Příprava silnice do jižní průmyslové zóny v Liberci dosud stála kraj 85 milionů
Příprava silnice, která napojí jižní průmyslovou zónu v Liberci na hlavní tah I/35, dosud stála Liberecký kraj bezmála 85 milionů korun. Většinu peněz dal do výkupu potřebných pozemků, nedohodl se ale se všemi vlastníky. Pozemky vlastníků, kteří se s krajem dohodnou nechtějí nebo mají nepřiměřené požadavky, nechá kraj zřejmě vyvlastnit ve veřejném zájmu. Právníci na tom pracují, řekl dnes ČTK hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Druhou přístupovou cestu do největší průmyslové zóny v Liberci připravuje kraj od roku 2017, má odlehčit přetížené ulici České mládeže, která je dnes jedinou přístupovou silnicí do průmyslové zóny od průtahu městem. Jen do výkupu pozemků a nemovitostí v plánované trase kraj zatím dal 77 milionů korun. "Někde už proběhly i demolice," doplnil hejtman. Kraj počítal, že stavbu zahájí příští rok, komplikují to ale problémy s výkupem pozemků.
Průmyslová zóna Liberec-Jih patří rozlohou 125 hektarů k největším soukromým investicím svého druhu v Česku. Jejím investorem byla Investorsko inženýrská společnost. Podmínkou pro investora bylo, že v případě naplnění zóny z 50 procent musí vybudovat druhou příjezdovou cestu, což se ale nestalo, před deseti lety firma zkrachovala. Dnes v zóně pracují tisíce lidí a ulice České mládeže kapacitně nestačí, denně po ní projede až 17.000 aut.
Nová silnice by měla být zhruba 1,4 kilometru dlouhá a počítá s ní městský územní plán. Stavba má i své odpůrce. Radnice ale v minulých letech prověřovala zhruba deset tras a odborníci vybrali variantu, která je s ohledem na zásahy do krajiny, vlastnictví i technické řešení nejlepší. Hradecká firma M – PROJEKCE nyní připravuje projekt, náklady na stavbu silnice odhaduje kraj na 400 až 500 milionů korun.
Kraj podle Půty ale věří, že ve financování stavby nezůstane sám a přispěje na ni stát, který podle hejtmana výstavbu druhé cesty do průmyslové zóny v minulosti slíbil. "Myslím, že to sliboval premiér (Miloš) Zeman, když lákali japonského investora Denso, aby přišel právě do Liberce. Bylo to v roce 1999. Já věřím, že stát, až to vyprojektujeme, tak se v rámci Státního fondu dopravní infrastruktury k tomu přihlásí a poskytne nám nějakou významnou minimálně padesátiprocentní dotaci," dodal Půta.
čtk