Liberecký dopravní podnik chce opravu tratě u zoo zaplatit převážně z úvěru. Od banky si hodlá půjčit 70 milionů, ručit má město
Dopravní podnik v Liberci (DPMLJ) chce z úvěru zaplatit většinu nákladů za dokončovanou opravu tramvajové tratě v Riegrově ulici u zoo, jež si vyžádá zhruba 96 milionů korun. Od banky si hodlá půjčit 70 milionů. Za úvěr s pětiletou splatností by mělo ručit město.
Původně se tím měli zabývat zastupitelé Liberce dnes, podle primátora Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj) ale bude tento bod zařazen až na říjnové zasedání zastupitelstva.
Město ručí i za většinu předchozích úvěrů DPMLJ. S tímto podle primátora celkové zadlužení dopravního podniku vzroste na 600 milionů. "Dalších sto milionů korun si chce (DPMLJ) půjčit příští rok," řekl primátor. Další peníze půjdou podle něj na navazující opravu tramvajové tratě, konkrétně od jezírka k muzeu v Masarykově ulici.
Letos se opravoval úsek u konečné stanice v Lidových sadech. Po pětiměsíční výluce se tramvaje na tuto trať vrátily na začátku září. Pro ostatní dopravu zůstane kvůli dokončovacím pracím Riegrova ulice neprůjezdná do konce září. Součástí stavební zakázky byly i oprava povrchu vozovky a chodníků. Na to získal dopravní podnik od radnice příspěvek deset milionů korun. Po skončení prací bude Riegrova ulice obousměrná, dosud mohla jezdit auta jen ve směru od centra k zoo.
Dopravní podnik chystá na své páteřní tramvajové trati rozsáhlou opravu i pro její druhou větev, jež vede z centra pod Ještěd. "Máme v tuhle chvíli 750 milionů korun slíbeno v dotacích. To znamená, že dotace využijeme na rekonstrukci úseku od Fügnerovy ulice až po Kubelíkovu," uvedl primátor. Podle něj je tento projekt ve fázi projektování. "Musíme se potom ještě poradit, jak dofinancujeme zhruba těch 150 milionů nebo 200 milionů," dodal.
Nad velkými investicemi svého dopravce chce mít radnice do budoucna větší kontrolu, proto plánuje změnu jeho stanov tak, aby investice nad 50 milionů korun schvalovali akcionáři, tedy zástupci Liberce a Jablonce. Dopravní podnik ve svém plánu rozvoje do roku 2030 počítá s investicemi přes 5,7 miliardy Kč. Kromě rekonstrukcí tramvajových tratí je další výraznou položkou nákup elektrobusů. Ke splnění legislativních podmínek jich DPMLJ potřebuje mít 60 do roku 2030, zatím jich má několik.
Dopravní podnik se základním kapitálem 785,7 milionu korun je největší společností ve vlastnictví Liberce, minoritním vlastníkem s 0,38 procenta akcí je Jablonec. Firma zaměstnává 450 lidí a zajišťuje městskou hromadnou dopravu v krajském městě, do okolních obcí a také tramvajové spojení do Jablonce. O MHD v Jablonci se od roku 2019 nestará.
Loni skončilo hospodaření DPMLJ v zisku 615.000 Kč. Náklady firmy přesáhly 788 milionů, z jízdného a dalších vlastních příjmů byla schopná pokrýt jen zhruba třetinu. Většinu zbývajících příjmů tvořily kompenzace, jež dostal dopravce od kraje a měst. Nejvyšší částku zaplatil Liberec, a to 434 milionů Kč. Loni se autobusy a tramvajemi v Liberci svezlo přes 39 milionů cestujících, meziročně zhruba o 600.000 víc.
čtk