Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na Máchovo jezero se po několikaměsíční opravě vrátila největší loď Máj, nejmenší Jarmila oslaví 100 let

22. 03. 2024 | 10:00

Na Máchovo jezero v Doksech na Českolipsku se po několikaměsíční opravě vrátil Máj. Jde o největší loď tamní výletní flotily, která měla poškozený lodní šroub. Slavnostní bude letošní sezona na jezeře pro nejmenší a zároveň nejstarší loď flotily Jarmilu, která byla postavená před 100 lety v Berlíně. Součástí oslav je i to, že bude tuto sezonu zahajovat, řekl dnes ČTK Vladimír Reichert ze společnosti Regata Máchovo jezera, která výletní flotilu na jezeře provozuje.

máchovo máj DSC7074
Největší loď Máchova jezera Máj, foto - zdroj: Regata Máchovo jezero

"S ní jsme nikdy nezačínali," dodal Reichert. Poprvé v sezoně vypluje Jarmila příští týden o velikonočních svátcích. "Nazdobíme ji a budeme s ní vozit turisty několikrát denně od pátku až do Velikonočního pondělí mezi třemi zastávkami kolem jezera," řekl. Hlavní oslavu pro nejstarší loď flotily podle něj chystají na červen. "To má narozeniny. Program zatím připravujeme, chceme ale udělat něco na vodě a Jarmila by měla být i volně přístupná v přístavu na prohlídky," uvedl Reichert.

Největší loď Máchova jezera Máj, foto: Artur IrmaLoď Jarmila má na délku bezmála 13 metrů a vozit může maximálně 60 cestujících. Po loňské kompletní opravě je ve výborném stavu. "Řekl bych, že je v nejlepší kondici z celé naší flotily. Bez problémů může jezdit ještě další desítky let," dodal Reichert.

Loď Jarmila, foto - zdroj: Regata Máchovo jezero Provozuschopný je nyní také Máj, který je mezi turisty nejoblíbenějším plavidlem flotily. Pětasedmdesátitunovou bílomodrou loď loni na podzim vyzdvihly dva jeřáby kvůli půlmilionové opravě poškozeného lodního šroubu. "Odešla pouzdra hřídelového vedení k lodním šroubům. Takže se měnila pouzdra a vyndalo hřídelové vedení," uvedl Reichert. Regata původně chtěla loď vrátit na jezero už před koncem loňského roku, aby ji mohla nasadit na adventní plavby. Zpět na jezero ji ale jeřáby vrátily až dnes. Podle Reicherta je za zpožděním to, že museli čekat na dodání nových pouzder. "Nebylo možné je rychle sehnat, takže to trvalo trošku déle," dodal.

Největší loď Máchova jezera Máj, foto: Artur IrmaMáj je největším plavidlem výletní flotily na jezeře, pojme až 250 pasažérů a je jediný svého druhu. Postavený byl speciálně pro Máchovo jezero v roce 1959. V dokské flotile jsou ještě Hynek s kapacitou 70 lidí a nejmladší Racek z roku 1966, který vozí až 160 turistů. Až do letních prázdnin budou výletní lodě vyplouvat jen o víkendech, o svátcích nebo na objednávky větších skupin. Cena u vyhlídkových plateb zůstala stejná jako loni, kdy základní jízdné stojí 220 korun a zlevněné pro děti a seniory 90 Kč. Dražší ale bude pravidelná linka v červenci a srpnu s osmi zastávkami. "Zdražili jsme u dospělých o pětikorunu na zastávku," dodal Reichert. Cena za jednu zastávku je 25 korun.

Největší loď Máchova jezera Máj, foto: Artur IrmaMáchovo jezero, o jehož vznik se před více než 650 lety zasloužil Karel IV., je jediným místem v Libereckém kraji, kde mohou plout velké výletní lodě. Loni se jimi svezlo zhruba 30.000 lidí.

čtk