Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Nebezpečný železniční přejezd a blízkou křižovatku v Zákupech čekají úpravy

23. 07. 2025 | 14:23

Nebezpečný železniční přejezd a blízkou křižovatku v Zákupech na Českolipsku čekají díky Platformě VIZE 0 úpravy. Přejezd v Zákupech-Božíkově je jedním z nejnebezpečnějších míst v Libereckém kraji, je v těsné blízkosti křižovatky silnic druhé a třetí třídy a podle dlouhodobých statistik jsou tam časté srážky aut s vlakem. Prakticky každý rok je zde střet auta s vlakem, uvedl v tiskové zprávě Jan Čáp z projektu Moje vize nula.

vlak2
Ilustrační foto

Přestože nehody neměly tragické následky, přejezd vykazuje podle Čápa nadprůměrné hodnoty co do jejich četnosti i závažnosti. Na základě podnětu z vedení nedaleké Mimoně, které dlouhodobě dopravní situaci sleduje, zpracoval Karel Kocián z ČVUT odbornou dopravně-bezpečnostní analýzu. Odhalila sedm zásadních rizik. Mezi nejvýznamnější patří nedostatečná vzdálenost mezi přejezdem a křižovatkou, která odporuje normě, problémem je ale i organizace provozu, dopravní značení nebo krátká doba signalizace před příjezdem vlaku.

"Z analýzy vyplývá, že jedním z největších rizik byl nedostatek prostoru mezi přejezdem a křižovatkou. Dlouhá vozidla při dávání přednosti v jízdě zasahovala zadní částí na koleje," řekl projektový manažer Platformy VIZE 0 Ondřej Rechner. Tento problém vyřešila dočasná změna organizace křižovatky, která tak výrazně snížila riziko kolizí. Přednost na křižovatce mají teď vozy na silnici třetí třídy, které jedou přes přejezd a odborníci doporučují současné dopravní řešení zachovat.

Krajská správa silnic nechala na základě analýzy opravit a doplnit svislé i vodorovné značení a odstranit zeleň zakrývající značky. Dlouhodobým cílem je instalace světelné signalizace koordinované se zabezpečovacím zařízením přejezdu. Ta by v případě příjezdu vlaku automaticky přepnula režim křižovatky a zvýšila bezpečnost všech účastníků provozu.

Platforma VIZE 0, která projekt financuje z prostředků Fondu zábrany škod, už v Libereckém kraji úspěšně iniciovala úpravy čtyř přechodů pro chodce na hlavní silnici I/14 ve Vratislavicích nad Nisou. Odborníci platformy aktuálně připravují analýzu ve vesnici Háje u Karlových Varů a pracují také na projektu v obci Ráby v Pardubickém kraji. Cílem je systematicky eliminovat nejrizikovější místa na komunikacích v Česku a snížit počet tragických nehod.

čtk