Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přípravy na bourání dvou mostů na průtahu I/35 Libercem probíhají zatím podle plánu. Nevyskytnou-li se problémy, nové se začnou stavět ještě než přijde léto

17. 03. 2022 | 0:00

V pondělí dopoledne měli zástupci médií možnost projít se po úseku I/35 na průtahu Libercem ve směru na Děčín, uzavřeném od sjezdů na ulici České mládeže (exit 23) až po Košickou (exit 21). 

Předmětem opravy za 337 milionů korun je renovace dvou mostů, přesněji řečeno jejich demolice a znovupostavení. Jestli vše půjde podle plánu, směr od Turnova bude opět průjezdný od října příštího roku. Součástí renovace bude též přidání jízdního pruhu a podstatná úprava zejména nájezdu od Jablonce, kde kvůli malému poloměru docházelo k častým nehodám. Zhotoviteli díla jsou firmy STRABAG ve sdružení s INTEGROU a firma PORR. Stavební dozor má na starosti IBR Consulting.Pohled z Doubské ulice.Doprava je svedená do druhé poloviny průtahu, vedoucí na Turnov. Z města jede provoz ve dvou proudech a do města v jednom. Fotografové, kteří přišli pořídit dramatické záběry dopravního kolapsu vzniklého díky tomuto drastickému zúžení, byli poněkud zklamáni. Proud aut ono dopoledne tekl svižně a barevnému náhrdelníku vozidel dokonce chvílemi chyběly korálky. Uspěli jen ti, kteří měli slušnější „dlouhá skla“, schopná zahustit cokoliv, což známe například ze senzacechtivé klamavé dokumentace nedodržování povinných rozestupů za lockdownu.Konstrukce mostu je viditelně narušená. Otázkou je, zda je běžné, že se železobetonový most hroutí již po půl století provozu.Byla to tak trochu ironie, protože první fronty řidiči zažili již v neděli, kdy se uzavírka připravovala, a je jasné, že na průtahu Libercem bude horko nejen v létě a ve špičkách. Podíváme-li se do mapy, zjistíme navíc, že řidiči, kteří Libercem jen potřebují projet, nemají prakticky na vybranou. Díky zasazení města mezi Jizerské hory a Ještědský hřeben neexistuje smysluplná objízdná trasa.V těchto dnech probíhá demontáž všeho, co jde sundat. Svodidla jsou již pryč, na řadu přichází zábradlí a osvětlení.Lze předpokládat, že někdo se v případě kolapsu bude snažit městem projet jiným způsobem.  Smysl by tento manévr mohl mít v případě, že by kolona stála již v oblasti sjezdu u Makra a v opačném směru na Sněhuláku u Globusu. S velkou pravděpodobností se ale chaos jen přelije do centra Liberce.  Oficiální objížďky pro zavřené sjezdy a nájezdy naleznete ZDE.Před bouráním bude odvezený i asfaltový povrch.Co se uzavírek a dopravních omezení týče, mají ale Liberečáci slušně natrénováno. Zohledníme-li velikost města a počet obyvatel, troufnu si tvrdit, že nám závidět nemusí ani Pražáci. V této disciplíně hrajeme opravdu extraligu. Jen za loňský rok bych z frekventovaných úseků namátkou zmínil Sokolskou, Letnou, Klášterní... Když k tomu připočteme i občas vtipně uzavřené objížďky, bylo možná hustěji nejen na silnicích, ale i na lůžkových odděleních kardia.Nakládání provizorních svodidel.Vzhledem k tomu, že řada rekonstrukcí v uplynulých letech probíhala tempem mírně řečeno pomalým, zaznamenal jsem již řadu skeptických ohlasů na termín dokončení na podzim 2023. Tomu mnoho lidí příliš nevěří. Na druhou stranu se ohledně přestavby nájezdů a sjezdů z I/35 u Rádelského mlýna Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) podařilo plánovaný termín dost zkrátit.Procházka po místech, kterými jste ještě před týdnem spěchali k domovu v hustém provozu, má zvláštní atmosféru.Na termín dokončení tlačilo ŘSD i tentokrát, potvrzuje Jan Wohlmuth, ředitel liberecké správy ŘSD: „Tlak na zkrácení doby byl již v průběhu přípravy. I my jako investor jsme zakázku soutěžili nejen na cenu, ale i na čas, což znamená, že byl nějaký předpokládaný harmonogram, a když firmy čas zkrátily, tak jim to přidalo na hodnocení. Cena byla sice hlavní, ale roli hrála i doba výstavby.“Žánrový obrázek se symbolem Liberce a Libereckého kraje.Vedoucí provozního úseku ŘSD Jakub Hušek je poněkud skeptičtější, když připomíná: „Uvidí se během stavby, jak to půjde. Může to být rychleji, může to trvat déle. Vidíte sám, co se děje ve světě. Takže v dnešní době to nikdo neodhadne. Nejsou dělníci, není materiál. Firmy jsou ale vysoutěžené od loňska, takže materiál by měly mít nakoupený.“Celkový pohled na začátek uzavírky na příjezdu od Turnova.Most, postavený v sedmdesátých letech, byl ve špatném stavu již delší dobu a byl podepřen podpěrami, což si mohl ověřit každý, kdo tudy prošel nebo projel. Pravda, inkriminovaný úsek libereckého průtahu se nachází v místech, kam se většinou na procházky nechodí a auta sem zabloudí jen v případě, že cílem jsou firmy sídlící v okolí Doubské ulice, která pod mostem vede.V pondělí dopoledne k dopravním zácpám nedocházelo.A co se na rekonstruovaném úseku bude v nejbližší době dít? „Demolice začne v horizontu několika týdnů a bude probíhat v řádu měsíců. Po zhruba dvou měsících by mělo být zdemolováno a odvezeno. Mezi tím již běží projektové práce na realizační dokumentaci na založení,“ konstatuje  Jan Wohlmuth. Stanovení konkrétního data, kdy se začnou stavět nové mosty, by bylo hádáním z křišťálové koule. Ředitel  Wohlmuth odhaduje: „Uvidíme, jak se nám bude dařit harmonogram plnit. Myslím, že by výstavba založení mohla začít pozdě na jaře. Ale teď je předčasné to tvrdit. Zhotovitel má po převzetí staveniště do čtyř týdnů předložit přesný harmonogram.“Provoz zahuštěný použitím teleobjektivu.Jisté a určitě potěšitelné je, že obrovské množství trosek, které bouráním vzniknou, neskončí někde na zavážce nebo na skládce, ale bude kompletně recyklováno nebo dokonce použito do nové stavby. Například na Klatovské a Košické se vrátí do armovaného svahu. Co se bourání týče, nebudou použity žádné revoluční technologie, ale praxí ověřené postupy. „Tam, kde nehrozí nebezpečí, to bude klasická bourací technika, tedy bourací kladiva, drtící nůžky a tak dále. Most ale ve dvou místech přechází železniční trať, což znamená, že nad tratí bude odbouráváno ručně a stávající nosníky budou sneseny jeřábem,“ přibližuje Jan Wohlmuth.Pohled zdola na místa, kde kvůli křížení s železniční tratí bude při rozebírání nutno nasadit jeřáb.Rekonstrukce pravidelně doprovázejí kostlivci vyskakující z odhalených konstrukcí a navyšující cenu. Jan Wohlmuth to nevylučuje ani v tomto případě, říká: „Problémy vždy nastat mohou, ale myslím, že ne teď v období demolice. Malou neznámou bude založení, protože tady vycházíme z dochované dokumentace ze sedmdesátých let. Uvidíme, jaká bude skutečnost. V tuto chvíli jsme nemohli vrtat pod stávajícími pilíři. Další výstavba je pak dopředu daná, takže jedinou neznámou, kde se může vyskytnout nějaký problém, je to založení.“Vzhledem k současné situaci nezávisí rychlost dokončení bohužel jen na stavařích. Řidiči si na libereckém průtahu bohužel úplně neoddychnou ani po výstavbě nových mostů. Na řadu přijde tunel. Napřesrok oslaví třicetiny a jako dárek dostane také částečnou rekonstrukci. Jan Wohlmuth závěrem upřesňuje, oč půjde v tomto případě: „V době, kdy se tunel projektoval, platily nějaké normy, které dnes již nestačí. Takže bude zesílena požární bezpečnost a budou přeizolovány vjezdové a výjezdové portály. O těch izolacích víme, že jsou narušené a že jimi zatýká. Dále provedeme úpravy na kanalizaci a po letech vyměníme asfaltový kryt.“

Text a foto Mad