Na další část obchvatu České Lípy má ŘSD pět nabídek, nejnižší je 544 milionů korun
Na stavbu další části obchvatu České Lípy dostalo Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) pět nabídek. Nejvýhodnější nabídku podalo na stavbu úseku z Dubice do Dolní Libchavy sdružení firem Swietelsky a Herkul s nabídkovou cenou 543,72 milionu korun bez daně z přidané hodnoty.
Cena je tak o 15 procent nižší, než projektanti původně odhadovali. Na sociální síti X, dříve twitter, to dnes uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Práce by měly začít ještě letos, řidiči by se po nové silnici měli projet za dva roky.
Česká Lípa je se 37.000 obyvateli jedním z mála větších měst, která nemají obchvat a kamiony projíždějí městem. Středem České Lípy po silnici I/9 denně projede přes 14.000 aut, po Děčínské ulici až 25.000 aut za 24 hodin. O obchvatu, který měl odvést dopravu mimo zástavbu, se mluví od 90. let minulého století. Stavba má ale také odpůrce, spolu s ekologickými organizacemi se proti ní postavili například lidé ve Slunečné nebo Skalici u České Lípy. Obávají se poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení pozemků i zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované silnice.
Obchvat by měl po dokončení výrazně odlehčit přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou a odvést dopravu z hustě obydlených oblastí. Práce na projektu začaly v roce 2008 výstavbou mimoúrovňové křižovatky v Sosnové. Podle původních plánů měla první auta po novém obchvatu projet už před sedmi lety. V roce 2010 ale stavbu zastavil z úsporných důvodů tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), stejně jako dalších 11 projektů. Hotová je část první etapy, která končí na začátku České Lípy v Dubici.
Žádnou významnou dopravní úlevu dokončený úsek městu nepřinesl, příprava toho navazujícího navíc musela začít znovu. Dostavba obchvatu je rozdělená do dvou etap, na první úsek Dubice - Dolní Libchava naváže ještě druhý, přes deset kilometrů dlouhý úsek z Nového Boru do Dolní Libchavy, který podle předběžných odhadů bude stát více než 1,627 miliardy korun. Práce na navazujícím úseku by měly podle odhadů ŘSD začít v roce 2025, hotovo má být do roku 2028.
čtk