Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Nový návrh na stavbu tramvajové tratě do Rochlic je levnější a téměř bez demolic. Zásluhy si chce připsat opozice i koalice

02. 12. 2024 | 12:22

Nový návrh na výstavbu tramvajové tratě na největší sídliště v Liberci, ve čtvrti Rochlice, je oproti předchozímu asi o 185 milionů korun levnější a takřka bez demolic. Zatímco podle dříve zpracované studie proveditelnosti by si stavba trati z centra k sídlišti Dobiášova vyžádala 1,47 miliardy a zbourání více než 60 budov, podle ověřovací studie by stála 1,285 miliardy a zbourat bude nutné maximálně dvě budovy.

LBterminálJZ
archivní ilustrační foto

Tento návrh je navíc přívětivější ke svému okolí a řeší i ostatní druhy dopravy. Zastupitelé města se novou studií budou zabývat na svém prosincovém zasedání, uvedl pro ČTK mluvčí radnice Tomáš Tesař.

Obsluhu sídliště Dobiášova, které má zhruba 16.000 obyvatel, zatím zajišťují jen autobusy, což zejména ve špičkách nestačí. Vybudováním tramvajové trati do této části stotisícového města se radnice zabývá od roku 2002. Předchozí navržené řešení nemělo dostatečnou politickou podporu, vedení města se proto loni rozhodlo, že si nechá vypracovat ověřovací studii s cílem najít trasu, která bude levnější a bez nutnosti bourání budov.

"Mým úkolem bylo zhodnotit projektovou dokumentaci a najít alternativní návrh, který může vše zjednodušit a zlevnit. A zkusit najít řešení, které získá stavební povolení a také podporu. Zaměřil jsem se na nejnáročnější úseky plánované trati, což byly především mosty a podjezdy. Například v ulici Dr. M. Horáková, ulici Košická nebo úsek v ulici Dobiášova. A současně na to, abych celé to území udělal prostupnějším například pro cyklisty a chodce. Šlo mi o to, aby navrhovaná trasa maximálně kultivovala veřejná prostranství v území, kterým by měla procházet," uvedl autor studie Václav Brejška.

Navrhuje tři podstatné změny oproti předchozímu návrhu. Podle něj je možné začlenit tramvajovou trať do stávajícího profilu ulice Dr. Milady Horákové, což by zredukovalo počet demolic na dvě budovy. Trať umístil doprostřed široké silnice s tím, že by kolejiště mohly využívat i autobusy. Druhou změnou je, že ani v ulici Na Žižkově by se nemusely bourat domy, aby vznikla trať vedle silnice, ale lze tam koleje umístit přímo do vozovky. Třetí změna se týká přesunutí konečné zastávky u ulice Zelené Údolí, díky čemuž by se nemuselo budovat nákladné přemostění ani opěrné zdí.

Vytvoření této studie považují za svůj úspěch zástupci opozice i koalice. "Před dvěma roky na mě všichni ti experti z dopravního podniku křičeli, že tomu nerozumím. Teď máme v nové studii řešení, dle kterého se trať umísťuje na ulici Milady Horákové, vejde se tam. Není nutné dělat nesmyslný tunel pod křižovatkou s Košickou. Není nutné kvůli tramvaji vybourat řadu domů podél ulice Na Žižkově. Je to levnější, je to politicky průchodné," uvedl v tiskové zprávě zastupitel opoziční LOL Jindřich Felcman.

"Jsem rád, že se nový koncept tramvajové trati do Rochlice opozičním zastupitelům z LOL líbí. A že nás konečně za něco chválí. Škoda jen, že původní, podle mého názoru předražený a hlavně destruktivní projekt, nechali sami rozjet v době, kdy jejich hnutí (tehdy Změna pro Liberec) bylo ve vedení města," uvedl pro ČTK primátor města Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).

čtk