Naši klienti nám drží palce, je to silné gesto a velice si ho vážím, říká Ivan Baranik, jednatel cestovní kanceláře

06. 04. 2020 | 0:00

Melissa Travel je liberecká cestovní kancelář od svého založení se úzce specializující na zájezdy do Řecka, zejména na ostrovy. Ivan Baranik, jednatel společnosti, nám poskytl rozhovor k současné situaci v oboru, který je pandemií Covid-19 možná vůbec nejohroženější.

Red.: Začali jste fungovat roku 1994. Než se zeptám, jak se vám daří nebo nedaří v době krize momentální, můžete shrnout předchozí kritické okamžiky?

Ivan Baranik: Osobně jsem zažil v cestovním ruchu, tak jako jiní ve svých životech, jak dobré roky, tak špatné. V posledních letech ty horší události byly ekonomická krize 2008/2009, krize v Řecku 2015, uzemnění letadel Boing Max 2019 a nyní koronavirus. Takže poslední dva roky jsou složitější. Z ekonomického hlediska je každá krize pro “zdravé” firmy po jejím odeznění velká příležitost pro další růst, což tak vnímám též. Vždy je to v takových vlnách, jak v dobrých letech, tak ve špatných. Sice z této situace nemám radost, ale musíme být připraveni na všechny možné situace a přiměřeně reagovat. Osobně v tom vidím, až se situace uklidní, příležitost pro další růst.Kréta z ptačí perspektivy.

Red.: Podnikatelé v cestovním ruchu obecně jsou označováni za nejrizikovější skupinu, co se potencionálních obětí Covid-19 týče, jak je na tom Melissa Travel?

Ivan Baranik: Před 15. březnem jsme měli velikou většinu našich zájezdů vyprodaných, což je stav, který máme v podstatě každý rok stejný. Každý rok prodáme zájezdy z cca 80% klientům, kteří s námi cestují opakovaně, a na ně se “přibaluji” jejich známí. V podstatě to je v každém oboru stejné. Pokud máte spokojené klienty, tak vám přivedou další. Není potřeba žádných velkých marketingových akci. Po nešťastném prohlášení p. Prymuly, že se nebude cestovat další dva roky, se samozřejmě toto číslo změnilo, na druhou stranu máme mnoho e-mailů a telefonátů od našich klientů, kteří nám drží palce v této nelehké době a zájezdy nestornují. Vyčkávají, jak se situace do konce dubna vyvine. Někteří z nich nám dokonce volají, že i kdyby se nikam nejelo, peníze nechtějí, což je opravdu velice silné gesto a osobně si toho moc a moc vážím.Žánrové foto z přístavu v Chanii (Kréta).Red.: Pakliže to není obchodní tajemství, mohl byste upřesnit tu "velkou většinu vyprodaných zájezdů" v polovině března, kdy byla restriktivní opatření vyhlášena?

Ivan Baranik: V mnoha firmách by vám to neřekli, ale já se s tím roky netajím. Toto číslo máme roky stejné, i přes výrazný nárůst klientů je to cca 80%.

Jeden z mnoha olivovníkových hájů ostrova Korfu.

Red.: A jak vidíte perspektivu ve srovnání s jinými obory podnikání?

Ivan Baranik: Myslím, že jsme jediný obor, kde to vypadá v případě naplnění „katastrofických“ scénářů, že nebudeme v podstatě moci svojí činnost vykonávat do listopadu, kdy by měly začít prodeje zájezdů na další rok. Nemyslím, že jiný obor na tom bude podobně, takže toto mě samozřejmě radostí nenaplňuje, ale život jde dál. Musíme se s tím poprat a já opravdu věřím ve „světlé zítřky“.Ostrov Rodos, zátoka v Lindosu.

Red.: To, že se systematicky specializujete na Řecko, je momentálně vaše výhoda nebo nevýhoda?

Ivan Baranik: Já to vnímám neutrálně, nevýhoda to byla v době krize v Řecku, kdy se některé CK snažily na úkor Řecka zvyšovat počty svých prodaných zájezdů. Pohled do řecké kuchyně.

Red.: Určitě máte přehled o tom, co se děje v Řecku. Jak to tam vypadá?

Ivan Baranik: Řecko je na tom s koronavirem v podstatě stejně jako my, spíše o něco lépe. Je zde zákaz vycházení, a pokud chcete ven z domu, tak musíte napsat SMS a nechat si ji potvrdit, jinak ven nesmíte. Takže Řecko dělá všechna možná opatření, aby do léta situaci zvládli. Dnes jsou tam všechny hotely samozřejmě zavřené, ale to není v tuto dobu problém. Samozřejmě neustále o situaci komunikuji s našimi partnery a oni jsou optimisti, což patří k jejich naturelu, uvidíme, jak to vše dopadne.Pláž na Korfu.

Red.: Klientům nabízíte především pobyty na řeckých ostrovech. Podle mého pozorování jsou některé spíš republikami samy pro sebe. Jeden Řek se mi dokonce chlubil, že kdyby jeho ostrov byl samostatný, byl by bohatý jako Monako. Liší se situace na ostrovech od té na pevnině? 

Ivan Baranik: Ano, dokonce jsou tam i dnes ostrovy, kde nejsou žádní nakažení lide, ale jak říkám, uvidíme před létem. Situace se neustále mění. Samozřejmě pokud jde o ostrovy, tak zde je jednodušší uhlídat situaci, protože v tuto chvíli není možné se tam v podstatě ani dostat.Když vás přestane bavit povalování u moře, nabízí Řecko mnoho dalších atrakcí.

Red.: Na vašich stránkách se chlubíte, kolik destinací, hotelů a lůžek nabízíte. Chápu, že chtít po vás vědět, jak se ta čísla pravděpodobně změní, by bylo hádání z koule, ale domnívám se, že přečkáte-li krizi, může se stát, že nebudete mít klienty kam a čím dopravovat. Jak je toto nebezpečí reálné?

Ivan Baranik: Myslím, že čísla na letošek nikdo netuší, koncem února jsme, na základě našich výpočtů, dostali od letecké společnosti možnost redukovat počet letenek. To samozřejmě většina CK udělala, ale od té doby se situace ještě výrazněji zhoršila. Pokud by se dalo létat od července (moje optimistická verze), snížil by se počet klientů, kteří odcestují, za celé léto o cca 25%. Kapacity, pokud by se dalo do všech míst cestovat, by zůstaly v nějakém korigovaném počtu, ale to nyní přesně odhadnout nelze. TVS je silná letecká společnost, ale tak jako jiné firmy v tomto oboru je výrazně postižena. Netroufám si říct, jak dlouho může tuto situaci vydržet.Rodos, hlavní město a největší přístav ostrova Rodos.

Red.: Až krize pomine, myslíte, že si lidé budou chtít vynahradit, oč přišli, a zájem o cestování vzroste, nebo naopak dojde k útlumu, protože se lidé budou bát opustit republiku?

Ivan Baranik: Pokud by byla situace standartní v naší ekonomice, tak bych řekl, že bude výrazný nárůst. Mnoho lidí nemá peníze, aby létalo každý rok k moři na dovolenou. Takže pokud by se letos nikam na dovolenou nejelo, příští rok by mohl být výrazný nárůst klientů. Na druhou stranu tato „krize“  výrazně ovlivní ekonomickou situaci v naší zemi, takže nyní něco predikovat je brzy.Turistický průmysl je zdrojem prosperity řeckých ostrovů.

Red.: Řada lidí se teď snaží zájezdy zrušit a na sociálních sítích nešetří velmi jadrnými komentáři ohledně stornopoplatků. Řešíte hodně žádostí o zrušení smluv?

Ivan Baranik: Ano, bohužel. Do vyjádření p. Prymuly to byly denně jednotky, po nešťastném vyjádření se tato čísla zmnohonásobila, byla to v týdnu od 23. 3. lavina žádostí. Je zajímavé, tedy spíše smutné, že na jedné straně někdo z vlády řekne, že se nebude cestovat, a na druhé straně na stránkách MMR je pořád oznámení, že  stornování zájezdu na léto je zbytečné a že CK mají na storno nárok. Samozřejmě záleží na výši storna, některé CK mají tento poplatek opravdu vysoký.

Pozn. editora: Melissa Travel je evidentně pozitivním úkazem mezi tuzemskými cestovkami, neboť ve svých Všeobecných obchodních podmínkách nemá zakomponovány tzv. již vynaložené náklady, které striktně uvedené stornopoplatky, vázané na počet dnů před odjezdem, prodraží o vysoké částky. Tyto vynaložené náklady cestovní kanceláře nemusí klientům dokládat, jen je vyčíslí a v případě zrušení účasti na zájezdu ze strany zákazníka je i vymáhají, resp. odečtou z již zaplacených záloh či ceny kompletních zájezdů. V této složité době, dva měsíce před odjezdem, jsou aktuální 10% stornopoplatky. Tato částka, po započtení všech nákladů ze strany zákazníka (pojištění, parkování u letiště), povýšená o cestovkou vynaložené náklady, může vyšplhat až na 65% ceny zájezdu. Psali jsme zde. Každá cestovní kancelář má ale svoje pravidla, nelze paušalizovat. Proto je poučením do budoucna vybírat zájezd nejen podle krásných obrázků, ale i podle Všeobecných obchodních podmínek a rovnou se ptát na podmínky storna.

Řecko kvete celý rok.Red.: Jak jste již zmínil, ke vzniklé situaci přispěla i řada ne zcela uvážených výroků našich vrcholných představitelů a na www.melissatravel.cz v dopisu vašim klientům píšete, že je nutné, aby vláda přišla s řešením vzniklé situace nejpozději do konce dubna. Jak by tedy konkrétně, podle vašeho osobního názoru, měla konat, aby v tomto segmentu podnikání nezvyšovala chaos?

Ivan Baranik: Ona už svoje udělala, škody jsou nezvratné :-( Osobně doufám, že státní správa bude mít v druhé polovině dubna čas na to říct něco závazného. Nejhorší je nejistota, rádi bychom klientům něco konkrétního řekli, ale nemáme co. Nyní je situace taková, že je zákaz cestování do 11. 4., nikdo neví, co bude dál. Sice máme nějaký osobní názor, ale to je vše. Myslím, že je důležité se k situaci ze strany vlády postavit čelem a říct, co se bude dít v nějakém delším časovém horizontu. Nejde přeci dělat nějaká důležitá ekonomická rozhodnutí týden, měsíc dopředu. Bohužel jsem v tomto pesimista, protože vláda nám na jednoduchém opatření, kdy budou moct chodit nakupovat “důchodci”, ukázala, jak dokáže věci řešit koncepčně a s delším časovým horizontem. Během krátkého časového úseku změnila rozhodnutí, pokud se nepletu, 3x.Východ Slunce na Krétě.

Red.: Své klienty vybízíte, aby zachovali klid a nepodléhali zpravodajským headline. Co tedy závěrem poradíte klientům nejen svým, ale všem lidem, kteří si zakoupili letní zahraniční dovolenou?

Ivan Baranik: Aby zůstali v klidu a vyčkali do konce dubna, kdy věřím, že situace bude přehlednější. Je potřeba hlavně zachovat zdravý rozum a zbytečně se nestresovat. Život přeci jde dál a na světě jsou pořád hezké věci, na které se můžeme všichni těšit.
 

Děkuji za rozhovor


Ptal se a svými archivními záběry doplnil Mad

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace