Technické služby už na zimu přestavěly polovinu techniky. Čeká je údržba 394 km silnic a 167 kilometrů chodníků
Liberecké technické služby už na zimu přestavěly polovinu techniky, zejména tu, kde přestavba trvá i několik dní. Většinu zbylých strojů dokážou pracovníci vybavit na zimní údržbu během několika hodin, zatím to ale není třeba. Novinářům to řekl vedoucí zimní údržby Jiří Házl.
V podhorském Liberci zatím nesněží a ani meteorologové v blízké době sníh neslibují, městská firma tak pokračuje v opravách a běžné údržbě komunikací i zeleně.
Technické služby budou v zimě udržovat ve sjízdném a schůdném stavu přes 394 kilometrů městských silnic, z nichž solí 40 procent, zbytek sypou kamennou drtí nebo pískem, a bezmála 167 kilometrů chodníků, z těch solí zhruba 47 procent. Odklízet budou sníh z 331 přechodů pro chodce a 346 autobusových a tramvajových zastávek a také ze 66.500 metrů čtverečních parkovišť. Kromě toho mají podle Házla na starosti také zhruba 200 kilometrů silnic první třídy na území města. Do zimní údržby městských komunikací nasadí technické služby 123 lidí.
Zima v Liberci přijde městskou kasu v průměru na 40 milionů korun. "Jsme připraveni, kdyby byla krutá zima, ji dofinancovat, ale pevně věříme, že nám to bude stačit. A samozřejmě že respektujeme klima, vnímáme to, že také sníh být nemusí. Máme připravenou celou plejádu práce, kterou bychom mohli dělat v té tzv. nezimě, ať už je to běžná údržba komunikací a také opravy nebo třeba v areálu ve Vesci chceme zpevňovat to prašné parkoviště, kde se vždycky koná Benátská. Rádi bychom tomu dali nějakou štábní kulturu," řekl náměstek primátora Jiří Šolc (ANO).
Loni město za zimní údržbu zaplatilo 40,6 milionu korun, proti předchozí zimě byla zhruba o 300.000 korun dražší. Za posledních deset let byla nejdražší zima z přelomu let 2016/2017, která stála 45,5 milionu korun, naopak nejméně zaplatila radnice za zimní údržbu 2019/2020, kdy to městskou kasu stálo 25 milionů korun. V průměru se v zimě na komunikace krajského města vysype kolem 6000 tun soli a 4000 až 5000 tun kamenné drti.
Zásoby posypu jsou připravené. Soli mají technické služby v provizorní hale zhruba polovinu potřebného množství, další by měl vybraný dodavatel dodat v případě potřeby do 24 hodin. Firma je limitována velikostí provizorní haly, tu starou museli kvůli havarijnímu stavu zbourat. Nová za 39 milionů korun se bude stavět příští rok, na příští zimu by už měla být hotová. Podnik také podle ředitele Jana Ullmanna řeší recyklaci posypového kamene, jeho cena roste a šestinásobně zdražilo uložení materiálu, který na jaře smetou z ulic, na skládce. Za tunu bude podnik platit 1800 korun.
čtk