Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberecký tunel čeká pravidelná podzimní údržba. ŘSD chystá jeho celkovou rekonstrukci

14. 10. 2024 | 12:22

Dopravu na průtahu Libercem po silnici I/35 omezí v závěru týdne pravidelná údržba tunelu, kterou státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dělá pravidelně vždy na jaře a na podzim. Od pátku do neděle bude doprava v tunelu vždy obousměrně vedena jedním tubusem a ve druhém se bude pracovat. ČTK o tom dnes informoval mluvčí krajského úřadu Filip Trdla. ŘSD zároveň připravuje rekonstrukci tunelu, na zakázku získalo tři nabídky s cenou od 178 do 191 milionů korun.

liberec tunel lk
Foto: LK

"Podzimní čištění libereckého tunelu s sebou přináší zejména mytí a sanaci betonových konstrukcí a údržbu osvětlení," doplnil Trdla. Práce jsou rozdělené do dvou etap. Od pátečních 18:00 do sobotních 16:00 se bude pracovat v tubusu ve směru od Děčína na Prahu. Pak se silničáři přesunou do tunelu ve směru od Prahy na Děčín, kde by měly práce skončit do nedělních 18:00. Součástí druhé etapy bude uzavírka sjezdu do Jungmannovy ulice. "Objízdná trasa povede ze sjezdu na 19. kilometru po ulicích Londýnská, Ostašovská a Žitavská," dodal mluvčí úřadu.

Liberecký tunel dlouhý 280 metrů se skládá ze dvou tubusů a dokončen byl v roce 1993. Je součástí průtahu po I/35 krajským městem, který je nejzatíženější silnicí v Libereckém kraji. Za den po něm podle posledního sčítání projede i více než 54.000 automobilů. Práce na obnově tunelu začaly už loni rekonstrukcí kanalizace, jejíž poškození odhalily kamerové zkoušky. Opravu za skoro 27 milionů korun prováděl dodavatel bezvýkopovou metodou, práce skončily na jaře.

Tunel potřebuje celkovou rekonstrukci. Ukázal to diagnostický průzkum Kloknerova ústavu ČVUT. Obnovu potřebují podle ŘSD asfaltové vozovky, nutná je protipožární sanace stěn a stropů, izolace portálových částí s výměnou říms a zábradlí a také svodidel. Dodavatel musí podle zadání zmodernizovat elektrické rozvody, osvětlení, dopravní a řídicí systém. Tunel dostane odlučovač ropných látek, datové rozvody a kamerový systém. Za příznivých okolností by mohla být rekonstrukce hotová v roce 2026.

Nejedná se ale o jedinou plánovanou stavbu, rekonstrukci potřebují i mosty na mimoúrovňové křižovatce za tunelem ve směru na Děčín. Diagnostika v roce 2020 odhalila, že mosty nad Švermovou ulicí jsou ve špatném stavu a je nutná kompletní výměna mostního svršku včetně izolace, mostních závěrů a ložisek na opěrách. Opravit je třeba odvodnění a protikorozní ochranu, podle statických výpočtů bude potřeba zesílit celou konstrukci. V soutěži vybralo ŘSD jako nejvýhodnější nabídku společnosti Eurovia CZ s cenou 81,3 milionu korun.

čtk