Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na rušnou trať z Liberce do německé Žitavy a Varnsdorfu se po devíti měsících vrátí vlaky

24.12.2025 | 10:19

Na rušnou trať z Liberce přes Chrastavu a Hrádek nad Nisou do německé Žitavy a dál do Varnsdorfu se dnes po bezmála devítiměsíční odmlce vrátí vlaky. Důvodem výluky byla rekonstrukce trati a stanic v Chrastavě a Hrádku nad Nisou. Původně se počítalo, že vlaky vyjedou už s novým jízdním řádem 14. prosince, práce na trati se ale protáhly. I nadále musí cestující počítat s možnými problémy. Několik měsíců bude probíhat zkušební provoz s testováním přesnosti, uvedl Tomáš Neumann za společnost Die Länderbahn CZ, jež na trase provozuje vlaky pod značkou Trilex.

Vlak1 chrastava
Foto: Artur Irma

"Během zkušebního provozu může docházet i z důvodů dokončovacích prací s omezenými rychlostmi ve stanici Hrádek nad Nisou i na polském přejezdu, zácviku všech směn zaměstnanců dopravce i řízení provozu na zcela nové trati s velmi vysokými provozními nároky v prvních týdnech ke komplikacím. Případné nedostatky budou intenzivně řešeny a postupně odstraňovány," uvedl Neumann.

Cílem rekonstrukce za bezmála 1,238 miliardy korun bylo zlepšení dopravního spojení z Liberce směrem do Polska a Německa, zabezpečení tratě a zvýšení komfortu pro cestující. Cestování také zrychlí. "Příkladně cesta mezi Libercem a Varnsdorfem starým nádražím zabere díky modernizované trati kolem 50 minut, což je o deset minut rychlejší než před výlukou. Z Liberce bude možné v hodinovém intervalu cestovat přímo nebo s přestupem v Žitavě směrem na Varnsdorf, Drážďany, Zhořelec i Berlín rychlostí srovnatelnou s jízdou autem," uvedl Neumann.

Foto: Artur IrmaTrať z Liberce na Žitavu byla původně součástí Jiho-severoněmecké spojovací dráhy a měla zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na jih do Vídně, první vlak tudy projel 1. prosince 1859. Dnes slouží hlavně regionální dopravě a denně ji využije kolem 2500 cestujících.

Rekonstrukce na frekventované trase z Liberce do Žitavy začala loni v září, od dubna byla na trase výluka a dopravu zajišťovaly autobusy. Oprava rušné trati trvala déle zejména kvůli rozšíření původně plánovaných prací. Správa železnic využila souběžné rekonstrukce navazujícího úseku v Polsku a opravila i úsek trati z Hrádku nad Nisou k polské hranici, s nímž se původně nepočítalo. Zbývající práce budou pokračovat za provozu, v Hrádku nad Nisou není zatím hotový podchod ani úprava přednádražního prostoru.

"Přístup cestujících zde proto bude omezený ze směru od obratiště autobusů chodníkem mezi kolejištěm bývalým nádražním skladištěm a dále nouzově zprovozněným podchodem bez výtahů na ostrovní nástupiště. Pro hůře pohyblivé cestující nebo cestující se zavazadly, kočárky a invalidními vozíky bude do zprovoznění výtahů v době provozu vlaků zajišťovat stavební firma bezplatnou asistenci, kterou si cestující mohou přivolat," dodal Neumann. Zcela hotovo by mělo být v Hrádku na konci dubna příštího roku.

čtk