Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Pokuta je sice dobrým roubíkem pro umlčení kritiků, ale… Vyřešil se i problém s po bulharsku přikyvujícím strojvedoucím?

18. 01. 2020 | 5:00

Nejpropíranějším tématem končícího týdne byla doprava z různých úhlů pohledu. Kraj dodržel slib a pokutoval společnost Arriva za nevydařený start na kolejích protínajících region, kde žijeme. Dopravce bude sankcionován mj. za to, že jeho informačnímu systému našinec neznalý němčiny neměl šanci porozumět.

arrivaDlouhy
ilustrační foto: www.arriva.cz

Arriva už vše, měsíc poté, co se její vozy pohybují krajem, dává do pořádku. No tak sláva. Nyní zaplatí statisíce pokuty v podobě zkrácených plateb budoucích, a jezdí dál. Ovšem pod pohrůžkou, že budou-li nedostatky přetrvávat nebo se vyskytnou jiné, končí.

Pokuta je sice dobrým roubíkem pro umlčení kritiků, ale… Z laického úhlu pohledu chronického necestovače vlakem mám pocit, že se firma vůči cestujícím dopustila daleko větších poklesků. Lidem mohlo být vcelku jedno, že jim ve vlaku nikdo nedokázal prodat lístek. Dá-li se ale věřit českým médiím, pak se do dějin železniční dopravy Arriva zapsala tím, že si její bulharský strojvůdce nerozuměl s českým výpravčím, nebo že vlaková souprava nevyjela kopec, jichž v hornatém pohraničí není nijak málo, a zůstal trčet na trati.

Z pohledu hypotetického cestujícího mi právě tyhle dvě historky přijdou daleko závažnější než fakt, že člověk musí přelouskat či vyslechnout pár německých slov. Ve chvíli, kdy se po stejné koleji blíží k soupravě neplánovaně trčící na trati jiný vlak a bulharský strojvedoucí intenzivně přikyvuje, že všemu rozumí, je vcelku jedno, zda jsou poslední slova, jež si v životě přečtu, česky nebo německy.

Dejme ale Arrivě ještě nějaký čas, aby se předvedla v plné kvalitě, protože záložní zájemci o provoz železniční dopravy se nikde vidlemi nepřehazují. Jejich počet je omezený, což evokuje prastaré rčení o dešti a okapu.

Seznam Zprávy přišly s poněkud nevýrazně vyzdrojovanými informacemi ke kauze liberecko-jabloneckého dopravního podniku a semilského autobusového dopravce BusLine. V článku se pouze píše o policejním dokumentu, s nímž se měly možnost seznámit. A předkládají příběh, jak jej nejspíše uchopili policejní vyšetřovatelé, od nichž evidentně duje. V článku se hovoří o prokázaných úplatcích ve výši 18,5 milionu korun. Původní článek je v odkazu výše, netřeba jej reprodukovat.

O tupé převyprávění se už postarala opoziční propaganda, která se ovšem chytla jediného – totiž, že se nekalosti měly odehrávat ve skyboxech během hokejových utkání nebo na zájezdech pořádaných fotbalovým Jabloncem. Zatímco Seznam Zprávy tento fakt zmínily pouze pro dokreslení, jak snadné a levné bylo konkrétní lidi si koupit, splnil se lidem ducha mdlého vlhký sen. Konečně je to venku. Zatímco se na ledě křížily hokejky a na trávnících se honil kulatý nesmysl, odehrávaly se ve vipkách rejdy, za něž by se nemusel stydět ani mrtvý Mrázek.

O faktu, že se valná většina dějů, na něž si teď svítí policie s (v článku citovaným) ústeckým prokurátorem v zádech, odehrávala i v době, kdy na liberecké radnici vládla Změna spolu s exANO, raději ani slovo. Pssst. To se nehodí do krámu. O to intenzivněji je nezbytné vrtěti chudákem psem. Rozhodně to nemíním pískat, protože k rozsudku je ještě hodně daleká cesta. Předpokládám navíc, že se nějaká pravda časem ukáže a bude se opírat o víc než jeden článek. Mám ale neodbytný pocit, že na rozbujení „Nového českého Palerma“ mají více viny ti, co měli dopravní podnik z titulu svých dobře placených radničních funkcí kontrolovat než ti, co mají na povel extraligový hokej či prvoligový fotbal.

A doprava do třetice: Liberec se pochlubil, že oficiálně spustil navigační systém za devět milionů korun, jenž informuje o obsazenosti parkovišť a který radnice testovala od minulého roku. V plánu je, aby tyto údaje byly ještě letos dostupné i přes mobilní aplikaci. Data budou moci využít také provozovatelé navigací. Po městě je 78 světelných tabulí, které dostávají údaje z 1014 parkovacích míst.

Tady je podstatná informace, že se má vytvořit mobilní aplikace, neboť pouze propojení s webem je v dnešní době lehce morbidní ve smyslu vyloženě nevhodný. I když… asi se najdou šoféři, kteří umějí současně hledat místo na parkování, řídit, sledovat provoz, roztáčet internet v mobilu a zadávat adresu příslušné www. Navzdory tomu, že je jakékoliv používání mobilů za volantem zakázáno.

Končíme politikou. Piráti jako jedni z mála zveřejnili první desítku jmen ze své krajské kandidátky s tím, že prvních pět osob představili blíže. Nechci do toho Pirátům nijak zvlášť kecat, ale nepřipadá mi zrovna nejmoudřejší, že na prvních pěti místech není ani jeden zástupce stotisícového krajského města. Buď tady nikoho vhodného fakt nemají, nebo včas prohlédli, že to, co se jim v Liberci nabízelo, byl buď recyklát poskvrněný angažmá v jiné partaji nebo „chytrák“, který si chtěl na svůj díl moci sáhnout prostřednictvím partaje, která aktuálně vypadá, že nezbytných pět procent dá i v krajských volbách.

Tečka bude hokejová. Hokejisté Liberce v pátek večer deklasovali v 37. kole extraligy Plzeň 7:1 a oplatili Indiánům porážku z úterního duelu na západě Čech 2:3. Bílí Tygři si připsali třináctou domácí výhru v řadě a posunuli se do čela tabulky o tři body před Spartu. Třetí Plzeň neuspěla poprvé po šesti vítězstvích za sebou. "Bavilo nás to. Občas máte zápasy, kdy na co sáhnete, tak to vám tam spadne. Ale začalo to už od prvního střídání, kdy jsme plnili, co jsme si řekli. Nic proti Plzni, ale dnes to byl náš zápas," řekl liberecký obránce Ladislav Šmíd.

Přesně tak. A hezký víkend.

Alena Roubalová