Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Vedení Liberce chce prodloužit lanovku ke konečné tramvaje a mít ji jen s jednou kabinou

17. 04. 2024 | 17:01

Jedna kabina zavěšená na dvou lanech s prodloužením trasy ke konečné tramvaje v Horním Hanychově - takovou variantu obnovy lanové dráhy na Ještěd preferují liberečtí radní. Rozhodnutí ale bude na zastupitelích, kteří o lanovce budou jednat za týden. Podle primátora Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj) při rozhodování v radě zohlednili i výsledky ankety, v níž hlasovalo skoro 1700 lidí.

lanovkajested1
Foto: Artur Irma

"Padesát osm procent odpovědělo ve prospěch kabiny na dvou lanech," řekl novinářům primátor. Jde o variantu přezdívanou tramvaj či autobus, kdy se do jediné kabiny vejde až 100 lidí. Na Ještědu až do tragické nehody v říjnu 2021 vozily cestující kyvadlově dvě kabiny, z nichž každá pobrala až 35 lidí.

Město vybírá ze tří variant pro nynější i prodlouženou trasu, podle primátora při posuzování radní zohlednili i ekonomické hledisko. "Tak zatím jako nejdražší varianta už ze studie proveditelnosti vychází původní s dvěma kabinami, které pendlují navzájem. Jako střední nákladová varianta se jeví jedna kabina na dvou lanech a jako nejlevnější oběžná. Ale máme za to, že oběžná kabina, byť může být ekonomicky zajímavá pro některé investory, tak ale pro město Liberec a pro Ještěd není vhodná," uvedl Zámečník.

Podle studie proveditelnosti by vybudování oběžné lanovky v prodloužené trase se 17 kabinami stálo 330 až 400 milionů, postavení "tramvaje" 360 až 440 milionů a obnova kyvadlové lanovky 410 až 500 milionů. "Plánujeme stavět lanovou dráhu systémem design and build, což je navrhni a postav. Tím bychom přenesli na dodavatele veškeré starosti i s vydáním stavebních povolení," dodal primátor. Při nejoptimističtějším scénáři by podle něj mohla být nová lanovka v provozu od ledna 2029.

Visutá lanovka na Ještěd má v současné trase na délku bezmála 1,2 kilometru, prodloužením ke konečné tramvaje by se prodloužila o dalších 770 metrů. Od tragické nehody, kdy při pádu jedné ze dvou kabin zemřel průvodčí, je mimo provoz. Zatím je sice lanovka ve vlastnictví Českých drah (ČD), s městem se ale již dopravce domluvil i na ceně, za kterou mu ji prodá. S cenou 34,976 milionu korun souhlasili jak městští radní, tak představenstvo ČD. Zastupitelstvo města by tuto majetkoprávní operaci mělo schvalovat buď příští týden, nebo na květnovém zasedání.

čtk