Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Tramvaje z Liberce do Jablonce nevyjedou v červenci, ale až na konci září. Rekonstrukce trati nabrala zpoždění

19. 05. 2023 | 15:44

Tramvaje z Liberce do Jablonce nad Nisou nevyjedou v červenci, jak se původně plánovalo, ale až na konci září. Rekonstrukce trati nabrala zpoždění. Novinářům to dnes řekl provozně technický ředitel dopravního podniku (DPMLJ) Ludvík Lavička.

tramtratjablonecstavba3top
Foto: Artur Irma

Příprava náročného projektu zabrala tři volební období, zkomplikovaly ji odkupy pozemků, rostoucí náklady na stavební materiály, zejména zdražení železa, ale i zpoždění přeložek sítí, které zajišťuje ČEZ.

"Tramvajová trať se stavěla v 50. letech minulého století, rekonstrukce, co se dělala v 70. letech, nebyla rekonstrukce, to byla jenom výměna kolejí, troleje a předělaly se dvě výhybny. My musíme splňovat současné technické a bezpečnostní parametry, proto jsou tam různé přeložky. Nemůžeme dělat pouhé opravy, ta trať už byla v hledáčku drážní inspekce. Stavba se skládá ze 128 stavebních objektů, a k tomu je dalších 20 objektů, které zajišťuje ČEZ Distribuce a to nám ještě může zkomplikovat život," doplnil Lavička.

Foto: Artur Irma

Náklady na náročný projekt se zvedly kvůli covidu a válce na Ukrajině, zdražení oceli a inflaci. "Podařilo se to ale udržet na nějakých deseti procentech navýšení. Dotace, kterou budeme čerpat od ministerstva dopravy, by měla být 622 milionů korun a zbytek jde za dopravním podnikem, dohromady je to nějakých 900 milionů korun bez DPH," doplnil náměstek primátora Petr Židek (ODS). Po dokončení by podle něj měla navázat stavba prodloužení tramvajové trati v Jablonci, na kterou bude také dopravní podnik čerpat dotaci.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a se svými 12 kilometry je nejdelší meziměstskou tratí v Česku, ročně přepraví téměř milion cestujících. Obnova trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Za přispění EU se od té doby do obnovy trati investovalo zhruba 700 milionů korun. V Jablonci je v plánu v příštích letech ještě prodloužení trati o dalších zhruba 800 metrů na nový dopravní terminál, který má být v Kamenné ulici. Náklady odhaduje dopravní podnik na 280 milionů korun.

Foto: Artur Irma

Trať z Liberce přes Vratislavice do Jablonce byla v Česku posledním úsekem, kde ještě jezdily tramvaje s metrovým rozchodem. Od července 2021 ale kvůli rekonstrukci vozí do Jablonce cestující autobusy. Předloni prošel modernizací úsek v Liberci od zastávky U Lomu na konečnou ve Vratislavicích, tramvaje tam teď jezdí po kolejích s drážním rozchodem 1435 milimetrů stejně jako v Liberci na trase z Lidových sadů pod Ještěd. Loni v květnu pak začaly práce na zbylém zhruba pět kilometrů dlouhém úseku trati z Vratislavic do Jablonce. Pracuje se současně na čtyřech úsecích.

čtk