Škola začíná, liberecká policie usměrní zbrklé školáky radou, řidiče radarem a pokutou. Víme kde!
Jestli při jízdě po Liberci příliš neřešíte maximální povolenou rychlost, máte nejvyšší čas začít krotit své závodnické geny. Nehledě na riziko, že ohrozíte sebe i ostatní, vzroste počátkem září i riziko, že zaplatíte tučný rychlostní příplatek. Liberecká městská policie totiž k tradičnímu vartování u škol přidá měření rychlosti.
Muži a ženy v unifomách, dohlížející na bezpečnost školáků, ještě rozjívených po prázdninách, patří ke každoročnímu koloritu prvních zářijových dní. Ladislav Krajčík, ředitel liberecké městské policie, o tom hovoří jako o běžné rutině, když vysvětluje: "My máme zpracovaná opatření na začátku každého školního roku. Město máme po dohodě s Policií České republiky rozdělené na jednotlivé lokality a v prvním týdnu budeme ráno i odpoledne hlídkovat a pomáhat. Na přechodech budou i dobrovolníci, kteří se nám osvědčili." To je ta standardní část, ale ředitel Krajčík pokračuje: "Nově budeme na některých místech měřit rychlost, protože jsme zjistili, že to je nutné." Jeho šéf, liberecký primátor Jaroslav Zámečník, vysvětluje proč: "Na základě množících se podnětů jsme zkoumali, jak se dodržuje rychlost v obci, a bohužel jsme zjistili, že na některých místech alarmující počet řidičů opravdu nedodržuje padesátku, například na Hodkovické to je 60% řidičů. Takže jsme se rozhodli, že městská policie vezme radar a začne preventivně a tak trochu ostentativně měřit, aby si řidiči začali dávat pozor a uvědomili si, že to, co dělají, není v pořádku." Jak se data pro vyhodnocení trendů v chování řidičů získávají, prozrazuje Ladislav Krajčík: "Máme například takový ten "propagační" radar na Dobiášovce. Toto zařízení umí kromě rychlosti měřit počet vozidel, tedy zatíženost komunikace. Pro statistické vyhodnocení obecného chování řidičů ale není vhodný, protože lidé vidí, kolik jedou a mají přirozenou tendenci ubrat, což je ostatně smysl toho zařízení. Sledování tendencí chování řidičů to ale pochopitelně zkresluje. Objektivní data poskytuje sčítač, což je takové nenápadné zařízení, které operativně umisťujeme na vytipovaná místa a třeba týden měříme dopravní zatíženost a rychlost projíždějících vozidel. Sčítač jsme nasadili tam, kde si lidé stěžovali, a výsledky ukázaly, že stížnosti byly oprávněné."
Takže, kde můžeme v září na radar městské policie narazit? Ředitel Krajčík začíná obecně: "Městská policie smí měřit na místech, na kterých se dohodne s PČR. Liberec máme povolený celý kromě pár vyjímek, jako jsou komunikace průtahové (poznámka: tedy např. 14, 35 a 13). Takže toho využijeme. Máme jedno vozidlo, tak co stihne objet, tak to objede, ale přímo v rámci zahájení školního roku bude měření probíhat zvláště u škol." Pak mi ale dává tip na pět ulic, kterým se policisté budou věnovat především.
1. Letná
Na Letné jsou v tom řidiči v úseku mezi sněhulákem a Kauflandem tak trochu nevinně. Kdo by po nekonečných přískocích před sněhulákem nepopustil nahromaděný adrenalin? K závodišti to je skopce, tak ani na plyn šlapat nemusíte. Ve špičce je stresující i čekání v opačném směru před křižovatkou u Kauflandu, kdy vidíte v dáli svítit zelenou a fronta zdánlivě bezdůvodně stále stojí. Úsekem zvláště sledovaným městskou policií má ale být okolí školy. Je zde čtyřicítka a semafor, takže nemyslím, že tu budou policisté v lovu na hříšníky příliš úspěšní.Na další stanoviště se přesuneme po Hlávkově ulici, které já osobně dávám divokou kartu č. 1, protože je přehledná, má chodníky oddělené zeleným pruhem a přímo vybízí k tomu to trochu rozpálit. Ale tuto ulici pan ředitel překvapivě nezmínil.
2. Vrchlického
Samotná ulice Vrchlického působí klidným dojmem a mně osobně by zde jet rychleji ani nenapadlo. Pod drobnohledem policie bude úsek, ve kterém jsou hned tři školy, dvě základky a Podještědské gymnázium.
Ulice Baltská - moje divoká karta č. 2
Když už jsme v této části Liberce, zmíním Baltskou, což je frekventovaná spojka v klidové zóně, kde je maximální povolená rychlost třicítka. Myslím, že kdyby se tu radar občas uhnízdil, velmi by vylepšil rozpočet městské policie. K dalšímu cíli přejíždím po Jablonecké, kde mimo špičku také málokdo hlídá tachometr, ale nebojte se, ta na seznamu rovněž není.
3. Broumovská
Inkriminované místo před školou a nákupním střediskem je opatřeno třicítkou, retardérem a již zmíněným propagačním radarem. Zde pojede rychleji jen pitomec. Ale Broumovská je dlouhá a někdo si mezi vilkami možná rád vynahradí předchozí šikanu zpomalovacího náspu.
4. Dobiášova
Tato třída opravdu svádí, přitom tu pravidelně vzniká řada situací vyžadujících přinejmenším zvýšenou pozornost. Kromě cyklopruhu tu jsou například v úseku mezi kruháči dvě autobusové zastávky, několik odboček do vedlejších ulic a nákupní středisko. V hledáčku policie bude pravděpodobně úsek kolem základní školy. Na to, abyste zbystřili, vás upozorní i billboard.
Nebezpečné místo v Kubelíkově ulici - moje divoká karta č. 3
Nevím, do jaké míry láká k překročení padesátky tato ulice, mě nikoliv, ale je zde bizarní místo, zejména v noci přitahující kaskadéry a sebevrahy. Mám na mysli nadjezd přes trať k nádraží v Horním Růžodole, vyznačující se nepřehledným krátkým horizontem, vykřičníkem a třicítkou. Od určité rychlosti silnice funguje jako skokanský můstek, no a někteří, většinou v noci, se prý baví tím, že to rozjedou... ááá hop! Skoky prý mohou být i několik metrů dlouhé. Možná by se vyplatila fotopast.
5. Švermova
Je na zhruba dvou třetinách své délky opatřená čtyřicítkou a v kritických místech u sídliště a před křižovatkou u školy jsou i zábradlí a zpomalující ostrůvky před autobusovými zastávkami.
To je tedy pět míst, na které se zaměří liberecká městská policie během zářijového měření rychlosti. Na závěr mám podnět. Myslím, že na druhou stranu by v Liberci mohl být rozšířený počet úseků silnic, kde je povolená šedesátka, jako tomu je například na části Hejnické nebo Vratislavické.Domnívám se totiž, že respekt k omezení rychlosti snižují omezení zbytečná až nesmyslná. Z míst na trase, kterou jsem během tvorby reportáže projel, bych se přimlouval například za ulici Krejčího.Text a foto Mad.