Obchvat Svoru na Českolipsku bude levnější, ŘSD dostalo pět nabídek
Obchvat Svoru na Českolipsku bude zhruba o čtvrtinu levnější než projektanti předpokládali. Státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dostalo ve veřejné soutěži pět nabídek, z nichž nejlevnější je od sdružení stavebních firem COLAS CZ a MI Roads s cenou 469,2 milionu korun. Oznámil to dnes na síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Stavba už má podle něj i stavební povolení. Předpokládaná hodnota zakázky byla 635,7 milionu.
Svor leží na frekventované trase I/9 z Prahy přes Mělník a Českou Lípu na státní hranici s Německem v Rumburku na Děčínsku. Silnice, která je využívaná hlavně tranzitní dopravou, je dnes vedena z křižovatky se silnicí I/13 průtahem přes obec Svor. Denně tudy podle posledního sčítání projede až 6500 aut, mezi nimi zhruba 1000 kamionů. Nová část silnice I/9, dlouhá asi 1,9 kilometru, odvede tranzitní dopravu mimo obec. Součástí stavby je i šest mostů v celkové délce přes 300 metrů.
Odvedení dopravy mimo obec přispěje podle ŘSD ke zvýšení kvality životního prostředí v obci, sníží se hluk i exhalace výfukových plynů. Obchvat je v plánu jako dvoupruhová silnice s třetím pruhem ve stoupání, součástí stavby jsou přeložky stávajících cest a inženýrských sítí i výstavba podchodu. Jedná se o novostavbu v nezastavěném území, vedoucí převážně po zemědělsky využívaných pozemcích. Práce by měly začít v příštím roce, hotovo má být o dva roky později.
Obchvat naváže na nově budovanou čtyřproudou silnici od Nového Boru, jejíž součástí je kruhový objezd, který nahradil křížení silnic I/13 a 1/9 u Svoru. Práce na nové silnici finišují, zcela hotovo by podle ředitele liberecké správy ŘSD Jana Wohlmutha mělo být letos na podzim. Na rozšíření silnice z dvoupruhu na čtyřpruh se pracuje od srpna 2022, stavba bude stát 635 milionů. Díky novému oplocení a dvěma mostům přes migrační trasy by tam už nemělo docházet ke střetům se zvěří.
Rozšířená silnice vede po jižní hranici CHKO Lužické hory, severozápadně od ní leží přírodní rezervace Klíč a podle ekologů je rozšíření komunikace na čtyřpruh zbytečné. I ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při návštěvě v České Lípě přiznal pochybnosti. "Nechal jsem si proto předložit argumenty pro tuhle investici, ty byly jednak na straně stávajících intenzit, ale především na straně nehodovosti, která ukazovala, že je opravdu dobrý důvod tuhle stavbu realizovat," hájil projekt ministr dopravy
čtk