Otevření nové cyklostezky se obešlo bez pózování v přiléhavých oblečcích a bez fanfár. Hlavně, že už funguje
Bez píárových tanečků, kamer a objektivů se v Liberci konečně uvedl do provozu další kus cyklostezky. 1,1 kilometru dlouhý úsek vede kolem zdejší čistírny odpadních vod. Někdy se otevřela, aniž tu někdo měl potřebu pózovat v přiléhavém cyklistickém oblečku a říkat prostřednictvím tisku moudra. Jednoduše zmizely zátarasy bránící vjezdu a bylo to.
Úsek navazuje na jedinou v Liberci dosud existující opravdovou cyklostezku, která vede podél Nisy z Barvířské ulice k pavlovické jízdárně. Více než kilometrová nová část protíná pozemky kolem čistírny odpadních vod směrem do Stráže nad Nisou, je osazena odpočinkovými i bezpečnostními prvky a nechybí zde dostatek zeleně.
Hlavně se vyřešila problematická pasáž pod mostem, kdy pohledná asfaltka vedla nepřehlednou zatáčkou těsně kolem řeky. Místo je nyní už daleko bezpečnější, protože se významně změnil profil, přibylo zábradlí, značky a hlavně zrcadlo, které ve směru od Stráže ukáže, je-li pod mostem volno. Zrcadlo ale už někdo stihnul v horní části rozbít.
Prodloužení cyklostezky kolem Nisy se stavělo s evropskou dotací a zahájilo jej ještě minulé vedení radnice, kdy spolu ne/vládla Změna a exANO. Oproti původním rozpočtům je ale ve finále o více než milion korun dražší. Původní cena s daní byla zhruba 11 milionů korun. Náklady navíc zaplatilo město a chce je vymáhat jako škodu. Zhruba kilometrový úsek měl být hotový loni na podzim, práce se ale dokončily až letos před prázdninami.
Cyklostezka byla takřka hotová už loni před komunálními volbami, nešlo ji ale zkolaudovat, protože byl problém s jejím podélným sklonem. Podle projektu měl být maximálně 8,33 procenta, na jednom místě ale byl 10,28 procenta a na dalším dokonce 17 procent. Dopravní inspektorát policie a odbor dopravy proto trvaly, kvůli bezpečnosti uživatelů, na původně schváleném sklonu. Proto se minulá politická reprezentace s ne/vybudováním cyklostezky nijak nechlubila a nechávala tradičně vše „vyhnít“.
"Musíme vyhodnotit, jak bude stavebně náročné zjednat nápravu," řekl zanedlouho po nástupu do funkce rozvojový náměstek nového primátora Jiří Němeček z ANO. Firma, která cyklostezku stavěla, za úpravy profilu chtěla přes milion korun navíc. Městské radě v novém povolebním složení (SLK, ANO, ODS), nezbylo než peníze schválit. Bylo neúnosné, aby se cyklostezka nedokončila, protože po ní navzdory všem zábranám a zákazům jezdili cyklisté, chodily tam rodiny s kočárky a stala se oblíbenou trasou chodců i pejskařů. Přičemž v úzkém, nedořešeném hrdle pod mostem, hrozil každou chvíli malér…
Podle Němečka bylo dokončení stavby prioritou, radnice ale na zjišťování, kdo komplikace a vícenáklady zapříčinil, nerezignovala. "Je to řetězec chyb a pochybení. Je třeba zjistit, u koho to začalo. Chceme se dobrat toho, kdo nese zodpovědnost za tu záležitost. Když zjistíme, že někdo pochybil, budeme vymáhat náhradu," uvedl v březnu pro ČTK náměstek.
Jak je vyšetřování daleko, není známo. Cyklostezka se ve vší tichosti dokončila, už i v úzkém místě pod mostem je relativně bezpečná, takže se může konečně plnohodnotně využívat. Což je asi v danou chvíli nejpodstatnější.
Faktem je, že i nový úsek cyklostezky měl být výkladní skříní schopností bývalého dotačního náměstka primátora Jana Korytáře ze Změny. Sehnal dotaci, vznikl projekt, dokonce i stavební firma se našla… Jenom ve finále bylo zase všechno špatně. Cyklostezka zůstala rozestavěná a nefunkční.
Je snad v Liberci někdo, koho to ještě překvapuje?
Alena Roubalová