Technologie Coversafe podstatně zlepší hygienu v liberecké MHD, ale roušky a respirátory zůstanou zásadní ochranou, protože COVID-19 se šíří především vzduchem

01. 02. 2021 | 0:00

Během loňské i současné vlny covidové pandemie poklesl počet cestujících v autobusech a tramvajích liberecké MHD na polovinu. Svůj podíl na tom má nepochybně fakt, že lidé prostě méně cestují, ale druhým velmi významným důvodem jsou mnohdy oprávněné obavy z nákazy během cesty. Tyto obavy se Liberec rozhodl rozptýlit revolučním zlepšením hygieny cestování. 

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce n. N., a.s. (DPMLJ) již loni, na samém začátku vypuknutí pandemie, začal vozový park pravidelně ošetřovat ozonem a madla a další dotykové plochy otírat dezinfekcí. Je jasné, že o účinnosti takových opatření lze ke konci směny, během níž autobusem nebo tramvají prošly stovky lidí, oprávněně pochybovat. To se během několika týdnů změní, Liberec jako první město v Česku potáhne všechny kritické povrchy (tyče, madla, držáky sedadel…) autobusů a tramvají fólií Coversafe, která umí s účinností blížící se sto procentům likvidovat viry, bakterie a další mikroorganismy, a to 24 hodin denně po dobu minimálně čtyř let. Kromě toho na fólii neulpívá špína.Fólie Coversafe je již před aplikací téměř čirá a po nalepení se stává prakticky neviditelnou.Princip lze laicky vysvětlit zhruba takto, ve fólii obsažené mikročástice zinku reagují s atmosférickou vlhkostí. Vznikají volné radikály, které ničí membrány virů, bakterií a plísní. Důležité je, že technologie neškodí životnímu prostředí a je netoxická pro člověka.Aplikace fólie Coversafe.Tuto hi-tech technologii vyvinula francouzská  společnost Gergonne. Nicméně pro místní patrioty je skvělou zprávou, že na vývoji se velmi aktivně podílela její liberecká pobočka. Není tedy divu, že pilotní projekt pro ošetření vozů MHD proběhne v Liberci.Historický moment prvního nasazení fólie byl zdokumentován.Mgr. Jiří Šolc, náměstek primátora pro technickou správu města a informační technologie, vzpomíná na první seznámení s technologií Coversafe: „Když jsem se poprvé od pana Reynelta (pozn.: zástupce společnosti Gergonne), který je mimochodem Liberečák, dozvěděl o této převratné technologii, rychle jsme se dohodli, že by bylo vhodné fólii v DPMLJ využít. Hlavně kvůli covidu, ale nejen kvůli němu, i kvůli dlouhodobému pocitu, že naše dopravní podniky dělají vše pro to, aby jejich dopravní prostředky byly perfektně čisté. Abychom již nikdy neslyšeli takové ty hovorové řeči o mastné tyči, které určitě všichni znáte. Tato fólie všechna tato negativa pomáhá vyřešit.“Aplikace fólie Coversafe.Petr Židek, předseda dozorčí rady DPMLJ a liberecký radní, vyzdvihuje i ekonomický přínos ochrany Coversafe nejen pro použití v MHD: „Ionizace vozidel bude pochopitelně stále pokračovat, ale jde o to, že tento doplněk nám výrazně ušetří čas s čištěním vozů, protože se nebudou muset tak často ošetřovat dotykové plochy. Jsem rád, že Liberec je průkopníkem, a věřím, že se k tomu připojí dopravní podniky v dalších městech. Pokud se tato fólie osvědčí, je další prostor pro využití například ve školách.“Aplikaci fólie přihlíželi zástupci vedení města, DPMLJ a pozvaní novináři..To se konec konců již děje, v Libereckém kraji fólie Coversafe již chrání libereckou ZŠ Doctrina, Střední sklářskou školu v Železném Brodě a libereckou pediatrii. Aplikace fólií v DPMLJ je zatím největším projektem v Čechách, na Slovensku Coversafe chrání před nákazou například cestující tatranských lanovek.Alex Reynelt, zástupce firmy Gergonne.Zajímavé je, že produkt Coversafe není plodem koronakrize.  Alex Reynelt vysvětluje: „Tato technologie byla vyvíjena asi deset let, což znamená, že jsme s výzkumem začali dávno před covidem a výsledky jsme zkombinovali s ochrannou fólií. Nejnovější atest nám potvrdil, že prokazatelně ničí přímo SARS-Cov-2, způsobující onemocnění COVID-19. Mimo koronavirů má naše technologie pozitivní výsledky i při ochraně před šířením chřipky, střevních potíží, zánětů spojivek a tak dále.“Informace o ošetření povrchu fólií Coversafe.Navzdory těmto skvělým vlastnostem technologie Coversafe je třeba připomenout, že základní a nejdůležitější ochranou cestujících zůstávají respirátory a roušky, protože podle tvrzení expertů se COVID-19 přenáší především vzduchem a stykem přes povrchy se šíří minimálně. Například akademik Vladimír Ždímal, vedoucí vědeckého oddělení chemie a fyziky aerosolů Akademie věd, v rozhovoru pro idnes.cz minulý týden zmínil, že "Evropské centrum pro kontrolu nemocí nedávno konstatovalo, že ve světě nebyl prokázán přenos koronaviru kontaktem přes povrch”. Jeho slova si ovšem rozhodně nevykládejte tak, že se tak neděje vůbec a že není důležité dodržovat zásadu čistých rukou.Důležité je, aby fólie ochránila i displeje, aniž by zhoršila jejich funkčnost.Pokud fólie není narušena, vydrží minimálně čtyři roky. Pro ochranu složitějších tvarů, například klik, se dodávají předřezané tvary, které pak kopírují povrch. Cena čtverečního metru fólie se pohybuje mezi pěti až sedmi sty korunami bez DPH. Polepení jedné tramvaje trvá dvě až tři hodiny a v materiálu vyjde průměrně na 2500 Kč. Celkově tak v materiálu nová ochrana stovky tramvají a autobusů DPMLJ přijde na 250 tisíc korun. Polepení již začalo a bude dokončeno v řádu několika týdnů.Fotku na památku si pořídil i náměstek Šolc, který nasazení v liberecké MHD inicializoval. Smutné je, že během testu, který probíhal na podzim v jedné tramvaji, bylo opakovaně zaznamenáno úmyslné poškozování fólie. Tyto vandaly DPMLJ varuje, že vozy jsou vybavené kamerovým systémem a již jednou použitou fólii nelze znovu bezpečně aplikovat, takže domovní kliku si tímto materiálem neobletípe, jen snižujete bezpečnost cestování. 

Text a foto Mad

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace