Novinky Silnic LK: 6 nových vozidel, 81,5 nově posolených kilometrů a nové ohlašovací číslo 777 511 255

21. 11. 2019 | 5:00

Kromě novinek pro vás máme pár užitečných tipů, než vyrazíte na zimní cestu Libereckým krajem. Ale popořádku, Silnice LK a.s. opečovává silnice II. a III. třídy Libereckého kraje. Společnost vznikla v lednu 2012 delimitací KSS LK p.o.. Jedním z důvodů transformace formy společnosti z příspěvkové organizace na akciovou společnost bylo zjednodušení možností financování nákupů nové techniky za peníze v rámci odpisového plánu. 

Za posledních osm let již byla takto pořízena technika na údržbu za 236 milionů korun, v čemž je kromě různých speciálních zařízení i 25 vozidel. Hejtman Půta k tomu spokojeně konstatuje: "Nejsou to žádné peníze, které bychom do společnosti posílali navíc jako nějaké mimořádné investiční příspěvky." To platí i o nedávno slavnostně pokřtěné šestici nových Mercedesů zimní údržby, které dodala firma Croy s.r.o.. Jde o čtyři vozidla Mercedes Benz UNIMOG a dvě vozidla Mercedes Benz typu Arocs (jedna čtyřkolka a jedna šestikolka, obě s náhonem na všechna kola). Vybraní zástupci 72 členné flotily zimní údržby, nově pořízená vozidla parkují v popředí.Všechna nová vozidla jsou vybavena univerzálně, takže po zimní sezóně budou přezbrojena a vyrazí pomáhat silničářům při letních opravách a údržbě komunikací. Těch mají Silnice LK na starosti 2 071 km, necelých pět stovek kilometrů silnic II. třídy a téměř šestnáct set kilometrů silniček III. třídy. Jako vedlejší činnost Silnice LK smluvně udržují pro Ředitelství silnic a dálnic ČR p.o. i 110 km silnic I. třídy v rámci Sdružení ESA.Křtu se účastnili (z leva do prava) Denis Tomáš, specialista veř. zak. Silnic LK, Ladislav Vybíral, jednatel společnosti CROY s.r.o., Jan Sviták, náměstek hejtmana, Petr Šén, generální ředitel Silnic LK, a Martin Půta, hejtman Libereckého kraje.Pro zimní údržbu Silnice LK disponují flotilou 72 vozidel a dále nakladači, traktory, sněžnými frézami a další speciální technikou. O to, abyste navzdory rozmarům počasí dojeli bezpečně do cíle, se stará 34 dispečerů a 150 řidičů 24 hodin denně v jedenácti střediscích (Sosnová, Nový Bor, Frýdlant, Liberec, Jablonec, Rychnov u Jablonce n. N., Nová Ves u Jablonce n. N., Turnov, Semily, Jilemnice a přes zimu doplňkově i Český Dub).Klíče od nových vozidel jsou slavnostně předány.Než vyrazíte na cestu po zimním Libereckém kraji, velmi doporučuji navštívit www.silnicelk.cz/sluzby/zimni-udrzba-silnic, zejména pak seznam míst, na kterých je povinná zimní výbava, a úseků, které nebudou udržovány vůbec.Vše z povzdálí sledoval velbloud Bak, hvězda prvního letošního sněhu a novopečený maskot Silnic LK.Z částky 129 milionů korun, alokované pro rok 2019 Libereckým krajem na zimní údržbu, zbývá ještě téměř 38 milionů. Pro rok 2020 rozpočet kraje počítá s částkou 134 milionů. S tím je Jan Sviták, náměstek hejtmana odpovídající za tento rezort, spokojený a nepředpokládá, že by peníze nestačily. Tedy pakliže nedojde ke zcela mimořádným meterologickým excesům.Miniaturizace proniká i do údržby silnic. Problémem zatím je, že řidiči tato vozidla lehce přehlédnou.Celkově vzato ale náklady na zimní údržbu mírně klesají. Za dobu existence Silnic LK byla zatím finančně nejnáročnější zima 2016 / 2017 (necelých 127 milionů korun). Co se rozložení nákladů na údržbu během roku týče, nejdražší jsou leden a prosinec. Na prvních třech místech se umístil leden 2017, za ním leden letošní a na třetím místě je leden 2012.Detail sypače.Silničáři mají na boj se sněhem a ledem připraveno 25 tisíc tun inertního materiálu a 12 tisíc tun soli. I letos se zvýší počet kilometrů, na kterých je použita chemie, a to o 81,5 km, přičemž do budoucna běží jednání o dalších kilometrech. V sezóně 2019 / 2020 bude tedy osoleno celkem téměř 825 km silnic, což je například o víc jak 320 km než v sezóně 2010 / 2011.Nástavec sněhové frézy.Petr Šén, generální ředitel Silnic LK, solení obhajuje slovy: "Odpůrci chemické údržby by chtěli mít silnice bílé, vypluhované, ale je třeba si říci, že zimy posledních let mají úplně jiný průběh než třeba před dvaceti lety, kdy v listopadu napadl metr sněhu a na horách vydržel do března nebo dubna. Teď intenzivní sněžení střídají rychlé oblevy a ze silnic se stávají tankodromy.  Chemická údržba postupně vzrůstá, ošetření inertním posypem klesá."Pro letní sezónu není problém pluh nebo frézu vyměnit za dvoumetrovou sekačku trávy nebo za křovinořez.Petr Šén ještě dodává: "Když se řekne chemie, všichni si vybaví něco pro přírodu škodlivého. Já bych byl v tomto směru velmi opatrný. Ano, musíme respektovat vodní zdroje, CHKO, KRNAP a další krajinné prvky. Nicméně celá Evropa chemickou údržbu používá naprosto bez problémů v mnohem větším rozsahu, než je zvykem u nás. Obrovské pozitivum je ve zkvalitnění sjízdnosti a bezpečnosti komunikací v zimním období." 
Masivní radlice včetně řiditelného uchycení váží skoro 1,2 tuny!A novinka poslední, bylo zavedeno jednotné číslo 777 511 255 pro hlášení problémů se sjízdností silnic. Uložte si je, na zimních silnicích Libereckého kraje se vám bude hodit, ale mějte na paměti, že podle normy mají být silnice první důležitosti sjízdné do 3 hodin, silnice v pořadí důležitosti druhé do šesti hodin a silnice v pořadí třetí dokonce až za dvanáct hodin (viz MAPA ).Hejtman Půta na obhlídce s ředitelem Šénem.Připravte se na to, že hlasová navigace po vás před přepojením na dispečera bude vyžadovat zadání typu silnice a místa, kde se nacházíte. Zavedení jednotného čísla by mělo zpřehlednit situaci, protože lidé často neznali oblastní rozdělení a volali na nesprávný dispečink. Nutno říci, že víc jak polovina hovorů není vedena konstruktivně a nepřispívá k řešení problémů. Tak než zavoláte, napočítejte si do deseti, ať se nezařadíte mezi lidi, kteří si jen vylévají zlost.Zdalipak již má Bak svůj FB a Instagram? O příspěvky by nebyla nouze.Text a foto Mad

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace