Obsazenost devíti placených parkovišť v Liberci bude sledovat 235 nových senzorů
Obsazenost devíti parkovišť v centru Liberce budou sledovat nové senzory, osadit je jich potřeba 235. Staré senzory v asfaltu zůstanou, jen je deaktivují, odstranit je by bylo náročné a drahé. Jsou uprostřed parkovacích míst, takže nebudou překážet novým, které se dávají do jedné třetiny, řekl ČTK Petr Petřík, technik firmy Spel, která nové senzory osazuje.
Práce začaly v pondělí na parkovišti ve Frýdlantské ulici, ve čtvrtek pokračovaly na Malém náměstí a končit by měly 15. srpna na Vavřincově vrchu.
Od 7:00 do 17:00 je vždy parkoviště kvůli pracím uzavřené, ne vždy to ale řidiči respektují. Dělníci na Malém náměstí tak mohli začít pracovat až v poledne. Na umístění jednoho senzoru je podle Petříka potřeba zhruba hodina. "Vyvrtá se díra do asfaltu, do hloubky zhruba pět centimetrů, kam se pak položí senzor v takovém boxu, říká se mu housing, a ten se dvousložkovou pryskyřicí zalije přímo do asfaltu. Takže do asfaltu nenateče, nepopraská a senzor nikdo nevyndá," popsal postup práce. Pak musí přijet technik, který senzor "oživí".
Senzory sledují parkoviště v Liberci a zobrazují počet volných míst na informačních tabulích i webu města. Obsazenost parkovišť znázorňují tři barvy. Červená znamená plně obsazené parkoviště, oranžová přes polovinu obsazených míst a zelená většinu volných míst. "Chceme dát místním a turistům informaci o tom, kde můžou parkovat a kolik tam mají místa," uvedl Karel Havlišta z oddělení technické správy města.
Původní senzory na parkovištích v centru města už přestaly fungovat, jejich provoz byl navíc nákladný. Nové senzory přijdou město na 1,7 milionu korun. Kromě Frýdlantské ulice, Malého náměstí a Vavřincova vrchu je postupně zabudují i do asfaltu parkovišť na Sokolském náměstí, v Železné ulici, u Divadla F. X. Šaldy, na náměstí Dr. Edvarda Beneše a v Mariánské ulici.
"Systém v Liberci funguje už více než pět let a senzory mají pětiletou životnost baterie," řekl ČTK náměstek primátora Jiří Šolc (ANO). Novější senzory, kterých je většina, jsou navíc podle něj od jiné firmy. "Poměrně logicky jsme došli k závěru, že bude jednodušší mít jednu společnost a jednu obsluhu," doplnil Havlišta. Po sjednocení bude provoz systému i finančně méně náročný. Senzorů je ve městě asi 1100. První se objevily v roce 2019, kdy fungovaly ve zkušebním provozu. Vybudování systému stálo Liberec devět milionů korun, získal na něj evropskou dotaci.
čtk