Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Seriál Liberecká odyssea: Jak to bylo doopravdy aneb Konec mýtů o opravě Uranu II. Psal se rok 2021 a začaly komplikace

15. 04. 2025 | 5:00

Od dubna letošního roku opět veřejnosti i libereckému magistrátu slouží opravená budova Uranu. Cesta k jejímu obnovení byla poněkud klikatá. S nadsázkou ji můžeme nazvat Libereckou odysseou. V prvním díle našeho miniseriálu jsme popsali, jak celá anabáze toku 2019 začala a rok na to pokračovala. Už jsme v roce 2021. Používáme veřejně dostupné materiály s doslovnými přepisy tehdejších jednání. Náročné čtení...

UranIrmaautobusakURAN
Opravený objekt Uranu, foto z března 2025 Artur Irma

Uran 2021

Dne 16.2.2021 byl Radě města Liberce předložen tehdejší náměstkyní primátora Radkou Loučkovou – Kotasovou (ANO) materiál s názvem: „Rekonstrukce objektu URAN – schválení dalšího postupu“. Materiál obsahuje mj. tyto informace: „Dle části PD „D1.5 - plán organizace výstavby“ je celá výstavba rozdělena do 4 základních etap, které se týkají hlavního předmětu akce – rekonstrukce obvodového pláště. 

Je navržena kompletní délka rekonstrukce v délce trvání 33 týdnů… Celkové investiční náklady akce dle zpracovaného výkazu výměr činí cca 84 mil. Kč včetně DPH. Dotace je předpokládána ve výši cca 14,8 mil. Kč. Náklady na vystěhování a následné nastěhování serverovny, stěhování IT infrastruktury, nábytku, vybavení kanceláří v rámci objektu URAN v průběhu rekonstrukce jsou odhadovány na cca 5 –8 mil. Kč. Přičemž náklady na vystěhování a následné nastěhování serverovny jsou odhadovány na 4 -7 mil. Kč, přesné číslo bude známo po zpracování záměru. K tomu bude nutno připočítat náklady na provoz serverovny v nové lokalitě (nájemné) ve výši cca 30 tis. Kč za měsíc. Celkové náklady na dočasné vystěhování serverovny budou tedy rovněž záležet na délce rekonstrukce objektu URAN. Rozpočtová rezerva na realizaci projektu byla stanovena ve výši 10% investičních nákladů akce ve výši 8,4 mil. Kč. Celkový předpokládaný finanční rámec na realizaci projektu činí včetně rezervy cca 86 mil. Kč.“

Původní stav budovy Uran.

K materiálu byla poměrně dlouhá diskuze, kdy se hovořilo o rentabilitě a efektivitě rekonstrukce, mluvilo se i o tom, že je potřeba jednat s krajem o umístění zázemí autobusového nádraží, protože v tento moment ještě nikdo nevěděl, jestli tam vůbec bude.

Náměstek primátora Jiří Šolc (tehdy SLK, dnes ANO) upozornil na případnou potřebu plánování přesunu počítačových serverů LIS a odboru dopravy. K tomu se vyjádřil tajemník Čech, který konstatoval: „Bavíme se o rekonstrukci pláště, to je jeden projekt. Úprava přízemí a možnost zázemí autobusového nádraží je projekt druhý. Až případně odsouhlasíme druhý projekt, budeme hledat nové prostory pro registr vozidel, který tam je. Budeme to řešit odděleně.“

Z tohoto jasně vyplývá, že ještě v únoru 2021 nikdo pořádně nevěděl, jak proběhne rekonstrukce, které odbory magistrátu se odstěhují, které tam zůstanou, co bude s odborem dopravy, co se serverovnou... Bude tam autobusák nebo nebude?

Otazníky nebyly pouze nad budovou, ale týkaly se i financování rekonstrukce objektu. Náměstek primátora Zbyněk Karban (ANO) do zápisu mimo jiné konstatoval: „…. s ohledem na směnu zoologické a botanické zahrady za domovy pro seniory a zmiňovaný pozitivní odraz do rozpočtu, se kterým jsem počítal a který zřejmě nedopadne, si nedovedu představit, z čeho Uran budeme financovat. To nám vypadne dalších 50 mil. Kč. Pokud směna nedopadne, budeme mít velký problém dát dohromady rozpočet na rok 2022, a pokud bychom měli dávat 80 mil. Kč na Uran, bude to velký problém. To je potřeba, aby tu zaznělo…..“ Hlasování k bodu bylo stejné jako v minulosti: PRO 6. Zdrželi se 3.

Na RM 9.4.2021 byl schválen harmonogram na přesun serverovny do budovy TUL. Tajemník Čech předložil materiál: „Záměr zajištění prostor“. K bodu uvedl: „V předchozím bodě jsme stěhovali datové centrum a věděli jsme kam. Teď potřebujeme stěhovat úředníky, ale zatím nevíme kam. Máme připravený seznam vlastníků velkých budov v Liberci, které bychom chtěli oslovit k předložení nabídky. Na základě veřejné výzvy bychom začali vyjednávat o vhodnosti prostor. Zvažujeme, že bychom chtěli mít nájem na 2 roky, což by měla být doba rekonstrukce budovy Uran. Protože takto krátkodobý nájem nám bude prodražovat nabídkovou cenu, necháváme tam i to, abychom měli nabídku i na 5 let. Poté to bude předloženo radě na posouzení, jakou variantou se vydat.“ Materiál byl schválen hlasy všech 9 přítomných členů RM.

Dne 20.4.2021 se na RM řešil materiál: „Rekonstrukce objektu URAN – uplatnění smluvní pokuty vůči zpracovateli projektové dokumentace“. Šlo o to, že společnost re:architekti studio, s. r. o., odevzdala kompletní projektovou dokumentaci o 208 dní později, než dle smlouvy měla.

Původní projekt nového Uranu.

V diskuzi k bodu mimo jiné zaznělo: Radní Židek (ODS): "Já bych u této zakázky byl velmi opatrný, protože právě u ní jsem, jestli si pamatujete, rozporoval, že jsme překročili hranici toho, že je to veřejná zakázka malého rozsahu. Byla totiž dodatkována 21. ledna o dalšího 0,5 mil. Kč a celkem cena činila 2,242 mil. Kč bez DPH. Tenkrát jsem říkal, že se domnívám, že jsme tam porušili zákon, protože bylo jasné, že předměty činnosti, které do toho mají být zahrnuty, tam již měly být tenkrát, protože to nebylo nic nepředvídatelného. Druhou věcí je, že přeci nemůžeme říct, že po někom nebudeme vyžadovat sankce, protože se nám to zdá moc. Ta smlouva je takto podepsána, tak bychom to měli vyžadovat. Ano, rozumím tomu, že můžeme, jak je navrhováno, zohlednit koronavir. U bazénu je to tak, předpokládám, že Ing. Karban také bude vymáhat pokutu, ale až bude uskutečněno plnění jako takové. Nic jiného nám také nezbývá, tak hovoří zákon a my tak musíme konat.“

Nám. Ing. Loučková Kotasová (ANO): „Žádala společnost re:architekti studio, s. r. o., o dodatkování nebo o prodloužení termínu? To je pro mě také důležitým signálem.“ Mgr. Veronika Futóová, úřednice MML: „Oficiálně nežádali vůbec o nic. Od konce termínu plnění, tj. od května až do prosince, kdy skutečně vše dodali, jsme s nimi byli stále v kontaktu. Dodávali jen části dokumentace, nikoli celé dílčí plnění, pak je tam i další plnění jako autorský dozor apod. V kontaktu jsme tedy byli, ale nevyzývali jsme je, protože jsme s nimi stále komunikovali a oni taktéž o žádný dodatek z jakéhokoli důvodu nežádali.“

Uložením pokuty se zabývalo i Zastupitelstvo města.

Na RM 1.6.2021 se měnilo usnesení k přesunu serverovny, kdy se rušil původní záměr na umístění v prostorách TUL. Místo toho se zvolilo levnější a výhodnější umístění do prostorů na Novém magistrátu.

Dne 15.6.2021 byl projednán materiál předkládaný tajemníkem Čechem a projednaný s primátorem Zámečníkem (SLK). Šlo o materiál: „Záměr zajištění prostor“

Stručný obsah předkládaného materiálu: Rada města usnesením č. 150/2021 uložila zahájit proces stěhování odboru sociální péče z objektu URAN. Předložit zpracovaný záměr „vystěhování odboru sociální péče“. Usnesením rady města č. 332/2021 byly schváleny podmínky výzvy k předložení nabídky na pronájem kancelářských prostor pro potřeby Magistrátu města Liberec a seznam společností k přímému oslovení k předložení nabídky. Výzva byla zveřejněna na úřední desce magistrátu v termínu od 14. 4. 2021 do 17. 5. 2021. Na základě výzvy byly městu doručeny 3 nabídky, které následně byly posuzovány.

Průběh projednávání bodu: Ing. Zámečník: Navrhuji úpravu návrhu usnesení. Část schvaluje by zněla: „záměr uzavřít nájemní smlouvy na dobu určitou 24 měsíců dle předložených nabídek s ELITE Office park, a. s., IČO 27683087, k zajištění nájemních prostor pro odbor sociální péče a s Libereckým krajem, IČO 70891508, k zajištění nájemních prostor pro oddělení registru vozidel s právem prodloužení doby nájmu o dalších 60 měsíců.“ Obě části bere na vědomí by zůstaly, první část ukládá by zněla: „předložit radě města ke schválení nájemní smlouvy s vybranými uchazeči,“ a druhá část ukládá by byla zachována.“ Výsledek hlasování PRO 7, PROTI 1, Zdržel se 1.

Dne 13.7.2021 RM schválila smlouvu na pronájem prostor v budově S Tower. Předkladatelem materiálu byl po projednání s tajemníkem Čechem náměstek Zbyněk Karban (ANO). Hlasování PRO všech 8 přítomných.

Veškerá jednání o prostorech k pronájmu vedl tajemník Čech a konzultoval je přímo s primátorem Zámečníkem (SLK), ostatní členové RM se o výsledcích jejich jednání dozvídali buď na poradách nebo až na radě města prostřednictvím předkládaných materiálů.

Uran, foceno 13. dubna 2025
Dalším z bodů této RM byl bod „Vypsání ZŘ na stavební práce v rámci projektu "Rekonstrukce objektu URAN" Předkladatelem materiálu je odbor strategického rozvoje pod vedením nám. Loučkové – Kotasové (ANO) Jeho úkolem je: „Vypsání zadávacího řízení na dodavatele stavebních prací v rámci projektu „Rekonstrukce objektu URAN“. Veřejná zakázka bude zadávána v otevřeném podlimitním řízení s předpokládanou hodnotou 84 008 864,76 Kč bez DPH (101 650 726,36 Kč vč. DPH).“

Radní Židek k tomu uvedl: „Včera na poradě vedení jsem se vyjádřil, že můj požadavek na vyškrtnutí části textu z odstavce 5.4 z přílohy č. 1 byl předčasný. Včera jsem ještě mluvil s člověkem z univerzity v Praze z pozemního stavitelství, ten hlavní problém, který jsem si neuvědomoval, je, že ty boletické panely obsahují azbest. Manipulace s nimi je nebezpečná, protože ve chvíli, kdy se ten panel třeba zlomí nebo praskne, uvolní se mikroskopické částečky azbestu, zamoří poměrně velkou část okolí a lidem, kteří s tím manipulují, jde o zdraví. Je tedy velmi důležité to, jak se s tím manipuluje, byť by toho byla jen desetina té budovy. 

Když tam ta podmínka nebude, nevadí mi to, protože ji pak máme ve vyhodnocovacích kritériích. Za sebe mohu říct, že nemám problém, aby se ta část vrátila zpátky, možná by to bylo i lepší, protože na stavbách se dnes pohybují různí lidé, ale s tímto je nutné nakládat opatrně a rozebírat to postupně. Jak jsem pochopil, tak i cena je vyšší, protože se počítá s tím, že tam proběhne likvidace azbestu. Proto bych byl rád, aby se nám to tam vrátilo tak, jak to bylo v původním návrhu, ale odsouhlasím jakoukoli variantu, která tu bude schválena. Ale zdraví je to nejcennější, tak bychom to tam měli nechat. 

V příloze č. 1 tedy navrhuji, aby v odstavci 5.4 byl text „alespoň 3 obdobné zakázky“ upraven na „alespoň 1 obdobná zakázka“, tento odstavec technická kvalifikace bude tedy znít: „Tento kvalifikační předpoklad splní účastník, který doloží výše uvedeným způsobem (seznam + osvědčení) alespoň 1 obdobná zakázka s finančním objemem každé z nich ve výši min. 35 mil. Kč bez DPH, realizovaných účastníkem. Obdobnými zakázkami se rozumějí zakázky na výstavby či rekonstrukce pozemních staveb, jejichž předmětem plnění byly rekonstrukce obvodových obálek budov tvořených konstrukcemi tzv. Boletických panelů, dodávky vzduchotechnického zařízení s rekuperací (VZT) a zateplovacího kontaktního systému ETICS.“

Na to reagoval primátor Zámečník (SLK): „Budeme hlasovat o původním návrhu usnesení materiálu, ve kterém bude upravena příloha č. 1 dle Mgr. Židka.“ Hlasování PRO všech 8 přítomných.

Později bylo Židkovi připisováno, že se snažil celý projekt zdržovat, nicméně ze zápisu vyplývá, že byl ochoten podpořit jakoukoli variantu.

Na RM 12.10.2021 byl projednán materiál: „Schválení výjimky ze směrnice rady č. 3RM Zadávání veřejných zakázek SML na zpracování projektové dokumentace interiéru "Zázemí autobusového nádraží v parteru objektu URAN"

Ano, teprve v říjnu 2021 se začalo reálně řešit projektování a změny na prostory pro autobusové nádraží.

Zakázku nepřekvapivě získala společnost re:architekti studio, s. r. o. za cenu 421.000,- bez DPH, tedy 509.000,- s DPH. Padaly dotazy, proč to má hradit město a ne kraj, když autobusák je jejich. Bylo upraveno usnesení, aby cena za projekt byla v budoucnu zahrnuta do smlouvy s budoucím nájemcem. Hlasování PRO 8, Zdrželi se 2.

Dne 7.12.2021 RM hlasovala o: Zrušení zadávacího řízení na dodavatele stavby projektu Rekonstrukce objektu Uran.

Na jednání zastupitelstva města dne 16.12.2021 se opoziční zastupitel Jaromír Baxa (LOL) pokusil prostředky, které byly připraveny v rozpočtu na rekonstrukci Uranu, přesunout do rezervy. To by de facto znamenalo ukončení projektu. „Je to ten přesun částky položky na rekonstrukci Uranu do rezervy, což v tomto materiálu, který je k rozpočtu, znamená přesun z odboru strategického rozvoje a dotací 116 mil. Kč na odbor ekonomiky. Děkuji.“ Tento návrh však nebyl schválen. 

Na stejném jednání se začala diskutovat i varianta porovnání efektivity budov Uran a S Tower.

Primátor Zámečník zmínil podnět radního Židka na poradě vedení „……na posledním jednání, myslím rady nebo porady vedení, Mgr. Židek požádal pana tajemníka, aby provedl srovnání, nechci být nekorektní, ale aby provedl srovnání budov S Tower a Uran, takže jestli takto vám to vyhovuje s budovou S Tower, tak to uděláme.“

Následovaly reakce zastupitele Baxy a radního Židka:

Baxa: „Zopakuji to na mikrofon. Mně nejde o S Tower, jde mi o celkovou smysluplnost celé té investice. Ale jestli mám vygenerovat nějaké alternativní nápady, tak já to do příštího zastupitelstva zkusím.“

Židek: Ano, dovolím si reagovat. Je potřeba říct, že jsem požádal o to porovnání. Je také vhodné říct, že to bylo na základě toho, že pan starosta Lukáš Pohanka (starosta Vratislavic, tehdy člen RM Liberce) nad tím projevil údiv, a byl to on, kdo dal ten podnět k tomu, abychom o tom začali přemýšlet, jemu se nezdálo logické to využití budovy. Ale nechci ho vtahovat do debaty, protože tady není. Já jsem přesvědčen o tom, když už jsme o tom takto rozvedli debatu, že by bylo určitě vhodné říct si, kolik prostoru nám zbývá v Uranu po té rekonstrukci. Zda to je efektivní využití finančních prostředků, protože já o tom nejsem přesvědčen. Domnívám se, že kdybychom koupili například budovu S Tower, a o té budově se začalo mluvit z toho důvodu, že v době, kdy jsme sháněli pronájem, tak se hovořilo o tom, že by byli schopni nám ji za nějakou částku odprodat, a ta částka je zhruba dvakrát vyšší, než je částečná rekonstrukce Uranu.

Přitom je ta budova více než dvakrát větší, je v centru, je u autobusového nádraží. Znamenalo by to pro nás možnost zbavit se nějakých zbytných objektů, kdybychom sestěhovali všechny úředníky, znamenalo by to pro nás nemuset investovat do Uranu, který bychom po době udržitelnosti mohli například prodat a získat nějaké finanční prostředky, znamenalo by to pro nás i to, že tam byla ta nabídka na financování v letech, tzn., že bychom tu investici měli rozloženou třeba do 10 let po nějaké částce 20, 25 mil. Kč, a znamenalo by to pro nás, že bychom ušetřili 100 mil. Kč, které bychom mohli využít jinak, jako například v tom bazénu. 

Ano, to se mi zdá logické. Zdá se mi logická i připomínka Mgr. Felcmana (opoziční zastupitel za LOL), že ve chvíli, kdy nevíme, jak to bude se stavebním úřadem a kolik úředníků by odešlo, nebo neodešlo, tak se nedá počítat s celkovým počtem pracovníků, nicméně si myslím, že i kdyby stavební úřad byl oddělen, tak my mu můžeme jako město případně prostory pronajmout, kdybychom měli tu budovu, takže bychom je měli nablízku a byli by v naší budově.

Ano, myslím si, že by bylo vhodné zjišťovat, jestli je ta možnost, a zjišťovat, co je efektivnější. V tuto chvíli, kdy tu na jednu stranu řešíme, že budeme muset po roce 2023 přemýšlet o tom, jak naložit se energiemi, všichni, kdo trošičku uvažujeme o tom, že se k těm penězům chceme chovat jako k vlastním... Když se všichni chceme chovat k těm penězům jako k vlastním, tak víme, že nás ta energetická krize dožene, protože ty ceny na zahraničních burzách jdou rapidně nahoru, a je potřeba opravdu hledat úsporu všech možných prostředků.

A sestěhování většiny úředníků do jedné budovy tak, aby byli v dosahu pro lidi a aby byli koncentrováni na jednom místě, a zbavit se zbytných budov, které nás akorát budou na mandatorních výdajích požírat, si myslím, že by bylo skutečně vhodné. A proto si myslím, že by bylo správné, kdyby pan tajemník hledal variantu, která řekne, nejlepší je pro nás opravit Uran, protože proto, nebo nejlepší je pro nás neopravovat Uran, protože proto, a toto je cesta. Nic víc, nic míň.“

Přidáváme písemnou odpověď tajemníka MML Čecha na dotaz zastupitele Vadovského (ODS): „Vážený pane zastupiteli, na 11. zasedání Zastupitelstva města Liberec dne 16. 12. 2021 jste v rámci bodu č. 22–Informace, dotazy a podněty zastupitelů vznesl dotaz. Cituji:„...jestli vám přijde hospodárné investovat do Uranu, jak teď koukáme, 116 mil. Kč, kdy z mého pohledu, když přidáme pár korun, koupíme celou novou budovu. V době, kdy tady hledáme peníze na bazén a stále se to celé volební období odkládá, a my v tuto chvíli plánujeme udělat částečnou rekonstrukci Uranu, mi to přijde velmi nehospodárné. Děkuji....když se začalo mluvit o rekonstrukci opláštění, byla kolem 40, 50 mil. Kč, dnes je to 116 mil. Kč, a jak víme, pak tam ještě eventuálně přiběhne nějaká vícepráce, protože se objeví, že ta budova má ještě nějakou skrytou vadu, a jsme na 130 mil. Kč. To byla myšlenka ohledně toho, abychom se pozastavili nad tím, jestli nejsou jiné možnosti...“

Budova Uran je ve špatném technickém stavu a více než 10 let se hovoří o nutnosti její opravy. V současnosti je plánována rekonstrukce opláštění budovy a doplnění vzduchotechniky v odhadované ceně cca 111 mil. Kč vč. DPH. Další související práce ke kompletní rekonstrukci (např. výtahy, kotelna, sociální zázemí atd.) by pak měly stát dle informace od odboru kancelář architektury města dalších cca 35 mil. Kč vč. DPH.

Budova Uran je i vzhledem k plánovanému přesunu autobusového nádraží do 1. NP kapacitně nedostačující a již nelze počítat s výkonem agend magistrátu v rozsahu takovém, který zde byl původně vykonáván. Pro porovnání investičních nákladů jsme v souladu s Metodikou pro stanovení nákladů na výkon státní správy v přenesené působnosti (2020) vydanou Ministerstvem vnitra, která ve své příloze stanovuje výpočet pro odhad výpočtu nákladů na zřízení kancelářského prostoru pro jednoho úředníka, provedli propočet investičních výdajů na novostavbu s potřebnými kapacitami, tj. pro MML (odbor sociální péče, registr vozidel, humanitní oddělení a krizové oddělení) a MPL, tj. celkem 172 pracovních míst.

Při tomto výpočtu nám vyjde částka cca 300 mil. Kč vč. DPH a to vč. projektové přípravy a pořízení pozemků v předpokládané cenové úrovni 2025. Takovou investicí by však nebyly řešeny nedostačující kapacity ostatních budov užívaných magistrátem.“

Pozn.: Je to dřina číst, ale jde o doslovné přepisy z tehdejších jednání a jakákoliv novinářská zkratka by ubrala na autenticitě a vypovídací hodnotě. 

Pokračování zítra.

lo, fotogalerie: aktuální podoba Uranu