Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Lípa Musica hledá v hudbě naději i lidskost. Odhalila program 24. ročníku

23. 04. 2025 | 10:17

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica představil svůj letošní program, hlavní dramaturgický záměr i uměleckého garanta. Festival proběhne od 5. září do 1. listopadu a hudebně je po všech stránkách na co se těšit. Nadhudební poselství 24. ročníku zastřešuje silný podtitul Hudba, humanita a připomíná, že je to právě hudba, která nás může učinit lidskými a která svými prostředky umí lidskost definovat.

hudba-housle
Ilustrační foto

Zároveň se festival tímto heslem a dramaturgickým záměrem vztahuje k 80. výročí konce druhé světové války i k stále potřebnějšímu vznášení otázek týkajících se lidskosti a lidských práv ve světě plném konfliktů.

„Hudba je často vnímána jako prostor radosti, krásy a úniku z každodennosti. Byla by však chyba ji redukovat jen na tento rozměr. Hudba v sobě nese mnohem hlubší poselství – je zrcadlem lidských emocí, dokáže nás dojmout, provést temnotou i nabídnout katarzi. Není jen zábavou, ale také prostředkem k reflexi těžkých témat,
k pochopení bolesti i naděje,“ rozvádí dramaturgii ředitel festivalu Martin Prokeš.

Téma humanity se vine jako červená nit celou řadou uváděných projektů. Výročí konce druhé světové války bude věnován slavnostní koncert v poutním kostele v Hejnicích, kde zazní Mahler, Martinů v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu, violoncellisty Tomáše Jamníka a mezzosopranistky Belly Adamové. O lidskosti, sentimentu člověka ke krajině i o rozměru lidských práv je také zahajovací koncert, během nějž bude uvedena skladba Her Country od Nikol Bókové. Autorčině aktualizované reflexi nad Smetanovým cyklem Má vlast budou předcházet dvě skladby zkomponované přímo pro festival. Hlubokým zamyšlením nad moderními dějinami pohraničí může být projekt Dřevěný Kristus, ve kterém bude ústředním programem stejnojmenná skladba Jana Hanuše. Cyklus písní na slova básníka Kamila Bednáře v podání basisty Pavla Švingra za klavírního doprovodu Zdeňka Klaudy, bude uveden v kostele svatého Mikuláše v Drchlavě. Kostel, který postihla v poválečných desetiletích destrukce a nezájem, se velmi pomalu daří zachraňovat a vyvést ze stavu klinické smrti. Básně, jež vznikly z autorovy potřeby vyjádřit se k hrůzám druhé světové války, ve spojení s místem přináší divákům možnost zažít samu esenci syndromu pohraničí.

A konečně obsahuje humanistické poselství i uvedení hlavní zahraniční hvězdy letošního ročníku, katalánce Jordi Savalla, nositele titulu Umělec pro mír programu Unesco Ambassadors, kterému se již desetiletí daří propojovat kultury různých jazyků a náboženství, zejména v oblasti východního a západního Středomoří. Hudbu jako akt kulturní a jazykové paměti nabídne také kanadský zpěvák Jeremy Dutcher v projektu oživujícím ohrožený indiánský jazyk Wolastoqey. Dutcherův debut v České republice bude přirozeným vrcholem této dramaturgické linky.

Dalším dramaturgickým aspektem letošního ročníku jsou návraty. Festival Lípa Musica se po letech navrátí do obnovené baziliky v Jablonném v Podještědí, do malebné a rovněž příkladně zrekonstruované Horní Police, do saského Oybina, kde se odehraje letní prolog pod hvězdami s Collegiem Marianum Jany Semerádové a Ensemblem Flair Jana Rokyty. Chybět nebude ani oblíbené festivalové místo v Zahrádkách, kde se v sólovém recitálu představí mladý cembalista Jiří Havrlant. Když je řeč o návratech, jeden z nich se odehraje také pro klavíristku Kristinu Henckel, která žije a úspěšně působí v USA. Česká Lípa je však jejím rodným městem a koncert, který zde provede společně s klarinetistou Milanem Řeřichou, pro ni bude mít výjimečný punc návratu domů.

Svůj umělecký návrat na festival slaví také přední český violoncellista Tomáš Jamník, který se tentokrát ujal role uměleckého garanta.

„Bylo pro mne velmi snadným rozhodnutím roli uměleckého garanta přijmout – v osobě Martina Prokeše vidím profesionála, který svůj osobní i umělecký život celé akci zasvěcuje. Pro mne osobně je to velká inspirace,“ říká Jamník

Jak už je u uměleckých garantů zvykem, představí se v několika projektech. Kromě květnového koncertu v Hejnicích se SOČRem to bude Zámecké nokturno na Sychrově s klavíristou Stanislavem Gallinem, společný projekt s elektronickým mágem Floexem v konírně zámku v Zákupech, Pergolesiho Stabat Mater s Akademií komorní hudby a Václavem Luksem na novém místě v Přepeřích u Turnova nebo koncert kvarteta speciálně pro festival postaveného z lektorů Ševčíkovy Akademie Josefa Špačka, Jana Fišera a Jiřího Kabáta. Tomáš Jamník a jeho spoluhráč z Ševčík Academy Quartet Jiří Kabát také převezmou projekt pro mladé nadějné umělce Má to smysl! který je od letošního roku rozšířený na všechny krajské ZUŠ.

Lípa Musica je festival, který se odehrává na mnoha místech severních Čech a saského příhraničí a dlouhodobě pracuje s géniem loci. Své koncerty pořádá na místech, která se k nim skvěle hodí, souzní s programem koncertů.

„V začátcích festival někdo označil za „kostelíčkový“. Tenkrát se nás to dotklo, ale teď už víme, že to byla pochvala. Možnost objevovat a oživovat kostelíčky v našem kraji je to, co dělá Lípu Musicu výjimečnou,“ podotýká ředitel festivalu Martin Prokeš a dodává, „právě proto se program Dřevěný Kristus koná ve zdevastovaném kostele v Drchlavě.“

A právě proto mariánské poutní místo v Horní Polici rozezní vrcholně barokní program mariánských písní v podání Hany Blažíkové a Collegia Marianum, právě proto nemůže být premiérově poskládaný pořad Tiburtina Ensemblu věnovaný svaté Zdislavě nikde jinde než v Jablonném v Podještědí. Každé z těchto míst přináší vlastní témata – domov, víru, naději – a dramaturgie festivalu je přetváří v živý umělecký tvar.

V neposlední řadě je třeba upozornit také na žánrové přesahy festivalu. Ačkoli je Lípa Musica primárně festivalem klasické hudby, ráda překračuje žánrové hranice, braní se zkostnatění a kulturní konzervaci a dává prostor fúzím. V zákupské zámecké konírně s Tomášem Jamníkem vystoupí Floex Ensemble včetně elektronického bubeníka Josefa. Těšit se diváci mohou i na další jména, na Vladimíra Javorského a jeho projekt vycházející z alba Ještě je, na šansoniérku Szidi Tobias, která bude zpívat pro Nadační fond Ozvěna přímo v prostředí sklářské huti v Kamenickém Šenově, na naprosto nadžánrového a inspirujícího klavíristu Tomáše Kača v Seifhennersdorfu nebo německý vokální soubor Singer Pur. Fúzí je nakonec i velkolepě pojatý závěrečný koncert v Liberci v podání Komorního orchestru drážďanské filharmonie a Filharmonického sboru v Drážďanech, kteří spolu s vynikajícími českými sólisty provedou Palmeriho Misu a Buenos Aires, spojení argentinského tanga a liturgické mše.

Předprodej vstupenek na 24. Lípu Musicu začíná 5. května. Více informací a program všech 24 projektů 24. ročníku na www.lipamusica.cz

TZ/Marie Kubínová