Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

GČP INDEX za první pololetí 2024: Liberec v bezpečnosti prozatím mezi krajskými městy vítězí

05. 10. 2024 | 14:37

Nejbezpečnější silnice mezi krajskými městy má zatím Liberec. Během prvních šesti měsíců tohoto roku zde bylo evidováno 559 nehod, při kterých nikdo nezemřel, ani se vážně nezranil. Což je za uplynulých deset let naprosto mimořádná situace! Z 10 obcí s rozšířenou působností Libereckého kraje se 3 z nich nevyhnuly smrtelným či těžkým nehodám. Vyplývá to z výsledků GČP INDEXu za první pololetí roku 2024.
 

sokolskasilniceLiberec 1
Tento týden byla uvedena do provozu Sokolská ulice centrem Liberce. Má řadu bezpečnostních prvků. Foto: Artur Irma

GČP INDEX vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst a také všech 206 obcí s rozšířenou působností. Ty se pak vztahují k celkovému počtu evidovaných dopravních nehod. Jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod - čím vyšší je hodnota GČP INDEXu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší.

NEJBEZPEČNĚJŠÍ LIBEREC, NA CHVOSTU BRNO

Podle výsledků GČP INDEXu za první pololetí roku 2024 se nejbezpečněji jezdilo v Liberci, kde při 559 dopravních nehodách nedošlo ke žádným smrtelným ani těžkým zraněním. Během uplynulých deseti let je to historicky první půlrok, kdy byla v Liberci dosažena tzv. VIZE NULA, mezinárodní strategie usilující o nulový počet smrtelných nehod a vážných zranění na silnicích.
Na druhém místě skončilo Ústí nad Labem, na třetím pak Hradec Králové. Na opačném konci se na 11. místě objevily České Budějovice, na 12. pozici Plzeň a nejhorší, 13. místo, obsadilo Brno, kde bylo při 907 dopravních nehodách 6 osob usmrceno a 29 osob těžce zraněno. Brno tak zůstává na chvostu GČP INDEXu, kde figurovalo i v roce 2023.

MÉNĚ NEHOD, ALE VÍCE USMRCENÝCH

Pozitivní zprávou je, že v intravilánech sedmi krajských měst se dopravní nehody v první polovině letošního roku obešly bez smrtelných následků. Naopak v Praze bylo usmrceno 10 osob (z toho 5 chodců, 2 řidiči osobních automobilů, cyklista, řidič nákladního automobilu a spolujezdec v osobním automobilu), v Brně 6 (z toho 5 chodců a 1 řidič osobního automobilu), v Ostravě 4 (z toho 2 řidiči motocyklů, řidič osobního automobilu a cyklista), v Olomouci 3 (z toho 2 chodci a cyklista), v Plzni (chodec) a v Karlových Varech (spolujezdec v osobním automobilu) pak 1 osoba.
Celkově na silnicích krajských měst v 1. pol. roku 2024 bylo evidováno 12 529 dopravních nehod (meziročně o 712 méně, tj. -5 %), při nichž přišlo o život 25 osob (meziročně o 12 více, tj. +92 %) a těžce se zranilo 136 osob (meziročně o 37 méně, tj. -21 %).

PŘES 40 PROCENT OBCÍ S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ ŘEŠILO VÁŽNÉ NEHODY
GČP INDEX mimo krajská města srovnává také všechny obce s rozšířenou působností. V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 22 859 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 42 a těžce zraněno 238 osob. V 86 městech došlo k vážným nehodám, ve 22 z nich se smrtelnými následky, v 77 pak s těžkými zraněními. Celkem 120 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v 1. pol. roku 2024 vyhnula.

Nejvyšší hodnota indexu, a tedy i nejhorší výsledky v Libereckém kraji byly zaznamenány ve Frýdlantu, České Lípě a Jablonci nad Nisou.

Je podstatné zmínit, že GČP INDEX bilancuje data 1. pol. roku 2024, a tak ve městech s nízkým počtem nehod může významně ovlivnit hodnotu indexu i jedna vážná nehoda. Webová aplikace www.gcpindex.cz proto umožňuje filtraci indexu také za delší časové období – mimo 6 a 12 i za 36 měsíců.

GČP INDEX obcí s rozšířenou působností v 1. pol. 2024 dle krajů: První je Liberecký kraj před Středočeským a Prahou.

ZRANITELNÍ ÚČASTNÍCI: CHODCI, CYKLISTÉ A MOTOCYKLISTÉ

GČP INDEX umožňuje srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde tak o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu. Hodnota indexu zranitelných účastníků udává poměr těžkých a smrtelných nehod zranitelných účastníků k počtu nehod s jejich účastí.

V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 2 908 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 31 a těžce zraněno 199 zranitelných účastníků silničního provozu. Zatímco podíl zranitelných účastníků na nehodách činil „jen“ 12,7 %, na usmrcených 73,8 % a na těžce zraněných 83,6 %. Je tedy zřejmé, že jsou to právě chodci, cyklisté a motocyklisté, kteří jsou při dopravních nehodách ve městech zásadně ohroženi.

V celkem 124 sledovaných městech nedošlo v první polovině roku 2024 ke smrtelným a těžkým nehodám zranitelných účastníků silničního provozu.

Liberec i v tomto ohledu boduje, ze všech krajských měst se umístil na 1. místě s celkovým počtem 65 nehod. Žádná z nich přitom neskončila smrtelně či vážným zraněním. Nejbezpečnějším krajským městem v oblasti zranitelných účastníků se v první polovině letošního roku stal Liberec, na druhém místě skončilo Ústí nad Labem, na třetím pak Hradec Králové. Na opačném konci se na 11. místě objevila Jihlava, na 12. pozici Plzeň a nejhorší, 13. místo, obsadilo Brno, ve kterém při 174 nehodách bylo 5 osob usmrceno a 26 osob těžce zraněno.

TZ Generali Česká pojišťovna/Honza Marek