Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Originální deskové hry Matyáše Veselého, skvělý relax do neveselé doby, oslavily druhé narozeniny

02. 04. 2020 | 12:00

Když byly z první vlny zavírání prodejen kvůli epidemii Covid-19 vyjmuty obchody s elektronikou, kolovaly vtipy, že se tak stalo údajně kvůli tomu, aby si občané ještě stihli koupit všechny ty nadupané herní konzole a v karanténě se nenudili. Z pařby proti kompu nebo po síti se ale vytrácí zásadní prožitek komunikace z očí do očí, hmatatelný pocit ovládání reálných herních kamenů. Zahrajete si šachy radši s herním robotem přes klávesnici, anebo s kamarádem na šachovnici vyrobené jako designový skvost? Máte-li blíže ke druhé odpovědi, přečtěte si následující rozhovor až do konce. Hry z produkce liberecké firmy Maty Moves splňují přesně to, co hledáte. Jsou promyšlené, rafinované, ale přitom rychle pochopitelné a dobře a svižně hratelné. Level od levelu sice krvelačně nevraždíte víc a víc nepřátel, ale s každou další partií objevujete nové skryté možnosti. A co je nesmírně důležité, materiálem těchto deskovek je dřevo a designově jde o špičkové kousky, které můžou být i ozdobou vašeho interiéru. Slovo má Matyáš Veselý, autor, výrobce a jediný zaměstnanec firmy VESELÉ HRY, s.r.o., která tento týden oslavila druhé výročí založení.

Red.: Nemůžu začít jinak než otázkou, jak vám v čase karantény prosperuje herní e-shop? Lidi sedí doma, takže bych tipoval, že zájem roste...
Matyáš Veselý: Je to vcelku logický předpoklad, ale je chování lidí v takovýchto situacích logické? Sleduji situaci s respektem a vidím rodit se kolem hodně dobrého, stále však převládá strach a ekonomická nejistota a to není rozpoložení vhodné pro hraní ani nákup deskových her. Věřím, že až se nový režim trochu usadí, najdou lidé klid a chuť ke společné meditaci, kterou mé hry rozhodně jsou. Abych tedy konečně odpověděl, tak můj e-shop momentálně stagnuje a eviduji pouze jednotky objednávek za měsíc. Je však nutné podotknout, že v tomto ohledu nevyvíjím žádnou aktivitu. Nedal jsem letos do reklamy zatím ani korunu, jedná se o plánované ticho před bouří, k čemuž se určitě ještě dostaneme.

Red.: Web matymoves.com a e-shop jste vytvořil vy sám?
Matyáš Veselý: Vůbec ne, věcem kolem IT jsem nikdy nerozuměl. Jde o práci mého kamaráda, známého jako Voček, který se do projektu MATY MOVES zamiloval natolik, že si sám dal za úkol převést první generaci webu do poněkud modernějšího formátu. Na svědomí má ateliérové fotky i programování, koncepci a obsah jsme potom dávali dohromady spolu jako tým.Equilibrix Connect, první a zatím nejslavnější Matyášova hra.

Red.: Důkladnější pohled do vašeho e-shopu mě poněkud zklamal, navnaděn úžasnou sekcí Prototypy jsem čekal širší nabídku. Momentálně nabízíte vlastně jen svůj nejslavnější Equilibrix ve dvou variantách, INFLUDANCE a Totohu. Proč?
Matyáš Veselý: Vaše zklamání mě mrzí, ale je to jen otázka času. Ostatně proto sekce Prototypy vznikla, aby poodkryla mé další vydavatelské plány. V pozici dramaturga herní série MATY MOVES jsem si prošel velmi těžkým rozhodnutím, kterou z desítek svých her vydat jako první. Nakonec jsem zvolil následující filtr. Jednoduchost a rychlost. Kromě originálního zpracování byly právě tyto parametry klíčové pro jejich prodejnost na nejrůznějších akcích. V nabídce tedy momentálně najdete 4 hry, přičemž všechny jsou hratelné i pro začátečníky a nezaberou víc než 20 minut. Jsem nový a zatím neznámý autor, tímto výběrem her se vlastně snažím nezvyšovat bariéry vstupu do mého světa.

Red.: Takže, kdy se můžeme těšit na další novinky?
Matyáš Veselý: Na tuto otázku se třesu, protože jde skutečně o zlomový okamžik - rozhodl jsem se již nebýt oním dramaturgem a nabídnout celou řadu nových titulů, pokrývající různé herní žánry najednou. Ze skříně rozpracovaných her jsem vybral pouhých 6, přičemž se tentokrát jedná o našlapané a komplexní záležitosti, již žádné kompromisy a ohledy na náročnost. Dokončuji právě jejich vývoj, koncem dubna zapracuji na jejich prezentaci a v průběhu května plánuji spustit crowdfundingový projekt, kde si bude každý moct vybrat tu svou.Equilibrix Combat.

Red.: Oč je v e-shopu největší zájem? Liší se od prodeje na různých akcích?
Matyáš Veselý: V obou případech celkem jednoznačně vede první díl trilogie s podtitulem Connect. Je to zkrátka klenot nejen po designové stránce. Ta hra opravdu baví každého a především nabízí obrovskou hloubku, zhruba každých 5-10 partií se Vám otevře nová úroveň porozumění, a tím se vyvíjí i její charakter. Ani mě po pár set partiích ještě neomrzela. Otázkou však zůstává, kterou variantu si vybrat? V létě převažovala praktická cestovní verze a v zimě zase luxusní sběratelská verze, která je ideálním darem.

Red.: Potkali jsme se několikrát na trzích typu Tatrhy, DDR a podobně, tam byl váš stánek v obležení. Tyto akce ale navštěvuje poměrně specifická cílová skupina lidí, která nemusí být nutně totožná s množinou příznivců deskových her. Jak byste charakterizoval svého typického zákazníka vy?
Matyáš Veselý: Přesně tak, naprostá většina mých zákazníků se vlastně nedá považovat za příznivce deskovek a to mě na tom nejvíc baví - vytvářet si vlastní základnu hráčů nehráčů. Od mého stánku si lidé hry odnášejí jednoduše proto, že díky osobnímu setkání měli možnost pochopit celkový koncept značky MATY MOVES - kromě hry tím získají umělecké dílo z přírodního materiálu. Artefakt, do kterého autor vepsal sám sebe, svoji radost ze života a svůj pohled na svět.Maty Moves, to je inteligentní zábava s uměleckým dílem, která baví všechny generace.

Red.: Prohlásil jste, že vaše hry jsou především pro rodiny s dětmi, ale hry z nabídky e-shopu, až na INFLUDANCE, jsou typicky pro dva hráče. Celkem vzato to jsou spíš takové komorní kousky a něco pro víc hráčů najdu až mezi prototypy. Vy sám jste přitom člověk vyloženě společenský. Jak to, že v nabídce tedy nemáte žádnou hru pro skupinu přátel?
Matyáš Veselý: Pravda, zatím jsou tam pouze dvě hry pro 3 a jedna pro 4 hráče. Na jaře to budou další dvě hry pro 2-4 a konečně čtyři hry pro 3-6 hráčů!

Red.: Kolik lidí stojí za firmou VESELÉ HRY, s.r.o.?
Matyáš Veselý: Stovky, zkrátka všichni, kdo mě podpořili koupí některé z mých her. Právně i prakticky se potom jedná o osobu jedinou, jsem majitelem a jednatelem společnosti, tvůrcem her z hlediska jejich témat a principů, designérem po technické i vizuální stránce, výrobcem, skladníkem a konečně prodejcem. Kromě svých her vyrábím i nejrůznější věci na zakázku, zatím jsem nikoho neodmítl a ani to neplánuji, rád ostatním pomohu realizovat jejich projekty.Všechny hry Maty Moves jsou dřevěné.

Red.: Mimochodem, k tomu názvu VESELÉ HRY, s.r.o.. Váš web a e-shop se pro změnu jmenují MATY MOVES, na nějaké starší fotce jsem dokonce zaregistroval MATY GAMES. To je důsledek vývoje, nebo to má nějaký obchodní podtext? A máte už MATY MOVES zaregistrováno?  
Matyáš Veselý: MATY GAMES byl asi pátý pracovní název v období mých prvních pokusů zhmotnit své nápady, nakonec se to ustálilo na MATY MOVES, neb krásně vystihuje dynamiku her, mechanickou odezvu zpracování, strategický rozměr plánování tahů a konečně určitý posun ve vnímání společenských témat a hodnot.

Red.: Projevil o vaše nápady zájem nějaký větší výrobce?
Matyáš Veselý: Myslí si, že jsem blázen (a mají pravdu). Jejich obchodní modely pracují diametrálně odlišně, prodávají papírové hry za tisícovku, které za pár dolarů tisknou v Číně.
Když jsem jim ukázal, na kolik mě přijde výroba jedné mé hry, nebyl v podstatě žádný prostor pro diskuzi. Jsem za to ale rád, neb mi nikdo nemluví do věcí zdánlivě nepodstatných. Moje herní série má charakteristický rukopis právě z toho důvodu, že mám celý výrobní proces pod kontrolou u sebe v Liberci Harcově.

Red.: Již před časem jste plánoval průnik na zahraniční trhy, jak jste s tím daleko?
Matyáš Veselý: Původně jsem počítal s tím, že bude mým hlavním odbytištěm Německo, Skandinávie a USA. Příjemně mě však překvapila kupní síla Čechů a nakonec mě živí právě oni. Průběžně se snažím překládat obsah webu a pravidla i do angličtiny a němčiny, neb není důvod se o svou tvorbu nepodělit se světem. To má však svůj čas, zatím zůstávám tady.Když hrám z produkce Maty Moves propadnete, můžete si z nich vytvořit knihovničku.

Red.: Když bych měl do jedné věty shrnout, co je pro vaše výrobky charakteristické, tak bych napsal, že použití důsledně přírodních materiálů (dřevo, překližka...) zpracovaných hi-tech technologiemi. Pustil byste se vůbec do vývoje a výroby, kdybyste neměl k dispozici moderní techniku, na jejíchž možnostech je design vašich her postavený?
Matyáš Veselý: Vzhledem k tomu, že jsem ekonom a muzikant bez technického či řemeslného vzdělání, bych bez možnosti laserovat předrýsované dílky těžko něco ze dřeva vytvářel. Přesto bylo dřevo jako výhradní materiál od začátku jasné, vůbec jsem nepřemýšlel o jiných možnostech. Akorát bylo potřeba najít cestu resp. technologii, kterou dokážu zkrotit.

Red.: A když bych měl charakterizovat herní principy vašich her, tak bych rozhodně jmenoval to, jak zapojujete kromě geometrie a matematiky i další prvky například z oblasti kvantové fyziky, teorie multidimenzionálních vesmírů i východní filozofie. Přiznám se, že jsem žádnou z vašich her nehrál, ale toto mě na vašich nápadech vyloženě baví. Takže, matematika, fyzika, filozofie, jsou to vaše koníčky?
Matyáš Veselý: Ano, konkrétně selská matematika, kvantová fyzika, platónská filozofie a analytická psychologie. Dále mě baví relativizace čehokoliv a koncept univerzální vědomí. Zkrátka jsem přesvědčen o všemocné síle přírody vyplývající z dynamické rovnováhy vesmíru. Jen my lidé pořád hledáme nějaké jistoty a to nás vzdaluje od pravdy.

Red.: V jakémsi rozhovoru jste uvedl, že vývoj vašich her má tři fáze, nápad, grafiku a pravidla a to v tomto pořadí. Tomu nerozumím, já bych řekl, že pravidla musí být logicky svázaná přímo s nápadem. Můžete mi to vysvětlit?
Matyáš Veselý: Psaní pravidel uvádím jako finální a nejtěžší úkol, protože ačkoliv mohou být jednoduchá, je potřeba najít jejich správnou definici a stylizaci. Bavíme se tedy o slohovém cvičení, nikoliv navržení samotných herních mechanismů, ty skutečně odpovídají tématu a jsou víceméně jasné již od začátku.Matyáš Veselý se prezentuje na nejrůznějších trzích a veletrzích.

Red.: Vaše hry jsou zároveň i umělecká díla a zákazníkům nabízíte i customizaci. Jsou přání, která vás překvapila?
Matyáš Veselý: Ano, často je zadání individuální grafiky pěkná výzva, ale o to větší radost nakonec z výsledku mám. Překvapilo mě třeba jedno vulgární věnování nebo latinská citace z Danteho Božské komedie.

Red.: Jakou přidanou hodnotu člověk získá koupí vaší hry oproti široké a pestrobarevné nabídce her v obchodech a oproti hrám počítačovým?
Matyáš Veselý: Až budete v ruce držet mou hru, pochopíte, že hrají všemi smysly. Nad rámec jednotlivých témat pak nabízím dlouhodobý koncept po stránce použitých materiálů, celkového vizuálu a konečně knižního formátu, který umožňuje vytvářet si v poličce svou vlastní kolekci, plně kompatibilní s ostatními tituly.

Red.: A poslední otázka, jestli dobře počítám, ve vývoji a výrobě her na plný úvazek začínáte třetí rok podnikání. Jakou vidíte perspektivu? Kdybyste dnes znovu volil, rozhodl byste se stejně? 
Matyáš Veselý: Dnes jsou tomu dva roky (pozn.: rozhovor se uskutečnil 31.3.), kdy jsem dal výpověď v předchozím zaměstnání a začal si zařizovat dílnu. Chystaná jarní kampaň tedy zahájí rok třetí a očekávám od toho spoustu nových příznivců a zpětné vazby pro další vývoj. Nebo mi dojdou peníze a zabalím to, nesmíme na ničem lpět, to je ta dynamická rovnováha vesmíru. Osud značky MATY MOVES je tedy i na vás, milí čtenáři, přijměte pozvání do mého světa a sledujte další kroky, velké kroky!
Děkuji za rozhovor      Ptal se Mad, fotky z Maker Faire Prague 2019 Mad, vše ostatní Ondřej Sanetrník