Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Do kostela Navštívení Panny Marie v Horní Polici se po rekonstrukci vrátily unikátní varhany

28. 08. 2019 | 10:19

V areálu kostela Navštívení Panny Marie v Horní Polici proběhla v půlce srpna kolaudace nově zrestaurovaných varhan. Nástroj se do kostela vrátil takřka po dvou letech. V Horní Polici probíhá nákladná renovace celého kostela. Na obnovu areálu přispěl v letošním roce Liberecký kraj jedním milionem korun.

varhany
Foto: LK

Varhany vyrobil pro kostel v roce 1712 českokamenický varhanář Tobias Fleck. Dle dochovaných pramenů byl nástroj laděn v tzv. „galském tónu“, o půl tónu níže než v současnosti. V 19. století varhany rozšířila dílna bratří Fellerů z Libouchce nedaleko Ústí nad Labem. Před 1. světovou válkou měly být varhany nahrazeny novým velkým nástrojem a stávající kůr měl být zbourán. Tehdy zasáhla památková komise ve Vídni a kůr zbourat nedovolila.

„Liberecký kraj podporuje v letošním roce rekonstrukci této nedávno vyhlášené národní kulturní památky 1 milionem korun a v příštím roce máme plánu stejnou podporu. Jedná se o významné poutní místo, ke kterému se kraj hlásí,“ uvedla Květa Vinklátová, radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Původní nástroj upravený v 19. století nahradil nástroj nový pocházející z dílny pražského varhanáře Heinricha Schiffnera. Varhany se našly v původní barokní skříni, která v rámci obnovy celého areálu prošla procesem zrestaurování stejně jako samotné píšťaly, jež se upravily do barokní zvukové podoby. Varhanní skříň zrestaurovala Magdalena Rečová, rekonstrukci varhanního nástroje v původní zvukové podobě Fleckových varhan respektujících úpravu bratří Fellerovů z 19. století pak jihočeský varhanář Vladimír Šlajch.

Varhany kolaudoval profesor pražské Akademie múzických umění Jaroslav Tůma. Nenalezl žádnou závadu. Svou podobou a nezvyklým laděním se jedná o velmi unikání nástroj, který bude nejen důstojně doprovázet bohoslužby v nově zrenovovaném kostele, ale také ho jistě ocení při koncertní prezentaci znalci barokní hudby.

LK/Filip Trdla