Liberecké divadlo uvede až dnes francouzskou komedii Blbec k večeři, premiéra měla být v dubnu

28. 08. 2020 | 5:55

V libereckém divadle F. X. Šaldy bude mít v pátek s několikaměsíčním zpožděním premiéru francouzská komedie Blbec k večeři známá zejména díky filmové verzi. Nastudování v Liberci ovlivnila omezení spojená se zamezením šíření koronaviru, premiéra měla být původně v dubnu.

blbec divadloliberec6
Foto: Artur Irma

"Je to pro mě úplně nová situace. Nikdy jsem inscenaci nepřipravoval tak dlouho a nikdy jsem v divadle neměl premiéru v srpnu," uvedl režisér inscenace a vedoucí liberecké činohry Šimon Dominik.

Současná francouzská komedie se v repertoáru libereckého divadla objevuje po více než deseti letech, podle Dominika se tím odklonili od tradičně nasazované anglosaské komedie. "Chtěli jsme udělat trochu úkrok," uvedl. Filmové zpracování této komedie od Francise Vebera bylo oceněno třemi Césary, což je francouzská obdoba Oscara.Foto: Artur IrmaPříběh je postavený na tom, že Pierre a jeho přátelé si pravidelně zvou na večeři náhodně vybrané jedince s kuriózními zájmy a baví na jejich účet. Tentokrát má být oním obveselujícím "blbcem" François Pignon, který s vášnivostí až zaslepenou vyrábí ze sirek modely slavných světových staveb. Přichází do Pierrova bytu, ale zastihne jej právě ve chvíli, kdy se mu zablokují záda a navíc dostane vzkaz od manželky, že od něj odchází. Postupně se začíná rozvíjet řetězec naprosto nečekaných situací. Postavu Pignona použil Veber v řadě svých her i filmů. Z herců, kteří ho ztvárnili, je u nás asi nejznámějším představitelem Pierre Richard ve filmech Otec a otec a Uprchlíci.Foto: Artur IrmaV hlavních rolích Blbce k večeři se v Liberci představí Martin Polách a Ondřej Kolín. V dalších rolích se objeví Jana Stránská, Jana Hejret Vojtková, Jaromír Tlalka, Martin Stránský a Jakub Kabeš. Scénu připravil Karel Čapek, kostýmy navrhla Tereza Vašíčková. Zkoušení inscenace začalo už v únoru a muselo být přerušené po vyhlášení nouzového stavu v zemi. Náročné bylo i po částečném uvolnění opatření, kdy ale byly ještě povinné roušky. "Herci tak přišli o jednu extrémně důležitou výrazovou složku, totiž o mimiku obličeje. Navíc se daleko víc zadýchávali, a byli tudíž unavenější," uvedl Dominik.Foto: Artur IrmaPodle Polácha ale mělo smysl zkoušet v rouškách i bez možnosti osobního kontaktu, přestože ve hře po sobě herci lezou či se nosí na zádech. "Naučili jsme se texty a domluvili jsme se, co pro nás jednotlivá situace znamená, kde začíná, kde vrcholí a jak končí, což je důležitá herecká práce, která se dá zvládnout s rouškou a na distanc," uvedl Polách. I pro něj je současné období zvláštní tím, že v divadle zkouší od 10. srpna. "Nikdy před tím jsem nezačínal před 21. srpnem," dodal.Foto: Artur IrmaFoto: Artur Irmačtk

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace