Dopravu na rušném tahu I/9 z Nového Boru na Českou Lípu zkomplikuje oprava mostu
Dopravu na rušném tahu I/9 mezi Novým Borem na Českou Lípu zkomplikuje od pondělí 11. srpna oprava mostu nad železniční tratí. Řidiči musí počítat s uzavírkami, práce jsou plánované na dvě stavební sezony, hotovo by tak mělo být příští rok v létě. V tiskové zprávě o tom dnes ČTK informovala Kamila Zahálková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR, které je investorem stavby.
"Most převádí komunikaci první třídy přes železniční trať Česká Lípa – Nový Bor a potok. Spodní stavba a nosná konstrukce jsou ve špatném stavu, proto jsme přistoupili k rekonstrukci. Ta bude zahrnovat výměnu krajních nosníků se sanací zbytku konstrukce spojené s úplnou výměnou mostního svršku i s obnovou hydroizolace," doplnila mluvčí. Rekonstrukci za bezmála 18 milionů korun bez DPH zajistí společnost SILNICE GROUP. Po dobu oprav bude doprava vedena po mostě kyvadlově a řízena semafory.
Letos bude provoz omezený od pondělí 11. srpna do konce října. V době snášení a osazení nosníků dojde navíc podle Zahálkové ke krátkodobým uzavírkám silnice, objízdná trasa bude vedena přes Nový Bor ulicí B. Egermanna a třídou T. G. Masaryka. S úplnými uzavírkami se v úseku počítá 22. srpna a pak 12. září. "S příchodem zimního období bude provoz na mostě dočasně obnoven. Druhá polovina mostu bude opravena v příštím roce, kdy budou stavební práce pokračovat," uvedla.
Po silnici mezi Českou Lípou a Novým Borem projede podle posledního sčítání denně až 17.000 aut, přetížené spojnici by měl odlehčit obchvat. O jeho výstavbě se mluví od 90. let. Stavba má ale také odpůrce, spolu s ekologickými organizacemi se proti ní postavili například lidé ve Slunečné nebo Skalici u České Lípy. Obávají se poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení pozemků i zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované silnice.
Stavba obchvatu začala už v roce 2008 výstavbou mimoúrovňové křižovatky v Sosnové. Podle původních plánů měla první auta po obchvatu projet už před devíti lety. V roce 2010 ale projekt z úsporných důvodů zastavil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), stejně jako dalších 11 staveb. Hotová je tak část první etapy, která končí na začátku České Lípy v Dubici. Od loňska se pracuje na navazujícím 1,5 kilometru dlouhém úseku z Dubice do Dolní Libchavy za 544 milionů korun, hotový má být příští rok.
Na přípravě navazujícího, deset kilometrů dlouhého úseku z Dolní Libchavy do Nového Boru ŘSD pracuje, náklady přesáhnou podle odhadů 1,6 miliardy korun. ŘSD aktuálně vybírá dodavatele přestavby mimoúrovňové křižovatky v Okrouhlé, která je součástí budoucího obchvatu a propojuje silnice I/9 a I/13. Na stavbu dostalo ředitelství šest nabídek, nejvýhodnější podalo sdružení firem SaM silnice a mosty a COLAS CZ s cenou 184,4 milionu korun bez DPH.
čtk