Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Hagenwerderské kolesové velkorypadlo 1452 SchRs 1200, atrakce nejen pro milovníky megastrojů

12. 09. 2019 | 0:00

Videa zachycující nejrůznější megastroje mají na internetu miliony zhlédnutí a seriály o nich vysílá řada televizí. Většinou jde o mašiny, na které si v životě nesáhnete. Až na výjimky, jednou z nich je samohybné velkorypadlo stojící nedaleko břehu Berzdorfského jezera. Tuto technickou památku Saska si můžete až do konce října prolézt dle libosti.

Berzdorfské jezero (MAPA) vzniklo jako součást rekultivace po těžbě v bývalém hnědouhelném dolu Schönau-Berzdorf, jednom z mnoha v Horní Lužici. Bez nadsázky se dá říci, že rypadlo 1452 má tuto plochu do značné míry na svědomí. Bylo totiž jedním ze strojů, který zde uhlí nejen těžil, ale podílel se pak i na rekultivačních pracech.Berzdorferské jezero.Těžební obluda má opravdu impozantní rozměry, je 33,5 m vysoká, 75 m dlouhá a včetně nakladače široká skoro 48 m. U nás podobné stroje pracují například v povrchových dolech Severočeského hnědouhelného revíru a bývají konstruovány přesně na míru místním poměrům.Velkorypadlo 1452, pohled zezadu.Rypadlo 1452 má ale historii trochu jinou. Bylo postaveno roku 1961 pro rudný důl Phönix u Lipska, kde pracovalo jen krátce do ukončení těžby v roce 1968. Pak bylo rozebráno a absolvovalo víc jak dvousetkilometrový přesun do Berzdorfu. Zde byl kolos opět smontován a sloužil až do ukončení těžby zdejšího nekvalitního uhlí v roce 1997. Velkorypadlo 1452.Pak se rypadlo 1452 další čtyři roky podílelo na přesunech zeminy při rekultivačních pracech a poté mělo být sešrotováno. K tomu naštěstí nedošlo, 26. října 2001 byl s cílem zachovat památky na historii těžby založen Spolek pamětníků těžby. Rypadlo získalo statut technické památky Saska, dnes funguje jako muzeum (MAPA) a vy se po něm můžete relativně volně pohybovat.Velkorypadlo 1452.V první řadě si řekněme, co tajemné označení 1452 SchRs 1200 znamená. 1452 je registrační číslo stroje, Sch (Schaufelradbagger) označuje kolesové rypadlo, R (Raupenfahrwerk) pohyb po pásech a s (schwenkbar) říká, že je stroj otočný. Číslo 1200 konečně značí, že lžíce naloží 1 200 l těžené hmoty. Těch lžic má rypadlo osm na kole o průměru 8,6 m. Těžební kolo se otáčelo rychlostí 52 otáček za minutu!Velkorypadlo 1452.Kapitolou samou pro sebe je pásový podvozek. Má šest segmentů o rozchodu 12 m. 1940 tun rypadla je rozloženo tak, že na 1 cm2 pásu připadá 1,3 kg. Pásový podvozek má výšku přes 2 m.Pásový podvozek má výšku přes 2 m.Rypadlo se mohlo pohybovat maximální rychlostí 6 m/min a systém řízení geometrie pásů "vřeteny" (viz foto níže) umožňoval celé rypadlo otočit na poloměru padesáti metrů. Řízení pásů.Ač se to zdá být neuvěřitelné, obsluhu kolosu zajišťovaly tříčlenné posádky, které se střídaly v nepřetržitém provozu. Na palubě měly k dispozici vše potřebné, dílnu, kantýnu i odpočívárnu. V pilotní kabině si můžete udělat selfíčko.Velkorypadlo 1452.Řídící kabina je vyhřívaná, rypadlo se řídí joysticky.Kolik schodů denně zaměstnanci po rypadle absolvovali, se mi nepodařilo zjistit. Vy se sice nedostanete až úplně na vrchol rypadla, ale i 25 metrů do navijákové věže si určitě užijete.Velkorypadlo 1452.

Střed rypadla sedí na obrovském ložisku poháněném dvěma motory, takže výložník těžebního kola je možno otáčet v rádiusu až 270°. Mimochodem, celkový příkon rypadla činil 1650 kW a přísun potřebné energie zajišťovaly 6 kV kabely, které si rypadlo táhlo s sebou na velkých bubnech v zadní části.Centrální ložisko rypadla.Vytěžený materiál směřoval jedním dopravníkem nejprve vzhůru a po druhém dopravníku padal do drtičky, která zlikvidovala velké kusy uhlí. Odsud proud materiálu směřoval po otočném dopravníku přímo do vagonů nebo na korby náklaďáků. Rypadlo za dobu své práce pro důl vytěžilo necelých 69 milionů tun uhlí.Dopravník.Velkorypadlo 1452.Nakladač.Těžební koleso se může zvednout až do výšky 24 m, k tomu slouží velká navijáková skříň, umístěná ve výšce 25 m v zadní části rypadla. Je to zároveň nejvyšší bod, kam se dostanete jako běžný návštěvník. Výš, tam, kde vlaje německá vlajka, se již bohužel nesmí.Velkorypadlo 1452.Velkorypadlo 1452.Jsme v navijákové místnosti. ​Rozhled z jejího ochozu po okolí není nijak ohromující. Můžete vidět například celou expozici muzea z ptačí perspektivy, nádraží, nebo stromy zastíněné Berzdorfské jezero.​Navijáková místnost.Pohled z navijákové věže rypadla.Expozice je tuto sezónu otevřená od 27. dubna do 27. října. V sobotu a v neděli od 10:30 do 18:00 a v úterý a ve čtvrtek od 14:00 do 18:00 hodin. Dospělí platí 5 €, děti polovic. Za 7 € na osobu lze objednat komentovanou prohlídku, bohužel pouze v němčině. Telefonicky nám byly přislíbeny písemné materiály v angličtině, ale na místě jsme je nedostali, což je velká škoda, nehledě na to, že u tak významné památky, ležící doslova pár kilometrů od hranic s Českem a Polskem, by se určitě vyplatil i překlad informačních cedulí do češtiny a polštiny.Velkorypadlo 1452.

Text a foto Mad.