Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Do tendru na křižovatku v Okrouhlé přišlo šest nabídek. Vyhrálo sdružení s cenou 184,4 milionu 

25.08.2025 | 7:03

Mimoúrovňovou křižovatku v Okrouhlé na Českolipsku přebuduje sdružení firem SaM silnice a mosty a COLAS CZ. Ředitelství silnic a dálnic ČR dostalo na zakázku šest nabídek, sdružení zvítězilo s cenou 184,4 milionu korun.

silniceLKcelek
ilustrační foto

Na přestavbu křižovatky je vydáno stavební povolení v právní moci a dokončuje se majetkoprávní příprava, uvedl dnes na síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Křižovatka je součástí budoucího obchvatu České Lípy a Nového Boru. Projekt počítá s přestavbou osmičkovité křižovatky u Okrouhlé, která propojuje silnice I/9 a I/13, kvůli rozšíření silnice I/9 a doplnění připojovacích pruhů je nutné rozšířit prostor pod mostem, který převádí silnici I/13. Kvůli splnění hlukových limitů ochrání zástavbu v Okrouhlé dvě protihlukové stěny. Úsek propojí navazující etapy silnice I/9 Nový Bor – Dolní Libchava a třípruhový úseku směrem na Liberec. Přispěje ke snížení hluku a zvýšení bezpečnosti tranzitní dopravy.

O obchvatu, který měl v České Lípě odvést dopravu mimo obydlená území, se mluví od 90. let. Město s 37.000 obyvateli je jedním z mála, která obchvat nemají. Středem České Lípy po silnici I/9 denně projede přes 14.000 aut. Stavba obchvatu má ale také odpůrce, spolu s ekologickými organizacemi se proti ní postavili například lidé ve Slunečné nebo Skalici u České Lípy. Obávají se poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení pozemků i zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované silnice.

Obchvat by měl po dokončení výrazně odlehčit přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou a odvést dopravu mimo zástavbu. Práce na projektu začaly už v roce 2008 výstavbou mimoúrovňové křižovatky v Sosnové. Podle původních plánů měla první auta po novém obchvatu projet už před devíti lety. V roce 2010 ale projekt z úsporných důvodů zastavil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), stejně jako dalších 11 staveb. Hotová je tak část první etapy, která končí na začátku České Lípy v Dubici.

České Lípě zatím dokončený úsek významnou dopravní úlevu nepřinesl, příprava těch navazujících musela začít znovu. První - 1,5 kilometru dlouhý úsek z Dubice do Dolní Libchavy se od loňska staví, projekt za 544 milionů korun by měl být hotový za rok. Na přípravě navazujícího, deset kilometrů dlouhého úseku z Dolní Libchavy do Nového Boru ŘSD pracuje, náklady přesáhnou podle odhadů 1,6 miliardy korun.

čtk