odpadních vod při anaerobním biologickém čištění. Zatím převládala snaha takto získaný plyn využít k výrobě tepla, případně i elektrické energie. ČOV Česká Lípa má kapacitu 48 150 ekvivalentních obyvatel. Byla uvedena do provozu roku 1982 a před osmi lety prošla rekonstrukcí. Uplatnění cenné druhotné suroviny dosud naráželo na problémy spojené jednak s tím, že zdroje bioplynu (farmy, ČOV) nebývají od povahy své činnosti často umístěny tam, kde potřebujeme teplo, a za druhé je bioplyn jako takový poměrně agresivní vůči spalovacím komorám motorů a turbín pohánějících generátory elektráren. ČOV Česká Lípa. Popředí dominují dvě anaerobní vyhnívací nádrže. Zde vzniká bioplyn.Například bioplyn produkovaný čistírnami odpadních vod obsahuje kolem 50% metanu a zbytek tvoří oxid uhličitý, voda, sulfan (sirovodík), čpavek, dusík, kyslík a případně další plyny za vysoké teploty ne zcela přátelské vůči kovovým slitinám. Odstranit nežádoucí příměsi a vyrobit z bioplynu biometan obsahující minimálně 95% metanu, tedy plyn kvality zemního plynu, kompatibilní s rozvodnou sítí i s motory dopravních prostředků jezdících na CNG, lze více způsoby. Celý ten technologický zázrak je schovaný v kontejneru pod vyhnívací nádrží.Jednou z možností je separace molekulárními membránovými filtry, která má hned několik nesporných výhod. Především to je jednoduchost procesu, kterou ovšem nezaměňujte s jednoduchostí celou věc vymyslet. Vývoj až do současné fáze trval společnosti MemBrain skoro deset let. Z jednoduchosti procesu vyplývají nízké nároky na údržbu. Slavnostní představení českolipské premiéry výroby bioCNG se konalo 11. prosince. O nahlédnutí do kontejneru byl velký zájem již dlouho před tiskovou konferencí.Dalšími výhodami jsou nízké energetické náklady, nezávislost činnosti na změně složení bioplynu nebo na kolísání jeho kvality a konečně, nejsou používány žádné kapaliny a není je tedy třeba regenerovat nebo likvidovat. Celkově je membránová separace šetrná k životnímu prostředí. Třešničkou na dortu výhod je fakt, že výroba bioCNG zanechává zápornou uhlíkovou stopu, protože oxid uhličitý je procesem spotřebováván. Naproti tomu metan, unikající například z volných skládek bez užitku do atmosféry, je 30x nebezpečnější skleníkový plyn než oxid uhličitýPro laika se uvnitř opravdu neskrývá nic extrémně složitého.
Tolik teorie, přejděme k praxi. 
Firma MemBrain je jednou z technologických společností, které zastřešuje MEGA a.s. se sídlem ve Stráži pod Ralskem. Byla založena na podzim 2008 a první oblastí jejího zájmu bylo čištění kapalin. Má u nás největší zkušenosti s aplikacemi membránových procesů a v oblasti využití dialýzy v mlékárenství je světovým leaderem. Tisková konference. Z leva do prava sedí: Luboš Novák, gen. ředitel a majitel skupiny MEGA, Marek Bobák, vedoucí rozvoje MemBrain, Petr Novotný, proj. manažer Institutu cirkulární ekonomiky, Adam Moravec, ved. bioplyn. sekce Českého sdružení pro biomasu.Výrobu bioCNG si MemBrain již vyzkoušela v Brně, kde na bioCNG, vyseparovaný během procesu čištění odpadních vod, jezdil dokonce autobus MHD. Projekt vyhrál prestižní cenu E.ON Energy Globe 2019. Bonusem je pak zápis do České knihy rekordů a kuriozit, protože se jednalo o vůbec první případ využití energie z komunální odpadní vody k pohonu městské hromadné dopravy v ČeskuLuboš Novák, gen. ředitel a majitel skupiny MEGA (vpravo), a Marek Bobák, vedoucí rozvoje MemBrain, vysvětlují Jitce Volfové, krajské radní a českolipské starostce v jedné osobě, jak tankovat bioCNG. V České Lípě se bioplyn zatím využíval pro výrobu tepla. Nyní je zde ověřována použitelnost technologie separace bioCNG z kalových plynů pro ČOV menších měst. Českolipská čistírna odpadních vod produkuje 50 až 60 m3 plynu za hodinu, což při výtěžnosti 50% znamená 400 kg bioCNG. Ceny za kilogram CNG se momentálně pohybují kolem 26,5 Kč/kg, což by znamenalo návratnost investice za 8 let. Životnost zařízení se pohybuje kolem 25 let. Membránová jednotka o kapacitě 60 Nm3/h, vhodná pro odpadová hospodářství středně velkých okresních a krajských měst, může za den vyrobit až 690 kg BioCNG. Osobní vůz se spotřebou 4,5 kg/100 km by na toto množství ujel 15 300 kilometrů, dodávka o spotřebě 10 kg/100 km pak 6 900 km a městský autobus až 2 300 km. A pozor, už je to tady!V současné době je v Česku v provozu asi dva a půl tisíce čistíren odpadních vod, pětina má bioplynové stanice. Jejich doplněním o separaci bioCNG by se kromě možnosti tankování do vozidel zvýšila naše energetická soběstačnost a zefektivnila by se výroba elektrické energie. Do plynové sítě je bioCNG zatím pokusně vtlačován na jediném místě, a to v Raputíně.  Ano, opravdu se tankuje.Do budoucna bude narůstat tlak na ekologickou likvidaci komunálního bioodpadu, který nelze všechen zkompostovat. I zde můžou vzniknout  biometanové stanice. BioCNG je jediné dostupné bipalivo 2. generace. Proti těmto faktům bohužel zatím směřuje klesající zájem o využití vozidel na CNG a na mapě zobrazující síť čerpacích stanic na CNG není žádná ikonka zobrazující nové stanice ve výstavbě. Přitom dojezd auta na CNG (nebo bioCNG) je srovnatelný s dojezdem elektromobilu a auto na CNG zanechává menší uhlíkovou stopu. Třeba právě českolipský experiment negativní trend pomůže zvrátit. 

Text a foto Mad