Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Dopravní podnik v Liberci zakoupil historickou tramvaj, jež jezdila ve Vídni. Zaplatil 40 tisíc eur

13.12.2024 | 16:49

Dopravní podnik v Liberci zakoupil historickou provozuschopnou tramvaj, která v minulosti jezdila ve Vídni. Vyrobená byla v roce 1913 ve vagónce v moravské Studénce. Dopravní podnik ji získal z rakouského soukromého muzea v Mariazellu za 40.000 eur (přes milion korun). ČTK o tom dnes informovala mluvčí dopravního podniku Martina Poršová.

tramViden3top
Původně vídeňský tramvajový vůz typu K č. 2329 vyrobený v roce 1913 ve vagónce ve Studénce. Foto: DPMLJ

"Zaplatili jsme ji z dotací od Libereckého kraje a města Liberce," dodala. Předpokládá, že do příležitostného provozu na historických linkách ji budou moci poprvé nasadit v roce 2026.

Jde o tramvaj typu K č. 2329. "Tramvaje tohoto typu byly typické pro Vídeň. V provozu jich bylo celkem 262 a kromě Studénky byly vyráběny i v Kopřivnici a také v rakouském Grazu a Simmeringu. Jejich provoz byl ukončen v roce 1972, některé z nich ještě sloužily jako pracovní nebo pro zvláštní jízdy," uvedla mluvčí dopravního podniku.

Původně vídeňský tramvajový vůz typu K č. 2329 vyrobený v roce 1913 ve vagónce ve Studénce. Foto: DPMLJ

Historická tramvaj, kterou dopravní podnik koupil, je už v Liberci. "Nyní ji čeká důkladná prohlídka a pak asi roční úpravy pro místní provoz. Zároveň bude muset absolvovat příslušné legislativou dané zkoušky," řekla Poršová. Vůz sice z historického hlediska do Liberce nepatří, nicméně svou architekturou podle mluvčí připomíná 11 libereckých tramvají dodaných v roce 1921 také ze Studénky. "Liberec má radnici a divadlo inspirované vídeňskou architekturou, lze tedy předpokládat, že místní a návštěvníky města potěší nostalgickými jízdami i původně vídeňská tramvaj," dodala Poršová.

Původně vídeňský tramvajový vůz typu K č. 2329 vyrobený v roce 1913 ve vagónce ve Studénce. Foto: DPMLJ

Příležitostní provoz historických tramvají a autobusů zajišťují v Liberci nadšenci ze spolku Boveraclub, kteří úzce spolupracují s libereckým dopravním podnikem. Renovaci historických vozů využívaných ve veřejné dopravě se věnují přes 35 let. Dosud jejich sbírku tvořilo osm tramvají s třemi vlečnými vozy a dva autobusy. Asi nejznámější z jejich flotily je tramvaj Bovera z roku 1929, která bývá nasazována také na historické jízdy.

čtk