Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Z producenta kbelíků po 30 letech vyrostl gigant s tržbami 10 miliard. Nádobí nahradily nárazníky

25. 08. 2019 | 6:11

Liberecký výrobce kbelíků se za posledních 30 let změnil v dodavatele automobilových dílů Magna s miliardovými tržbami. Magna je tak jednou z ukázek, jak se od Sametové revoluce změnil v Česku průmysl. Před rokem 1989 byl závod tehdy pod názvem Plastimat známý hlavně díky plastovým výrobkům jako jsou kbelíky a nádobí do domácnosti, dnes je firma předním dodavatelem dílů pro automobilky Volkswagen, Nissan, Jaguar nebo Mercedes.

plastimatKýbleSirka
dobové foto

Nosným programem jsou nárazníky, ale plasty díky své lehkosti stále častěji nacházejí uplatnění i na dalších částech aut, řekl ČTK vedoucí rozvoje Magny Tomáš Radosta.

Plastimat byl jako národní podnik formálně založen k 1. lednu 1946 v Jablonci. Stát do něj spojil několik původně německých firem, které byly pod národní správou. Firma vyráběla plastové díly pro elektrospotřebiče, potřeby pro domácnost, ale i dětské hračky. Plastimat měl vlastní tým designérů. V 60. letech se výroba soustředila do nového závodu v Liberci, kde podnik sídlí dodnes. Už v 80. letech začal Plastimat vyrábět díly pro vozy tuzemské automobilky Škoda.

V 90. letech pak firmu koupil německý Eurotec (později Peguform). V polovině 90. let už firma kvůli rostoucímu počtu odběratelů z automobilového průmyslu zcela opustila výrobu produktů pro domácnosti.

V Liberci se vyráběly třeba plastové díly pro Škodu Favorit, jejíž produkce odstartovala nedlouho před sametovou revolucí, a později nárazníky a přístrojová deska pro nástupce Favoritu Škoda Felicia. Nárazníky a přístrojové desky vyrábí Magna i dnes, a to pro osobní i nákladní auta. "Vyrábíme ale mnohem komplexnější výrobky, jako jsou páté dveře a složitější přístrojové desky," doplnil personální manažer podniku Jiří Bulíček.

Ukazuje se podle firmy, že zaměření na automobilové díly bylo dobrou volbou. Magna má dnes totiž zakázky zajištěné na několik let dopředu.

Firmě nahrává i trend snižování hmotnosti automobilů. V Liberci se už rozjíždí výroba pátých dveří pro Toyotu Supra, které jsou nejen plastové, ale mají i unikátní rám, který vyvinuli právě v Magně. "Není tam žádný kovový komponent. Rám tvoří polyuretanová kostra opletená skelnými, karbonovými nebo aramidovými vlákny," doplnil ředitel libereckého závodu Miroslav Frontz. Patentovaná technologie je podle něj dobře použitelná i u dalších produktů. Firma vyvíjí páté dveře i pro Volkswagen Transporter, kde je použit stejný rám.

Liberecká Magna Exteriors (Bohemia) je od roku 2009 součástí nadnárodní skupiny Magna, která má závody v 25 zemích po celém světě. Podnik patří k největším zaměstnavatelům v Liberci, pracuje v něm zhruba 1800 lidí. Největším zákazníkem je skupina Volkswagen, díly ale v Liberci vyrábějí také pro vozy Nissan, Jaguar nebo Mercedes. V loňském roce překročily podle obchodního rejstříku tržby společnosti 10,24 miliardy korun a hospodaření skončilo ziskem přes 332 milionů korun. Více než 580 milionů korun dal firma do výzkumu a vývoje.

čtk