Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Dopravní podnik úspěšně testoval prototyp automatické kontroly kolejí, systém vyvinuli vědci z TUL

05. 09. 2022 | 16:29

Liberecký dopravní podnik (DPMLJ) úspěšně otestoval prototyp zařízení, které automaticky měří rozchod tramvajových kolejí, a dokáže tak odhalit nebezpečné odchylky. Systém vyvinuli vědci z Technické univerzity v Liberci, pracovali na něm tři roky. V tiskové zprávě o tom dnes informovala mluvčí dopravního podniku Martina Poršová.

Měření probíhalo převážně při jízdách v noci
Měření probíhalo převážně při jízdách v noci

Stav tramvajových tratí dosud pracovníci DPMLJ kontrolovali ručními, případně pojízdnými měřidly. Museli procházet trať a naměřené hodnoty ručně zapisovat. "Šlo o nekomfortní a zdlouhavé měření spíše lokálního charakteru," uvedla Poršová.

Nový přístroj by jim měl tuto činnost výrazně usnadnit. "Nové měřicí zařízení je přichycené k podvozku tramvaje, vše je automatizované a všechny naměřené údaje se ukládají do počítače. Během krátké doby navíc můžeme proměřit celou tramvajovou trať. Měřit můžeme i opakovaně během roku," dodal provozní ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička.

Měřicí zařízení z dílny TUL na podvozku tramvaje DPMLJNavržené zařízení je primárně určeno pro tramvajové podvozky T3. Na těchto tramvajích se také testovalo. "Kromě toho, že zařízení dokáže odhalit potenciálně nebezpečná místa tratě, mohou se získané výsledky využít i v rámci dlouhodobého efektivního plánování oprav tratí," řekl Michal Starý, vedoucí řešitelského týmu fakulty strojní a Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace.

Podstata automatického měření je založena na bázi laserů, kamer a satelitní navigace. "Takový systém se už využívá u sledování stavu vlakových tratí. Jenže tramvaje mají podstatnou část kolejí zapuštěnou v úrovni terénu, což měření za pomoci laserů a kamer znemožňovalo," uvedla Poršová.

Stojící zleva Ondřej Matúšek, Michal Starý (oba TUL) sedící Josef Kolář a Ludvík Lavička (oba DPMLJ)Tento problém se podařilo týmu z liberecké univerzity vyřešit. "Každou měřicí jednotkou promítáme kolmo na kolejnici laserový paprsek a kamerou snímáme obraz. Získáváme tedy dva obrazy – levé a pravé kolejnice. Softwarově tyto dva obrazy vyhodnotíme a získáme aktuální rozchod. To byl obtížný úkol. Jedná se totiž o dvě samostatná zařízení, která ale umíme společně kalibrovat tak, aby měřila správně a naprosto přesně," uvedl člen týmu z fakulty strojní Ondřej Matúšek. Díky satelitní navigaci GPS podle něj navíc přesně vědí, v jaké části trati je případně problém.

Vyvinuté zařízení hodlá univerzita nabídnout i dalším dopravním podnikům v republice i za hranicemi. S vyhledáním potenciálních komerčních partnerů pomůže nově založená univerzitní společnost The University Company TUL (TUC).

čtk