Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Cílem je hotový projekt vhodný k realizaci, ne polotovar pro následovníky. Na to má copyright© někdo úplně jiný 

19. 10. 2019 | 6:45

"Já jsem na radnici přišel, abych problémy řešil a ne, abych o nich diskutoval další tři roky," pravil ostřílený jablonecký primátor Jiří Čeřovský (ODS) když oznamoval, že nové vedení Jablonce, které je ve funkci měsíc, dotáhlo ke zdárnému konci dvě záležitosti, které město proslavovaly po celé zemi.

podzimListybarvy
ilustrační foto

Nejdřív jablonečtí zastupitelé drtivou většinou přítomných posvětili, že tramvaj mezi Libercem a Jabloncem bude jezdit i nadále, tedy pokud se stihne přepracovat dokumentaci pro podání dotace (30.11. t.r.) i pro pravomocné stavební povolení (30.6.2020). Vzápětí pak schválili i dohodu o narovnání s firmou bývalého primátora Milana Kroupy (ANO), což je záležitost, která vedla k rozpadu předešlé radniční koalice.

O obou věcech jsme informovali průběžně, takže jen stručné shrnutí: Meziměstská tramvaj bude vysoce pravděpodobně jezdit i nadále, protože se v první řadě za dotační peníze opraví koleje ve stávajícím koridoru od prosečské výhybny po jabloneckou otočku. Až poté se bude řešit, kdy a kudy povede trasa do centra, k novému terminálu. To už ale bude ryze jablonecký boj s asistencí dopravního podniku, který musí požádat o evropské peníze i na tuto akci. Jablonec se tak dohodl na ministerstvu dopravy.

Lapálie s bezpečnostními kamerami, které mohla firma exprimátora Kroupy kdykoliv vypnout, což předvedl v létě, skončila dohodou. Jablonec nad Nisou zaplatí za provoz městského kamerového systému firmě GREPA Networks dva miliony korun. Retroaktivně a zároveň do konce roku. Radnice si souběžně nechá zpracovat audit systému a v prosinci by mělo zastupitelstvo rozhodnout o zadání zakázky na další čtyři roky. To sice velice roztrpčilo jabloneckou opozici, která byla ještě před měsícem ve vedení města, ale moc jiných možností město nemělo. Pokud ano, měly být dávno na stole. Upřímně, bezmezná diskuse a vzájemné osočování k cíli nevedly.

Milan Kroupa ani nebude za letní kousek popotahován, byť se dopustil trestného činu poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení. Policejní komisařka už jeho trestní stíhání zastavila kvůli takzvané účinné lítosti. Dozorující státní zástupkyně se s rozhodnutím policie ztotožnila. Tomu se říká šťastný pátek...

Tím fakticky Kroupova anabáze končí a rezonovat bude pouze v opozičních politických komentářích, jimiž ti, co už nejsou u vesla, zaplavili a nadále budou zaplavovat veřejný prostor. Budiž jim to přáno.

V krajském Liberci, kromě už vyřešených nejasností kolem budoucnosti tramvaje číslo 11, v tomto týdnu rezonovalo dění kolem nového terminálu a parkovacího domu, které mají postupně vyrůst v lokalitě nynějšího autobusového nádraží. To městu opravdu dobrou reklamu nedělá, protože se nikdy nedokončilo a stále tu straší stavební buňky sestavené do odbavovací haly velmi nevalné úrovně.

Projekt město Liberec předalo kraji. Proč? Protože to má logiku, neboť má sloužit především meziměstské dopravě, za niž je odpovědná krajská reprezentace. Tím je řečeno téměř vše. Všechno ostatní jsou slova, slova, slova. Hejtman veřejnost prostřednictvím médií ujistil, že terminál i parkhaus budou, ovšem až později. V první řadě je třeba odstranit sérii vad a chyb, kterými projekt protkalo minulé vedení liberecké radnice. Poté se může pokračovat. Krátkodobým cílem je řádně vysoutěžený a dodělaný projekt vhodný k realizaci. Nebude to žádný polotovar pro následovníky. Na to má v Liberci copyright někdo úplně jiný.

Sklidil za to samozřejmě ostrou odmítavou reakci od někdejšího neekonomického a dotačního náměstka libereckého primátora Jana Korytáře (ZPL) a zbytků jeho příznivců, kteří si stále myslí, že Slunce jejich jasné zanechalo na liberecké radnici bezchybný projekt, podle kterého se dalo už letos beztrestně „kopnout“ a bezproblémově čerpat dotační miliony. Korytář vychrlil spoustu slov, a přitom toho moc nevysvětlil. Buď to neumí, nebo to nejde. Slovní duel Půta - Korytář jsme uveřejnili, takže to nebudu tlumočit, když je k dispozici originál.

Nabízí se parafráze slov jabloneckého primátora zmíněných v úvodu: Ti na kraji tam jsou proto, aby problémy řešili, ne aby o nich x let diskutovali. Vzhledem k tomu, že to má toto vedení kraje „za pár“, vztaženo k termínu krajských voleb, není čas na hrdinství. Je třeba dvouetapovou modernizaci libereckého autobusáku maximálně posunout do fáze, aby se konečně kopnout mohlo. To moudří vědí už dávno. Ti ostatní pořád jen něco nalhávají. Sobě i ostatním.

Liberec tento týden přišel s jednou dobrou a jednou špatnou zprávou. Kterou dřív?

Tak ta špatná je, že odpískal modernizaci ještědských skokanských můstků, byť měl příslib od kraje, že přispěje. Liberec o dotaci zatím žádat nebude, protože to generuje povinnost kofinancování. Městská kasa je ale po čtyřleté vládě ZPLANO poněkud vybrakovaná a jestli se nepletu – ještědský areál včetně můstků má pachtýře, tedy firmu, která jej má provozovat a udržovat. Chápu, že z můstků se veřejnost za úplatu do údolí spouštět nebude, není tam tudíž očekávatelný výnos, ale provozování zimního střediska nejsou jen příjmy. Ty můstky v tom jsou samozřejmě nevinně, ale předpokládám, že TMR ví, co vypachtovala a poohlédne se po penězích jinde.

Byla jsem velkým příznivcem toho, aby Liberec přenechal skiareál někomu šikovnému, kdo se o něj postará a zvelebí ho. TMR se zatím šikovně jeví a mělo by to tak zůstat i v době, kdy se libereckou městskou kasou nejspíš prohánějí myši, resp. má toho k placení tolik, že se v ní peníze vůbec nestačí ohřát.

Dobrá zpráva se týká dopravy do Bedřichova. Cestujícím v liberecké městské hromadné dopravě se cesta do tohoto jizerskohorského střediska zlevní z 25 na 20 korun. Liberec jej totiž od listopadu zařadí do městské tarifní zóny. Pokud někoho tento fakt přiměje k tomu, aby nechal auto doma a vyrazil MHD, jedině dobře.

Vcelku slušný ohlas měla glosa, v níž jsem převyprávěla, co se na jednání jabloneckých zastupitelů říkalo o potulné kočkovité šelmě, která už několik týdnů pobíhá mezi Prosečským hřebenem a Kořenovem. Tamní radnice pravidelně varuje před vstupem do lesů, protože kočka není žádné „gaučo“ alias kočka domácí. Fotopasti daly důkaz, že tak velká kočka domácí neexistuje. Kvůli šelmě se pravidelně schází bezpečnostní rada města a řeší se, co s ní. Jasně zaznělo, že až se někomu povolanému dostane na mušku, bude mít (ta kočka) smůlu, pokud se trefí. To část veřejnosti rozezlilo, protože si to kočka nezaslouží.

Veřejnost na Jablonecku by každopádně do lesa raději chodit neměla. Na to ale lidé příliš nedbají, protože je venku krásný podzim... a facebook je plný důkazů, že se nyní do lesa chodí houby nejen sbírat, ale především fotit a virtuálně sdílet. A navíc… taková kočkovitá šelma je rychlá jako šíp a může se potulovat kdekoliv. Přesto by psi měli být na vodítku a děti pod dozorem. Nehoda není náhoda.

Pokud se chystáte na houby, vězte, že fakt rostou. Minulý víkend jsem trávila na kole kolem Ralska a vypadalo to tam jako na jednom velkém parkovišti. Každý z lesa vláčel plný koš. Davová psychóza zasáhla i naše řady a vyrazili jsme hodně odpoledne. Ten koš na hlavu jsme po hodině v lese přitáhli také, byť před námi prošly četné rojnice sběračů. Dvěma slovy: Roh hojnosti!

Hezký víkend.

Alena Roubalová

Načítám...
Napiš komentář