Liberec byl prvním městem, kde začal jezdit Taxík Maxík. Ze slavnostního předání rovnou do akce vyrazil liberecký Taxík Maxík druhé generace opět jako první
Taxík Maxík je sociální taxislužba určená pro občany Liberce starší sedmdesáti let a pro držitele průkazů ZTP a ZTP/P. Provozuje ji Komunitní středisko Kontakt a dotuje statutární město Liberec.
Nápadně polepený taxík křižuje ulice Liberce od 25. ledna 2016. Liberec byl přitom prvním městem, ve kterém tato sociální taxislužba začala fungovat. Nový Taxík Maxík je již dvacátý v pořadí a zároveň je prvním autem druhé generace Taxíků Maxíků.Taxík je polepený nejen logy města a Kontaktu, ale i logem Konta Bariéry a lékáren Dr. Max, které financují nákup automobilů i další podporu. Jak to funguje, mi přibližuje Vojtěch Grande, zástupce lékáren Dr. Max: „Pro nás je toto příklad firemní filantropie. My projekt sociální taxislužby financujeme z prodejů vlastní značky. Takže například z každé krabičky doplňku stravy Dr. Maxe jde koruna na speciální účet. Z něho je pak financován projekt Taxík Maxík.“ „Jsem rád, že ta služba v Liberci našla uplatnění, protože za těch víc jak pět let jsme do dneška převezli 17 288 osob, což je úctyhodné číslo. Samozřejmě bychom uvítali, kdyby ta auta byla dvě, protože poptávka je stále vyšší, než jsme schopni fyzicky odvozit. Taxík Maxík není jediná služba v této oblasti, ale je vidět, že prostor pro rozvoj tu stále je,“ hodnotí službu ředitel Kontaktu Michal Dufek.Liberecký primátor Jaroslav Zámečník není v zásadě proti rozšiřování nabídky, konstatuje: „Bude-li poptávka, tak samozřejmě ano, v oblasti sociálních služeb tu je přece město od toho, aby svým nejstarším nebo handicapovaným občanům nabídlo pomoc.“Náklady ročně činí kolem osmi set tisíc korun, přičemž zhruba dvě stě tisíc korun se vrátí na tržbách. Rozdíl hradí statutární město Liberec, které ostatně hradí provoz celého projektu Kontakt. Sociální taxislužba je nově zajištěna na dalších pět let. „Kontakt funguje již od roku 2007 a jeho roční rozpočet činí přibližně 7,5 milionu korun, není to tedy nic, co by výrazně zatěžovalo rozpočet.. Zastupitelstvo i občané si navíc na tuto službu již zvykli. První Taxík Maxík fungoval pět let, všichni vědí, jak funguje, k čemu je dobrý, takže i schválení nákladů na další období proběhlo bez problémů," doplňuje Jaroslav Zámečník. Nový Maxík je menší než ten starý. „Menší auto jsme vybrali úmyslně s ohledem na to, že jezdíme jen ve městě a během těch pěti let zkušeností jsme zjistili, že ten Ford byl na městský provoz příliš velký a především provozně mnohem nákladnější. Při výběru jsme též zohlednili to, aby lidé nemuseli nastupovat příliš do výšky, což Berlingo splňuje,“ vysvětluje Michael Dufek, ředitel Kontaktu. Auto přišlo na 582 tisíc korun, ale pochopitelně muselo projít úpravou. Například aby mohl být v původním zavazadlovém prostoru bezpečně přepravován klient na vozíku. Tato dostavba stála dalších téměř 229 tisíc korun.Vladimír Butora je řidičem Taxíku Maxíku přes tři roky. Denně s Maxíkem absolvuje patnáct až dvacet jízd. Co se nového Berlinga týče, předpokládá, že je auto jako auto, ale zvědavý je na to, zda se do něj bude méně pohyblivým klientům nastupovat lépe než do Forda, protože s tím byl někdy problém. Měl sice namontované speciální stupátko, ale s jeho mechanismem byly neustálé problémy, zejména v zimě.Senioři jsou trochu specifičtí zákazníci, kterým čas ubíhá jiným tempem než lidem v produktivním věku. Jaké s nimi má pan Butora zkušenosti? „Většina seniorů je dochvilná, přesněji řečeno, oni čekají dopředu. Ti, co s námi jezdí pravidelně, vědí, že jezdíváme i dřív, a když přijedeme na čas, tak se naopak diví, co se stalo,“ charakterizuje svoji klientelu pan Butora a přidává, že zákazníci mu občas vyjádří vděčnost nejen poděkováním: „Třeba loni o Vánocích nám někdo přinesl cukroví, nebo o Velikonocích jsem od stálých klientů dostal pytlíček s nadílkou.“
Z více jak sedmnácti tisíc zákazníků za prvních pět let provozu bylo přes dva tisíce stálých klientů. Cesty k lékaři tvoří necelou polovinu všech jízd a čtvrtinu odvozy do stacionáře. Zbytek vyplní návštěvy, nákupy, kulturní akce, úřady a další aktivity snižující sociální izolaci.Michal Dufek připomíná méně nápadný dopad existence Taxíku Maxíku: „Trochu se zapomíná na to, že tato služba nepomáhá jen seniorům, ale i rodině, která se o seniora stará. Ti lidé jsou v produktivním věku, musí zajišťovat svoje rodiny a to, že my jim seniory dovezeme například do stacionáře nebo k lékaři, je pro ně velmi důležitá pomoc.“Dotovaná přeprava je dostupná v pracovní dny od 7.00 hodin do 11.00 a od 13.00 do 17.00 hodin za cenu 50 Kč za jednu jízdu a pro doprovod 30 Kč za jednu jízdu. Tu je třeba předem objednat na tel. 773 773 778 (v pracovní dny 8.00 – 15.00 hodin).Text a foto Mad